Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Βρυξέλλες: Απομονωμένα τα «μικρά» νησιά της Ευρώπης

Τα προβλήματα, κυρίως στον τομέα της συγκοινωνίας, που αντιμετωπίζουν τα λεγόμενα «μικρά» με βάση τον πληθυσμό τους νησιά της Ευρώπης συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια διημερίδας που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.

Ο Κρίστιαν Πλέιζελ, μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μικρών Νησιών, είπε από το βήμα ότι αντιπροσωπεύει 448.000 κατοίκους σε 1.300 «μικρά» νησιά από 10 ευρωπαϊκές χώρες που δεν έχουν σταθερή σύνδεση με την ενδοχώρα και αντιμετωπίζουν εξ αυτού σειρά ζητημάτων, όπως η σταδιακή μείωση πληθυσμού – την ίδια στιγμή που αυξάνεται η παρουσία εποχικών παραθεριστών – αλλά και η έλλειψη ευρωπαϊκής ακόμα και κρατικής πολιτικής, ικανών να στηρίζουν τις ιδιαιτερότητες των νησιών αυτών.
Ενδεικτικό είναι, όπως είπε, το παράδειγμα στους Λειψούς, ένα από τα πιο απομακρυσμένα νησιά. «Οι 687 κάτοικοι θα πρέπει να μετακινούνται σε άλλα νησιά για διάφορες δουλειές με διάφορα δρομολόγια. Ενδεικτικά για την Κω χρειάζονται 2.30 ώρες, για τη Ρόδο 5.38 ώρες και για τον Πειραιά 10.35 ώρες. Η απόσταση με τον Πειραιά (283 χιλιόμετρα ) θα καλύπτονταν θεωρητικά σε 8 ώρες με επιστροφή, αν μπορούσε να υπάρξει δρόμος, ενώ επιπλέον το κόστος με το πλοίο είναι 4,8 φορές πιο ακριβό για τον νησιώτη».

Συμπλήρωσε ακόμη ότι
«ένα μικρό νησί σε μόνιμη βάση εξαρτάται από ένα διπλανό μεγαλύτερο νησί και δημιουργείται η λεγόμενη διπλή νησιωτική κατάσταση και το πρόβλημα εντείνεται ακόμα περισσότερο λόγω της έλλειψης κατάλληλων υποδομών στον τομέα των μεταφορών και των υπηρεσιών».

Στη Γαλλία, όπως είπε ο κ. Πλέιζελ, εφαρμόζεται ειδικό σύστημα χρηματοδότησης των νησιών. Στα γαλλικά επιβατηγά/ οχηματαγωγά μπαίνει ένας ειδικός «οικολογικός» φόρος της τάξης του 7% στα ναύλα των τουριστών. Τα χρήματα από τον φόρο πηγαίνουν στις τοπικές κοινωνίες των νησιών για την προστασία της φυσικής τους «κληρονομιάς» και χρησιμοποιούνται κυρίως σε περιβαλλοντικά προγράμματα και για την προστασία ζημιών που προκαλούνται από τον μεγάλο αριθμό επισκεπτών κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου.



Επιπλέον μία από τις προτάσεις του κ. Πλέιζελ για την ανάπτυξη των «μικρών» νησιών είναι η χρήση αυτοκινήτων με ηλεκτρική ενέργεια, τα οποία, όπως είπε, θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ελκυστικότητα των νησιών κάνοντάς τα ιδανικά μέρη για να ζήσει κάποιος, να εργαστεί, να επισκεφτεί καθώς είναι «φιλικά» προς το περιβάλλον.


Κατά τη διάρκεια της διημερίδας ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών Ελευθέριος Κεχαγιόγλου παρουσίασε το σοβαρό ακτοπλοϊκό πρόβλημα του Αργοσαρωνικού. Όπως είπε «τα νησιά του Αργοσαρωνικού , τα μοναδικά νησιά της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα οποία αν και απέχουν μόλις μιάμιση ώρα από την πρωτεύουσα της χώρας, με τη λάθος πολιτική σε θέματα ακτοπλοΐας, τα καταστήσαμε άγονα νησιά».

Ο κ. Κεχαγιόγλου σε συνεργασία με τον αντιδήμαρχο Σπετσών
Σπύρο Φαρδέλλο πρόκειται να ετοιμάσουν και να καταθέσουν στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προτάσεις για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα του Αργοσαρωνικού.


Εν τω μεταξύ τροπολογίες που σχετίζονται με τις ειδικές ανάγκες των νησιωτικών περιοχών της Μεσογείου και τα διαρθρωτικά μειονεκτήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικοί πληθυσμοί, ιδιαίτερα στους τομείς των μεταφορών και της ενέργειας, υπέβαλαν – και υπερψηφίστηκαν – ο ευρωβουλευτής του ΠαΣοΚ και Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Γιώργος Σταυρακάκης, μαζί με τον ευρωβουλευτή του ΠαΣοΚ Σπύρο Δανέλλη, και τον ευρωβουλευτή των Φιλελευθέρων Τζιομαρία Ουγκίας.


Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση οι τρεις ευρωβουλευτές καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο, προκειμένου να υπερπηδηθούν τα διαρθρωτικά μειονεκτήματα των νησιωτικών περιοχών και να διασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για οικονομική ανάπτυξη και πραγματική κοινωνική και εδαφική συνοχή».

Τονίζουν, επίσης, ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη διασφάλιση της πλήρους προσβασιμότητας και της εδαφικής συνέχειας των νησιωτικών περιοχών με την ηπειρωτική χώρα, μέσω κατάλληλης χρηματοδότησης, προτρέποντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει μέτρα, όπως την αύξηση του κατώτατου ορίου των ενισχύσεων που χορηγούνται στα νησιά, κυρίως στους τομείς της γεωργίας, των μεταφορών και της αλιείας, που θα συμβάλουν στο να καταστούν τα νησιωτικά εδάφη εξίσου ανταγωνιστικά με τα ηπειρωτικά. 
tovima.gr