Οι πρόσφατες αναφορές σε ημερίδα για τη μελέτη του Μεταφορικού
Ισοδύναμου δημιούργησαν μεγάλα ερωτηματικά για το που βρίσκεται το
«καυτό» για τα μικρά νησιά θέμα.
Ο τουριστικός πράκτορας κ. Μιχάλης Ροδίτης σε ανοιχτή επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη, η οποία διαβιβάστηκε, την Παρασκευή 14/12 και στο Pireas2day.gr απαντούσε για την ύπαρξη ή όχι μελέτης αναφέροντας ότι «σε συνέχεια δηλώσεων σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο και για την ύπαρξη ή όχι μελέτης από κάποιους ομιλούντες θα ήθελα απλά να σας ενημερώσω ότι υπάρχει Μελέτη (επισυνάπτω παρουσίαση) η οποία έχει χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ».
Ωστόσο, ο ίδιος ο κ. Μουσουρούλης σε απάντηση, που έδωσε, στις 29 Αυγούστου του 2012, στη Βουλή σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έδειξε να αγνοεί την… τύχη αυτής της μελέτης αναφέροντας ότι:
«Αναμένονται στο τέλος Αυγούστου και τα αποτελέσματα της μελέτης εφαρμογής του «Μεταφορικού Ισοδύναμου» στις ακτοπλοϊκές γραμμές με έμφαση στα δρομολόγια που εξυπηρετούνται με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας ανατεθείσας από το 2011, η οποία προσδοκούμε ότι θα βοηθήσει στην προσπάθειά μας».
Η συγκεκριμένη μελέτη κόστους 99.500 ευρώ είχε ανατεθεί, στις 12 Αυγούστου 2011, προκειμένου να ολοκληρωθεί σε 7 μήνες. Το έργο προβλεπόταν από την αρχική προκήρυξη να ολοκληρωθεί σε 3 φάσεις αλλά τελικά στις 5 Απριλίου 2012 παραδόθηκε και παρουσιάστηκε στη Νάξο η πρώτη φάση, που αναρτήθηκε παραπάνω.
Για τις επόμενες δύο φάσεις δεν υπάρχει κάτι νεώτερο. Ο υπουργός τον Αύγουστο απαντούσε ότι ολοκληρωνόταν η μελέτη ενώ φαίνεται όπως έγραψε, στις 10 Δεκεμβρίου, σε δημοσίευμά της η «Ναυτεμπορική» ότι η ολοκλήρωση της μελέτης έχει μεταφερθεί για τον Απρίλιο του 2013.
Η Α φάση της μελέτης
Μέχρι στιγμής έχει παραληφθεί η πρώτη από τις τρεις φάσεις της μελέτης. Στα συμπεράσματα τονίζεται ότι εφαρμόζοντας την αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε οκτώ επιλεγμένες διαδρομές, το κόστος μεταβίβασης υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά 19% στους επιβάτες, 31% στα οχήματα και 41% στα εμπορικά οχήματα.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το επιπλέον κόστος εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου ανά έτος, στις οκτώ γραμμές που εξετάστηκαν στην έρευνα, εκτιμάται στο 11% περίπου του υφισταμένου. Ως το πλέον ελκυστικό σενάριο αναφέρει τον συνδυασμό της χρηματοδότησης της κτήσης πλοίου με επιδότηση της επιπλέον διαφοράς του ναύλου που προκύπτει από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, το σενάριο αυτό μπορεί να έχει δύο εκδοχές. Είτε με πλήρη χρηματοδότηση της κτήσης του πλοίου είτε με συγχρηματοδότηση από δημόσιους (ΕΣΠΑ) και ιδιωτικούς πόρους (70% δημόσιοι και 30% ιδιωτικοί).
Η επιτυχία του δεύτερου σεναρίου που χαρακτηρίζεται ως το πιο ισορροπημένο εξαρτάται από την ύπαρξη ενδιαφέροντος από τον ιδιωτικό τομέα και τη διάθεση του δημόσιου τομέα να καλύψει τη διαφορά ναύλου για την πλήρη εφαρμογή του ισοδύναμου.
Η Β και Γ Φάση
Στη δεύτερη φάση, για καθένα από τα προτεινόμενα δρομολόγια η μελετήτρια εταιρεία θα πρέπει να προσδιορίσει τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων, τις λειτουργικές απαιτήσεις τους, τη συχνότητα των δρομολογίων και μια σειρά άλλων χαρακτηριστικών.
Επίσης θα απαιτηθεί ολοκληρωμένη οικονομοτεχνική μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.
Η τρίτη φάση περιλαμβάνει τη μελέτη της ολοκληρωμένης εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλες τις άγονες γραμμές και χρονικό προσδιορισμό των ενεργειών που απαιτείται να γίνουν.
Η ανοιχτή επιστολή του κ. Ροδίτη προς τον ΥΝΑ
Τέλος, κλείνοντας παραθέτουμε αυτούσια την ανοιχτή επιστολή του κ. Μιχάλη Ροδίτη από τη Ρόδο προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ ,
Κατά την διάρκεια της ημερίδας που διοργανώσατε για την Ναυτιλιακή Πολιτική πολλοί παράγοντες έκαναν δηλώσεις. Ως συνήθως και ο κάθε κλάδος ζητούσε τα δικά του . Είναι μια ιστορία την οποία προσωπικά έχω βαρεθεί εδώ και 24 χρόνια να ακούω τα ίδια .
Δεν είχα σκοπό να παρέμβω αλλά σε συνέχεια δηλώσεων σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο και για την ύπαρξη ή όχι μελέτης από κάποιους ομιλούντες θα ήθελα απλά να σας ενημερώσω ότι υπάρχει Μελέτη (επισυνάπτω παρουσίαση) η οποία έχει χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (Επισυνάπτω την απόφαση) και επειδή θυμάμαι δυστυχώς για κάποιους πάρα πολύ καλά η μελετη έγινε από την εταιρεία KANTOR σε συνεργασία με το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και ΔΩΘΗΚΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ Ή ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ !!
Πρέπει να γνωρίζετε ότι η μελέτη αυτή και η όλη σκέψη είναι ενεργή στους κύκλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης , σύντομα στα χέρια προς διαβούλευση των επιτρόπων και της ΤΡΟΙΚΑ !!
Είναι άλλο θέμα να θέλουμε ή όχι να εφαρμόσουμε μια πολιτική και άλλο θέμα να υποβαθμίζουμε την προσπάθεια αρκετών Ανθρώπων μεταξύ αυτών και του αειμνήστου Τάσου Αλιφέρη (Δημάρχου Τήλου) .
Μετά τιμής ,
ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΟΔΙΤΗΣ
Ο τουριστικός πράκτορας κ. Μιχάλης Ροδίτης σε ανοιχτή επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη, η οποία διαβιβάστηκε, την Παρασκευή 14/12 και στο Pireas2day.gr απαντούσε για την ύπαρξη ή όχι μελέτης αναφέροντας ότι «σε συνέχεια δηλώσεων σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο και για την ύπαρξη ή όχι μελέτης από κάποιους ομιλούντες θα ήθελα απλά να σας ενημερώσω ότι υπάρχει Μελέτη (επισυνάπτω παρουσίαση) η οποία έχει χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ».
Ωστόσο, ο ίδιος ο κ. Μουσουρούλης σε απάντηση, που έδωσε, στις 29 Αυγούστου του 2012, στη Βουλή σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έδειξε να αγνοεί την… τύχη αυτής της μελέτης αναφέροντας ότι:
«Αναμένονται στο τέλος Αυγούστου και τα αποτελέσματα της μελέτης εφαρμογής του «Μεταφορικού Ισοδύναμου» στις ακτοπλοϊκές γραμμές με έμφαση στα δρομολόγια που εξυπηρετούνται με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας ανατεθείσας από το 2011, η οποία προσδοκούμε ότι θα βοηθήσει στην προσπάθειά μας».
Η συγκεκριμένη μελέτη κόστους 99.500 ευρώ είχε ανατεθεί, στις 12 Αυγούστου 2011, προκειμένου να ολοκληρωθεί σε 7 μήνες. Το έργο προβλεπόταν από την αρχική προκήρυξη να ολοκληρωθεί σε 3 φάσεις αλλά τελικά στις 5 Απριλίου 2012 παραδόθηκε και παρουσιάστηκε στη Νάξο η πρώτη φάση, που αναρτήθηκε παραπάνω.
Για τις επόμενες δύο φάσεις δεν υπάρχει κάτι νεώτερο. Ο υπουργός τον Αύγουστο απαντούσε ότι ολοκληρωνόταν η μελέτη ενώ φαίνεται όπως έγραψε, στις 10 Δεκεμβρίου, σε δημοσίευμά της η «Ναυτεμπορική» ότι η ολοκλήρωση της μελέτης έχει μεταφερθεί για τον Απρίλιο του 2013.
Η Α φάση της μελέτης
Μέχρι στιγμής έχει παραληφθεί η πρώτη από τις τρεις φάσεις της μελέτης. Στα συμπεράσματα τονίζεται ότι εφαρμόζοντας την αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε οκτώ επιλεγμένες διαδρομές, το κόστος μεταβίβασης υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κατά 19% στους επιβάτες, 31% στα οχήματα και 41% στα εμπορικά οχήματα.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το επιπλέον κόστος εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου ανά έτος, στις οκτώ γραμμές που εξετάστηκαν στην έρευνα, εκτιμάται στο 11% περίπου του υφισταμένου. Ως το πλέον ελκυστικό σενάριο αναφέρει τον συνδυασμό της χρηματοδότησης της κτήσης πλοίου με επιδότηση της επιπλέον διαφοράς του ναύλου που προκύπτει από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, το σενάριο αυτό μπορεί να έχει δύο εκδοχές. Είτε με πλήρη χρηματοδότηση της κτήσης του πλοίου είτε με συγχρηματοδότηση από δημόσιους (ΕΣΠΑ) και ιδιωτικούς πόρους (70% δημόσιοι και 30% ιδιωτικοί).
Η επιτυχία του δεύτερου σεναρίου που χαρακτηρίζεται ως το πιο ισορροπημένο εξαρτάται από την ύπαρξη ενδιαφέροντος από τον ιδιωτικό τομέα και τη διάθεση του δημόσιου τομέα να καλύψει τη διαφορά ναύλου για την πλήρη εφαρμογή του ισοδύναμου.
Η Β και Γ Φάση
Στη δεύτερη φάση, για καθένα από τα προτεινόμενα δρομολόγια η μελετήτρια εταιρεία θα πρέπει να προσδιορίσει τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων, τις λειτουργικές απαιτήσεις τους, τη συχνότητα των δρομολογίων και μια σειρά άλλων χαρακτηριστικών.
Επίσης θα απαιτηθεί ολοκληρωμένη οικονομοτεχνική μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.
Η τρίτη φάση περιλαμβάνει τη μελέτη της ολοκληρωμένης εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλες τις άγονες γραμμές και χρονικό προσδιορισμό των ενεργειών που απαιτείται να γίνουν.
Η ανοιχτή επιστολή του κ. Ροδίτη προς τον ΥΝΑ
Τέλος, κλείνοντας παραθέτουμε αυτούσια την ανοιχτή επιστολή του κ. Μιχάλη Ροδίτη από τη Ρόδο προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ ,
Κατά την διάρκεια της ημερίδας που διοργανώσατε για την Ναυτιλιακή Πολιτική πολλοί παράγοντες έκαναν δηλώσεις. Ως συνήθως και ο κάθε κλάδος ζητούσε τα δικά του . Είναι μια ιστορία την οποία προσωπικά έχω βαρεθεί εδώ και 24 χρόνια να ακούω τα ίδια .
Δεν είχα σκοπό να παρέμβω αλλά σε συνέχεια δηλώσεων σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο και για την ύπαρξη ή όχι μελέτης από κάποιους ομιλούντες θα ήθελα απλά να σας ενημερώσω ότι υπάρχει Μελέτη (επισυνάπτω παρουσίαση) η οποία έχει χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (Επισυνάπτω την απόφαση) και επειδή θυμάμαι δυστυχώς για κάποιους πάρα πολύ καλά η μελετη έγινε από την εταιρεία KANTOR σε συνεργασία με το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και ΔΩΘΗΚΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ Ή ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ !!
Πρέπει να γνωρίζετε ότι η μελέτη αυτή και η όλη σκέψη είναι ενεργή στους κύκλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης , σύντομα στα χέρια προς διαβούλευση των επιτρόπων και της ΤΡΟΙΚΑ !!
Είναι άλλο θέμα να θέλουμε ή όχι να εφαρμόσουμε μια πολιτική και άλλο θέμα να υποβαθμίζουμε την προσπάθεια αρκετών Ανθρώπων μεταξύ αυτών και του αειμνήστου Τάσου Αλιφέρη (Δημάρχου Τήλου) .
Μετά τιμής ,
ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΟΔΙΤΗΣ