Τρεις τροπολογίες στις διατάξεις του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 για τον Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου (ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.) και συγκεκριμένα για τη βελτίωση αναχρονιστικών και άδικων διατάξεών του εισηγήθηκε χθες στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που ανέλαβε το έργο εκσυγχρονισμού του φόρου ο νομικός σύμβουλος του Δήμου Ρόδου κ. Θ. Παπαγεωργίου.
Η εισήγηση απεστάλη στον Αντιδήμαρχο κ. Ν. Τσουκαλά και θα τεθεί επι τάπητος σε προσεχή συνεδρίαση της επιτροπής. Αφού ακολουθήσει διαβούλευση το τελικό σχέδιο της τροπολογίας θα υποβληθεί προς έγκριση και ψήφιση στο Υπουργείο Οικονομικών και μετά θα οδεύσει προς τη Βουλή.
Στόχος της επιτροπής, όπως έγραψε η "δ", είναι να συνεχίσει τις προσπάθειες που είχαν ξεκινήσει από τη δημοτική αρχή του πρώην Δήμου Ροδίων για την κατάργηση συγκεκριμένων προβλέψεων του δημοτικού φόρου που είναι πράγματι δυσμενείς για τους επιχειρηματίες και που δημιουργήθηκαν λόγω στρεβλώσεων του πνεύματος του νομοθέτη στην πορεία εφαρμογής του από το 1994.
Εν πάση περιπτώσει στο έγγραφο της νομικής υπηρεσίας αναφέρονται τα εξής:
«Ύστερα από την τελευταία υπηρεσιακή σύσκεψη αναφορικά με την υπόδειξη τροπολογιών στις διατάξεις του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 που αφορούν τον Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου, προκειμένου ν' αντιμετωπισθούν άδικες στρεβλώσεις στην εφαρμογή του φόρου, ο οποίος κατά τα άλλα με επιτυχία εφαρμόζεται και είναι απόλυτα συμβατός με την ευρωπαϊκή και εθνική δημοσιονομική νομοθεσία, σύμφωνα με τα πορίσματα της σύσκεψης εισηγούμαστε τις ακόλουθες τροπολογίες:
Α) Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 να προστεθούν δύο νέες κατηγορίες χαμηλότερων συντελεστών καθαρού κέρδους και αντίστοιχα συντελεστών του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
«Ειδικότερα μέχρι σήμερα το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του όρθρου 60 του Ν. 2214/1994 έχει ως εξής:
Ο Φόρος υπολογίζεται με την εφαρμογή συντελεστή επί των ακαθαρίστων εσόδων, ανάλογα με το ύψος του συντελεστή καθαρού κέρδους, που προβλέπεται για την οικονομική δραστηριότητα του επιτηδευματία, σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα: Συντελεστής Συντελεστής
Καθαρού κέρδους φόρου
Μέχρι 5% 0,2%
Πάνω από 5% και μέχρι 10% 0,4%
Πάνω από 10% και μέχρι 15% 0,6%
Πάνω από 15% και μέχρι 20% 0,8%
Πάνω από 20% 1,0%»
Με την τροπολογία προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής:
«Ο Φόρος υπολογίζεται με την εφαρμογή συντελεστή επί των ακαθαρίστων εσόδων, ανάλογα με το ύψος του συντελεστή καθαρού κέρδους, που προβλέπεται για την οικονομική δραστηριότητα του επιτηδευματία, σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
Συντελεστής Συντελεστής Καθαρού κέρδους φόρου
Μέχρι 1% 0,10%
Πάνω από 1% και μέχρι 5% 0,2%
Πάνω από 5% και μέχρι 10% 0,4%
Πάνω από 10% και μέχρι 15% 0,6%
Πάνω από 15% και μέχρι 20% 0,8%
Πάνω από 20% 1,0%»
Με τον παραπάνω τρόπο αποκαθίστανται αδικίες σε βάρος κατηγοριών επιτηδευματιών που η κύρια δραστηριότητά τους με τα περισσότερα ακαθάριστα έσοδα κατά τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος έχουν πολύ χαμηλούς συντελεστές καθαρού κέρδους (όπως π.χ. οι έμποροι καπνού).
Β) Η παράγραφος 8 του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 να αντικατασταθεί προκειμένου για τα ζητήματα των προσαυξήσεων και των προστίμων, να μην έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί προσόδων Ο.Τ.Α (άρθρο 73 του από 24-9-1958 Β.Δ. περί προσόδων δήμων και κοινοτήτων και άρθρο 19 του Ν. 1080/1980, ως σήμερα ισχύουν) που προβλέπουν:
Πρόστιμο 100% για μη υποβολή δηλώσεων.
Πρόστιμο 60% για ανακριβείς δηλώσεις.
Προσαύξηση εκπροθέσμου 5% για κάθε μήνα καθυστέρησης, μη δυνάμενη να υπερβεί το 50% του οφειλόμενου φόρου.
Συγκεκριμένα διατηρούμενου του παραπάνω ορίου του 50% του οφειλόμενου φόρου που ισχύει για τα πρόστιμα των δημοτικών φόρων, τελών και δικαιωμάτων, η εισήγηση είναι να εφαρμοσθούν οι αντίστοιχες διατάξεις για το φόρο προστιθέμενης αξίας (άρθρο 1 του Ν. 2523/1997 και άρθρο 26 παρ. 1 του Ν. 3763/2009, ως σήμερα ισχύουν) που προβλέπουν τα εξής χαμηλότερα ποσά:
Πρόσθετο φόρο 2,5% για κάθε μήνα καθυστέρησης (και για τον Φ.Π.Α μέχρι 120% του φόρου) για την μη υποβολή δηλώσεων.
Πρόσθετο φόρο 2% για κάθε μήνα καθυστέρησης (και για τον Φ.Π.Α. μέχρι 120% του φόρου) για ανακριβή δήλωση
Προσαύξηση εκπροθέσμου 1% (και για τον Φ.Π.Α. μέχρι 60% του φόρου) για κάθε μήνα καθυστέρησης.
Ειδικότερα μέχρι σήμερα η παράγραφος δ του άρθρου60 του Ν. 2244/1994 έχει ως έξης:
«Όλα τα θέματα που αναφέρονται στην υποβολή και στην επαλήθευση της δήλωσης, στη βεβαίωση και στην είσπραξη του φόρου, περιλαμβανομένων και των αφορώντων στις προσαυξήσεις και πρόστιμα, στην παραγραφή του δικαιώματος των Ο.Τ.Α, στην άσκηση προσφυγών και ενδίκων μέσων και γενικά στην διαδικασία βεβαίωσης του φόρου, διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων.»
Με την τροπολογία προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής:
Όλα τα θέματα που αναφέρονται στην υποβολή και στην επαλήθευση της δήλωσης, στη βεβαίωση και στην είσπραξη του φόρου, στην παραγραφή του δικαιώματος των Ο.Τ.Α, στην άσκηση προσφυγών και ενδίκων μέσων και γενικά στην διαδικασία βεβαίωσης του φόρου, διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων.
Ειδικά για τις κυρώσεις επί μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης ή εκπρόθεσμου υποβολής δήλωσης δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων, αλλά εφαρμόζονται ανάλογα οι εκάστοτε αντίστοιχες διατάξεις κυρώσεων και πρόσθετων φόρων του φόρου προστιθέμενης αξίας, μη δυναμένων όμως να υπερβούν το 50% του οφειλόμενου κυρίου φόρου. Στις ανωτέρω ανάλογα εφαρμοζόμενες διατάξεις περιλαμβάνονται και οι διατάξεις περί κινήτρων εθελοντικής συμμόρφωσης του άρθρου 4 του Ν. 3610/2007 ως εκάστοτε ισχύει και των εκάστοτε οριζομένων επί των δικαστικών ή δια διοικητικών επιλύσεων συμβιβασμών.»
Γ) Στην παράγραφο 5 του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 που περιγράφει τις απαλλαγές και εξαιρέσεις από το Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου, να προστεθούν και αθλητικοί φορείς που εδρεύουν στη Δωδεκάνησο.
Ειδικότερα μέχρι σήμερα η παράγραφος 5 του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 έχει ως εξής:
«Απαλλάσσονται από το φόρο τα πρόσωπα, τα οποία παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας ή επιδιώκουν, σύμφωνα με το καταστατικό τους και στην πραγματικότητα, αποκλειστικά και άμεσα σκοπούς μορφωτικούς, φιλανθρωπικούς ή αλληλοβοήθειας και, εν γένει, σκοπούς μη κερδοσκοπικούς. Απαλλάσσονται και οι αγρότες που δεν έχουν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. Επίσης εξαιρούνται από το φόρο τα ακαθάριστα έσοδα που προέρχονται από α) αεροπορικές και θαλάσσιες συγκοινωνίες και χερσαίες με λεωφορεία που εξυπηρετούν δημόσιες συγκοινωνιακές ανάγκες, β) πώληση εφημερίδων και περιοδικών και παροχή υπηρεσιών εντύπων και ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης και γ) πώληση αυτοκινήτων, επί των οποίων επιβάλλεται ο ειδικός φόρος του Ν. 363/1976 (ΦΕΚ 152Α).»
Με την τροπολογία προτείνεται να προστεθεί το παρακάτω β' εδάφιο.
"Απαλλάσσονται επίσης τα κάθε μορφής πρόσωπα τα οποία έχουν έδρα τη Δωδεκάνησο και τα οποία επιδιώκουν, σύμφωνα με το καταστατικό τους και στην πραγματικότητα, αθλητικούς σκοπούς".
Ο Νομικός Σύμβουλος
Θεόδωρος Παπαγεωργίου»
dimokratiki.gr