Νομοθετική ρύθμιση που στόχο έχει να διασφαλίσει την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών κατατέθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, με πρωτοβουλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου...
«Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις». Ψηφίσθηκε με αυξημένη πλειοψηφία, αφού συνάντησε θετική αποδοχή από πολλές πτέρυγες της Βουλής.
«Τι ζητάμε, λοιπόν, με την τροπολογία; Για να είμαι πάρα πολύ σαφής: Ζητάμε, πρώτα απ’ όλα, στην περίπτωση που κάποια εταιρεία αθετήσει τις υποχρεώσεις της, δεν εξυπηρετεί δηλαδή τους προορισμούς που πρέπει να πηγαίνει, να έχει τη δυνατότητα ο Υπουργός για ένα χρονικό διάστημα και μέχρι να επαναπροκηρυχθεί η γραμμή, να αναθέτει σε άλλη εταιρεία που έχει δρομολογημένα πλοία να δρομολογεί κάποιο πλοίο», τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης στην εναρκτήρια ομιλία του και περιέγραψε τις προϋποθέσεις της ανάθεσης σε άλλη εταιρεία, ως εξής: Πρώτον, ότι δεν θα εφαρμόζεται ακριβώς το ίδιο δρομολόγιο και, δεύτερον, ότι το μίσθωμα θα μπορεί να αλλάζει γι’ αυτήν την περίοδο.
Επιπρόσθετα, ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε ότι στο Αιγαίο υπάρχουν επτά μακροχρόνιες συμβάσεις σε δεκαπέντε δρομολογιακές γραμμές, εκ των οποίων κάποιες δεν εξυπηρετούνται από την εταιρεία που τις έχει αναλάβει. Παράλληλα, προσέθεσε ότι στη μία απ’ αυτές τις συμβάσεις το πλοίο δεν έχει δρομολογηθεί καθόλου και δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί αυτή η γραμμή με αντικατάσταση κάποιου άλλου πλοίου, διότι δεν υπάρχει κανένα προσφερόμενο. «Η συγκεκριμένη γραμμή», όπως ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης, «είναι αυτή που εκτελεί το δρομολόγιο Λαύριο – Ψαρά - Μεστά Χίου» και αποκάλυψε ότι δεν υπάρχει κανένας ενδιαφερόμενος για να εξυπηρετήσει αυτή τη γραμμή με τα ίδια λεφτά και την ίδια συχνότητα δρομολογίων. «Δεν μπορούμε να αφήσουμε τα Ψαρά μας χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη. Άρα, θα πρέπει να μπορούμε σε αυτό το διάστημα, μέχρι να επαναπροκηρύξουμε τη γραμμή και να την εντάξουμε σε ένα άλλο δρομολογιακό σκέλος, να βρούμε για περίπου τρεις μήνες, μια λύση. Να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα και να καλύψουμε τη ζωτική ανάγκη των νησιωτών», υπογράμμισε ο Υπουργός Ναυτιλίας. Παράλληλα, ζήτησε από τους συναδέλφους του στην Αίθουσα να δοθεί η εξουσιοδότηση αυτή στον εκάστοτε Υπουργό, ώστε -μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών- να έχει την ευελιξία για αλλαγές, απαραίτητες για τη ζωτική επικοινωνία των νησιών.
Στη συνέχεια, ο κ. Βαρβιτσιώτης, τόνισε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει έναν προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 75 εκατομμύρια ευρώ, «μέσα από τον οποίο επιδοτεί τις γραμμές, στις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον» και άσκησε κριτική στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια και καθορίζει το καθεστώς των μακροχρόνιων συμβάσεων. Ο ΥΝΑ επεσήμανε σχετικά ότι δεν εκπληρώνεται, πλέον, ο αντικειμενικός στόχος των πολυετών συμβάσεων για νέα πλοία, αλλά ούτε και μπορεί να προχωρήσει η αναδιάρθρωση των «άγονων γραμμών», και δήλωσε διατεθειμένος για ειλικρινή διάλογο με όλα τα πολιτικά κόμματα για το θέμα αυτό, ώστε στο μέλλον να υπάρξει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση που θα καταργεί τις πολυετείς συμβάσεις και θα έχει την αποδοχή όλων των πολιτικών κομμάτων.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, στάθηκε στις Ακτοπλοϊκές συνδέσεις του Βορείου Αιγαίου σημειώνοντας ότι συμμερίζεται την αγωνία των κατοίκων, ιδιαίτερα των Λημνιών, οι οποίοι παραπονιούνται για την κακή ποιότητα των υπηρεσιών τονίζοντας ότι αποτελεί κυρίαρχη βούλησή του να βελτιωθεί αυτό. «Υπάρχει τακτική και συνεχής επικοινωνία για την κακή κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο Βόρειο Αιγαίο και αυτό θέλουμε να εκλείψει», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, ο ΥΝΑ ανέδειξε τη διαφορετικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται διαχρονικά οι ακτοπλοϊκές, σε σχέση με τις υπόλοιπες συγκοινωνίες στη χώρα: «Θα σας πω ένα συγκλονιστικό νούμερο, ότι ενώ επιδοτούμε για όλον τον νησιωτικό χώρο το ακτοπλοϊκό μας δίκτυο με 75 εκατομμύρια ευρώ, ποσό περίπου στο μισό από ότι ήταν το 2008 που ήταν 130 εκατομμύρια ευρώ, το αεροπορικό μας δίκτυο το επιδοτούμε με ποσό 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως! Επιδοτούμε, για παράδειγμα, την Πάρο με 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, προκειμένου να πηγαίνει αεροπλάνο εκεί, όταν με 4 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαμε να λύσουμε το ζωτικό πρόβλημα της συγκοινωνίας της Βορείου Ελλάδος με όλα τα νησιά του Αιγαίου! Και το λέω αυτό, γιατί έχουμε αναλάβει υποχρεώσεις μακροχρόνιων συμβάσεων, που βρίσκονται στον παρελθόντα χρόνο και βασίζονταν σε παρελθούσες οικονομικές καταστάσεις», κατέληξε χαρακτηριστικά.
Πηγή: newmoney
«Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις». Ψηφίσθηκε με αυξημένη πλειοψηφία, αφού συνάντησε θετική αποδοχή από πολλές πτέρυγες της Βουλής.
«Τι ζητάμε, λοιπόν, με την τροπολογία; Για να είμαι πάρα πολύ σαφής: Ζητάμε, πρώτα απ’ όλα, στην περίπτωση που κάποια εταιρεία αθετήσει τις υποχρεώσεις της, δεν εξυπηρετεί δηλαδή τους προορισμούς που πρέπει να πηγαίνει, να έχει τη δυνατότητα ο Υπουργός για ένα χρονικό διάστημα και μέχρι να επαναπροκηρυχθεί η γραμμή, να αναθέτει σε άλλη εταιρεία που έχει δρομολογημένα πλοία να δρομολογεί κάποιο πλοίο», τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης στην εναρκτήρια ομιλία του και περιέγραψε τις προϋποθέσεις της ανάθεσης σε άλλη εταιρεία, ως εξής: Πρώτον, ότι δεν θα εφαρμόζεται ακριβώς το ίδιο δρομολόγιο και, δεύτερον, ότι το μίσθωμα θα μπορεί να αλλάζει γι’ αυτήν την περίοδο.
Επιπρόσθετα, ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε ότι στο Αιγαίο υπάρχουν επτά μακροχρόνιες συμβάσεις σε δεκαπέντε δρομολογιακές γραμμές, εκ των οποίων κάποιες δεν εξυπηρετούνται από την εταιρεία που τις έχει αναλάβει. Παράλληλα, προσέθεσε ότι στη μία απ’ αυτές τις συμβάσεις το πλοίο δεν έχει δρομολογηθεί καθόλου και δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί αυτή η γραμμή με αντικατάσταση κάποιου άλλου πλοίου, διότι δεν υπάρχει κανένα προσφερόμενο. «Η συγκεκριμένη γραμμή», όπως ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης, «είναι αυτή που εκτελεί το δρομολόγιο Λαύριο – Ψαρά - Μεστά Χίου» και αποκάλυψε ότι δεν υπάρχει κανένας ενδιαφερόμενος για να εξυπηρετήσει αυτή τη γραμμή με τα ίδια λεφτά και την ίδια συχνότητα δρομολογίων. «Δεν μπορούμε να αφήσουμε τα Ψαρά μας χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη. Άρα, θα πρέπει να μπορούμε σε αυτό το διάστημα, μέχρι να επαναπροκηρύξουμε τη γραμμή και να την εντάξουμε σε ένα άλλο δρομολογιακό σκέλος, να βρούμε για περίπου τρεις μήνες, μια λύση. Να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα και να καλύψουμε τη ζωτική ανάγκη των νησιωτών», υπογράμμισε ο Υπουργός Ναυτιλίας. Παράλληλα, ζήτησε από τους συναδέλφους του στην Αίθουσα να δοθεί η εξουσιοδότηση αυτή στον εκάστοτε Υπουργό, ώστε -μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών- να έχει την ευελιξία για αλλαγές, απαραίτητες για τη ζωτική επικοινωνία των νησιών.
Στη συνέχεια, ο κ. Βαρβιτσιώτης, τόνισε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει έναν προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 75 εκατομμύρια ευρώ, «μέσα από τον οποίο επιδοτεί τις γραμμές, στις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον» και άσκησε κριτική στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια και καθορίζει το καθεστώς των μακροχρόνιων συμβάσεων. Ο ΥΝΑ επεσήμανε σχετικά ότι δεν εκπληρώνεται, πλέον, ο αντικειμενικός στόχος των πολυετών συμβάσεων για νέα πλοία, αλλά ούτε και μπορεί να προχωρήσει η αναδιάρθρωση των «άγονων γραμμών», και δήλωσε διατεθειμένος για ειλικρινή διάλογο με όλα τα πολιτικά κόμματα για το θέμα αυτό, ώστε στο μέλλον να υπάρξει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση που θα καταργεί τις πολυετείς συμβάσεις και θα έχει την αποδοχή όλων των πολιτικών κομμάτων.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, στάθηκε στις Ακτοπλοϊκές συνδέσεις του Βορείου Αιγαίου σημειώνοντας ότι συμμερίζεται την αγωνία των κατοίκων, ιδιαίτερα των Λημνιών, οι οποίοι παραπονιούνται για την κακή ποιότητα των υπηρεσιών τονίζοντας ότι αποτελεί κυρίαρχη βούλησή του να βελτιωθεί αυτό. «Υπάρχει τακτική και συνεχής επικοινωνία για την κακή κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο Βόρειο Αιγαίο και αυτό θέλουμε να εκλείψει», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, ο ΥΝΑ ανέδειξε τη διαφορετικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται διαχρονικά οι ακτοπλοϊκές, σε σχέση με τις υπόλοιπες συγκοινωνίες στη χώρα: «Θα σας πω ένα συγκλονιστικό νούμερο, ότι ενώ επιδοτούμε για όλον τον νησιωτικό χώρο το ακτοπλοϊκό μας δίκτυο με 75 εκατομμύρια ευρώ, ποσό περίπου στο μισό από ότι ήταν το 2008 που ήταν 130 εκατομμύρια ευρώ, το αεροπορικό μας δίκτυο το επιδοτούμε με ποσό 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως! Επιδοτούμε, για παράδειγμα, την Πάρο με 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, προκειμένου να πηγαίνει αεροπλάνο εκεί, όταν με 4 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαμε να λύσουμε το ζωτικό πρόβλημα της συγκοινωνίας της Βορείου Ελλάδος με όλα τα νησιά του Αιγαίου! Και το λέω αυτό, γιατί έχουμε αναλάβει υποχρεώσεις μακροχρόνιων συμβάσεων, που βρίσκονται στον παρελθόντα χρόνο και βασίζονταν σε παρελθούσες οικονομικές καταστάσεις», κατέληξε χαρακτηριστικά.
Πηγή: newmoney