Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013

Ακτοπλοΐα δύο ταχυτήτων

Δύσκολος αναμένεται να είναι ο φετινός χειμώνας για τους κατοίκους της νησιωτικής χώρας, και ειδικά γι’ αυτούς που ζουν σε απομακρυσμένα νησιά, καθώς αλλάζει αρκετά η κατάσταση στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Αυτό εξάλλου δήλωσε πρόσφατα και ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: «αλλάζει ο χάρτης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά στα στενά οικονομικά πλαίσια που βρισκόμαστε».

Η όλο και χειρότερη οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, η σημαντική πτώση του εσωτερικού τουρισμού, η μείωση των κονδυλίων για το επιδοτούμενο δίκτυο (μείωση 3,65% για το 2014), αλλά και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάποιες ναυτιλιακές εταιρείες, είναι οι βασικές αιτίες για τις δυσκολίες που έρχονται στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα.
Μείωση κόστους
Οι εταιρείες, σε μια προσπάθεια να ρίξουν το λειτουργικό τους κόστος, ενισχύουν με πλοία τα δρομολόγια των καλοκαιρινών μηνών και μειώνουν τα δρομολόγια τους χειμερινούς μήνες, ειδικά στις γραμμές που δεν υπάρχει κίνηση. Βγάζουν τα πλοία τους σε ακινησία –όπως έχουν δικαίωμα από τον νόμο να κάνουν- αλλά σε κάποιες περιπτώσεις δεν τα αντικαθιστούν με άλλα και σε κάποιες άλλες επιλέγουν πλέον μεγαλύτερο διάστημα ακινησίας, ενώ μειώνουν ταχύτητες για να γλιτώνουν καύσιμα.
Σύμφωνα με τον νόμο 4150/2013 που ψηφίστηκε την άνοιξη, όταν υπουργός Ναυτιλίας ήταν ο Κ. Μουσουρούλης, νόμος ο οποίος και τότε είχε προκαλέσει την κάθετη αντίδραση όλου του ναυτεργατικού κόσμου, τα πλοία είναι υποχρεωμένα να πραγματοποιούν δρομολόγια 10 μήνες τον χρόνο. Η ετήσια ακινησία τους, από 2 μήνες που ήταν τον χρόνο, με τον καινούργιο νόμο μπορεί να διαρκέσει άλλες 45 μέρες. Ενώ για τα ταχύπλοα μειώνεται ο χρόνος υποχρεωτικής δρομολόγησης από 7 μήνες στους 4.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Α. Νταλακογιώργος, είχε προβλέψει ότι θα υπάρξει μια ακτοπλοΐα δύο ταχυτήτων: μία για τη θερινή περίοδο, με επάρκεια πολλών πλοίων κυρίως στις κερδοφόρες γραμμές, και μία για τους υπόλοιπους 8 με 9 μήνες, με παλιά συμβατικά πλοία, με αισθητά μειωμένη ταχύτητα και υποβάθμιση των ποιοτικών υπηρεσιών, που θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη απομόνωση των νησιών.
«Κοινωνική βιωσιμότητα»
Ηδη μετά τη γνωμοδότηση του τελευταίου Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) έχει προκληθεί πλήθος αντιδράσεων από κατοίκους και φορείς νησιών, με αποδέκτη το ΥΝΑ και προσωπικά τον ίδιο τον υπουργό Ναυτιλίας.
Ο Μιλτ. Βαρβιτσιώτης σε συνέντευξή του στο «Βημα FM» εμφανίστηκε αισιόδοξος και, όπως είπε, ελπίζει ότι θα καταφέρουν σε συνεννόηση με τις εταιρείες να βρουν λύσεις.

efsyn