Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Βρήκαν το δάσκαλό τους…

Σε ένα δημοτικό σχολείο με 47 παιδιά και 4 δασκάλους η διδασκαλία έχει αποκτήσει άλλο νόημα, εντελώς ξένο με αυτό που έχει συνηθίσει κάθε μαθητής. Ο Άγγελος Πατσιάς, ένας από τους πρωταγωνιστές της καινοτόμας εκπαίδευσης, είναι για δεύτερη χρονιά δάσκαλος στο 4θέσιο δημοτικό στον Φουρφουρά, ένα μικρό ορεινό χωριό, 45 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη του Ρεθύμνου. Εκεί τα μαθήματα είναι μια άλλη διαδικασία. Η ιστορία διδάσκεται σε μορφή παραμυθιού ενώ οι σύγχρονες τεχνολογίες μέσα από μαθήματα ρομποτικής.

Ο δάσκαλος του σχολείου, ένας από τους εμπνευστές της ιδιόμορφης εκπαιδευτικής ιδέας, μίλησε στο www.koutipandoras.gr για τις πρωτοποριακές πρωτοβουλίες που παίρνει και σπάει το κατεστημένο της παραδοσιακής διδασκαλίας:
‘’Δεν είμαι μόνο εγώ αλλά και άλλοι αξιόλογοι συνάδελφοι από το Ρέθυμνο. Αυτό που προσπαθούμε είναι να πειραματιζόμαστε για να κάνουμε το σχολικό περιβάλλον πιο αποδοτικό και ευχάριστο. Πέρσι με τα παιδιά είχαμε τον κήπο μας. Καλλιεργούσαμε μελιτζάνες, πιπεριές, ντομάτες και κολοκυθάκια’’.
Επίσης, το συγκεκριμένο σχολείο με πρωτοβουλία δασκάλων και μαθητών έχει δημιουργήσει την πρώτη εκπαιδευτική διαδικτυακή τηλεόραση (http://fourfourastv.blogspot.com), με εκπομπές που συμμετέχουν τα ίδια τα παιδιά ανοίγοντας έτσι ένα δίαυλο επικοινωνίας του σχολείου με άλλα σχολεία στην Ελλάδα. Αυτό δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να ανταλλάσσουν απόψεις και γνώσεις αφού το περιεχόμενο των εκπομπών είναι εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
Φέτος καθιερώθηκε μια άλλη καινοτομία, το Σχολικό Δίκτυο Ορέων, μια συνεργασία σχολείων του Ρεθύμνου. Μέσα από αυτό, οι μαθητές του δημοτικού εντάσσονται στην κοινωνία του χωριού. Συνιστά μια βιωματική εμπειρία μέσω της οποίας τα παιδιά μαθαίνουν και επιστρέφουν τη γνώση που πήραν στην περιοχή. Είναι μια αμφίδρομη διαδικασία.
‘’Τις προάλλες επισκέπτηκε το σχολείο μία γιαγιά και βοήθησε τα παιδιά να φτιάξουν σαπούνια που στη συνέχεια θα πουληθούν στους κατοίκους. Επίσης, πουλούν λαχανικά, φτιάχνουν χορτοπιτάκια ή παίζουν θεατρικές παραστάσεις ανταποδίδοντας στον περίγυρο. Μιλάμε για μια κατάσταση δούναι και λαβείν’’.
Όσον αφορά την αντίδραση των γονιών, με ιδιαίτερη θέρμη έχουν αποδεχτεί όλοι την προσπάθεια που γίνεται σύμφωνα με τον 27χρονο δάσκαλο:
‘’Η ανταπόκριση από τους γονείς των μαθητών και τους κατοίκους της περιοχής είναι θετική και χωρίς τη στήριξη και τη βοήθειά τους, δε θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα’’.
Για τον Άγγελο Πατσιά, δεν αποσυνδέεται η κρίση που διέρχεται η χώρα από τα μαθήματα. ‘’Η οικονομική κρίση μας έχει απενοχοποιήσει. Ακολουθώ τη διδακτική ύλη που πρέπει αλλά δε δεσμεύομαι να διδάξω με συγκεκριμένο τρόπο. Μέσα από τα μαθήματα αποκτούν γνώσεις και σε πρακτικά ζητήματα που μπορεί να ασχοληθούν στο μέλλον’’.
Οι καινοτομίες δε σταματούν εδώ για το δάσκαλο. ‘’Το επόμενο βήμα είναι να πετάξουμε τα θρανία, τις λαμαρινένιες βιβλιοθήκες και να μετατρέψουμε τις τάξεις σε παιδικά δωμάτια με χαλιά, καναπέδες και γωνίες ανάγνωσης. Να κάνουμε ένα συνδυασμό παιδικού δωματίου και ερευνητικού κέντρου’’. Επίσης, στόχος είναι τα παιδιά να μην πληρώσουν καθόλου τον επόμενο χρόνο για τα σχολικά τους έξοδα. Το καλό είναι ότι υπάρχει μια κινητοποίηση σε αυτό το επίπεδο από τον κόσμο. Μάλιστα, μια καθηγήτρια Γαλλικών προσφέρθηκε να κάνει μαθήματα στα παιδιά μέσω Skype’’.
Τελικά, μπορεί η κοινωνία να συνδεθεί με την εκπαίδευση και αυτό δεν επιτυγχάνεται σε ένα υπερσύγχρονο σχολείο της ελληνικής πρωτεύουσας με όλες τις ανέσεις αλλά σε ένα ορεινό χωριό 550 κατοίκων.
koutipandoras.gr
ILIAS