Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

«Άλωση» του Αιγαίου με τουριστικές εγκαταστάσεις

Επιτρέπεται η παραχώρηση μαρίνων για 99 χρόνια!

Σε Μύκονο, Σύρο, Αίγινα, Θήρα, Σέριφο και Σίφνο θα μπορούν πλέον να κατασκευάζονται οργανωμένοι τουριστικοί υποδοχείς σε ποσοστό 1% της επιφανείας τους. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με ρυθμίσεις που πέρασαν τη Δευτέρα σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, τέτοιοι υποδοχείς θα επιτρέπεται να κατασκευάζονται και σε νησιά μεγαλύτερα των 70 τετραγωνικών χιλιομέτρων (τ.χλμ.).
Είναι αξιοπερίεργο ότι δεν έχει περάσει ούτε μία εβδομάδα από την ολοκλήρωση της βραχύβιας διαβούλευσης των 11 ημερών του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο προέβλεπε ότι οργανωμένοι τουριστικοί υποδοχείς μπορούσαν να κατασκευάζονται σε νησιά μεγαλύτερα από 90 τ.χλμ και μόλις στο 0,2% της επιφανείας τους.

Η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία σε επιστολή τους προς τους έλληνες βουλευτές προειδοποιούν για τους κινδύνους που προκύπτουν από τις νέες κυβερνητικές αποφάσεις για τον Τουρισμό και τους καλούν να καταψηφίσουν το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου.
Μεταξύ άλλων, επισημαίνεται ότι με τις νέες ρυθμίσεις:

- Αντιμετωπίζεται ισάξια ένα νησί 70 τ.χλμ. με ένα νησί 200 τ.χλμ. Η φέρουσα ικανότητα δυο νησιών διαφορετικής έκτασης δεν είναι η ίδια.

- Σε νησιά ακόμα και των 70 τ.χλμ. θα μπορούν να κατασκευαστούν οργανωμένοι τουριστικοί υποδοχείς. Για όσα είναι άνω των 90 τ.χλμ. η έκταση που μπορεί να καταλαμβάνουν πενταπλασιάζεται σε σχέση με όσα προέβλεπε το Ειδικό Χωροταξικό (από 0,2% σε 1%).

- Δεν τίθεται ανώτερο όριο για Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Εύβοια.

- «Απογειώνεται» η παραθεριστική κατοικία στο 75% της δομούμενης επιφάνειας σε περίπτωση που ο υποδοχέας διαθέτει γήπεδο γκολφ.

- Μπορεί να καθορίζονται κατά περίπτωση οι αποστάσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων από τον αιγιαλό.

- Δεν διασαφηνίζεται η δυνατότητα ή η απαγόρευση της χωροθέτησης υποδοχέων σε ακατοίκητα νησιά και βραχονησίδες ακόμα κι αν είναι μικρότερα από 70 τ.χλμ.

… παρά ένα, εκατό χρόνια παραχώρησης μαρινών

Μια σειρά από διατάξεις του πολυνομοσχεδίου αφορούν τους τουριστικούς λιμένες. Όπως αναφέρουν οι τρείς οργανώσεις στις απαιτούμενες διαδικασίες αξιοποίησης δεν υπάρχει συμμετοχή του ΥΠΕΚΑ ενώ είναι υπερβολικά υψηλός ο συντελεστής δόμησης.

Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι:

-Δεν πρέπει να επιτρέπεται η ύπαρξη κτιρίων μέχρι την ακτογραμμή. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καθοριστεί το είδος των κτιρίων.

-Το χρονικό διάστημα που δίνεται στις δημοτικές αρχές για να εκφράσουν τις απόψεις τους περιορίζεται σε 15 ημέρες.

-Το ίδιο μικρό είναι και το διάστημα μέσα στο οποίο επιτρέπεται η προσφυγή κατά γνωμοδότησης της Επιτροπής Τουριστικών Λιμένων.

-Το χρονικό διάστημα παραχώρησης των μαρίνων είναι ιδιαίτερα μεγάλο (99 χρόνια).

«Ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η τουριστική αξιοποίηση η οποία μπορεί να συνεισφέρει στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας τόσο ως μέσο για να ξεπεραστεί η κρίση, όσο και ως θεμέλιο για την μετέπειτα εξέλιξή της, αντιμετωπίζεται με πρωτόγνωρη προχειρότητα», αναφέρεται στην επιστολή προς τους βουλευτές. «Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών δεν τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και γίνεται προσπάθεια να ψηφιστεί από την Ολομέλεια μέσα σε μόλις μια εβδομάδα».

Οι τρείς οργανώσεις προβληματίζονται διότι σε αυτό δεν διασαφηνίζεται ο ρόλος του σχεδίου ΚΥΑ για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό καθώς πολλά από τα άρθρα της ΚΥΑ διαφέρουν από τα αντίστοιχα του σχεδίου νόμου. Επιπλέον, όπως αναφέρεται στην επιστολή, «δεν υπάρχει καμία πληροφόρηση για το αν το σχέδιο της ΚΥΑ θα περάσει από το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας (ΕΣΧ), όπως ορίζεται από τον σχετικό νόμο».
 
to vima