Με ερώτησή του στον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλο Γερουλάνο ο καθηγητής Δημήτρης Κρεμαστινός επισημαίνει ελλείψεις στις τουριστικές υποδομές των νησιών της Δωδεκανήσου και ζητά να μάθει σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το ΥΠΠΟΤ προς τα συναρμόδια υπουργεία και ποιες προγραμματίζει για το άμεσο μέλλον ώστε να αναβαθμισθούν οι τουριστικές υποδομές στα Δωδεκάνησα.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Κρεμαστινού έχει ως εξής:
«ΠΡΟΣ τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Παύλο Γερουλάνο
ΘΕΜΑ: Ελλείψεις στις τουριστικές υποδομές των Δωδεκανήσων
Οι κοινωνικές αναταραχές που έπληξαν τον τελευταίο χρόνο τις χώρες της Βόρειας Αφρικής κατάφεραν ισχυρό πλήγμα στον τουρισμό τους και αύξησαν αντίστοιχα τον τουρισμό των άλλων χωρών της Μεσογείου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνουν μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί υπήρξε αύξηση των αριθμών των τουριστών σε όλες τις χώρες της Μεσογείου για το 2011.
Σε σχέση με τις άλλες χώρες, η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, όσον αφορά τις αφίξεις και διανυκτερεύσεις, με πρώτες την Ισπανία, την Ιταλία και την Τουρκία.
Αλλά και γενικότερα όσον αφορά τον αριθμό των τουριστών, η χώρα μας κατατάσσεται μεταξύ των τελευταίων, καίτοι το κλίμα της, οι θάλασσές της και οι φυσικές καλλονές των νησιών της, Αιγαίου και Ιονίου, θα έπρεπε να την κατατάσσουν μεταξύ των πρώτων. Φαίνεται δηλαδή ότι η χώρα μας δεν επωφελείται επαρκώς από τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα ώστε να αυξήσει σημαντικά τον τουρισμό της, γεγονός που κατά κύριο λόγο οφείλεται στην έλλειψη αξιόλογων τουριστικών υποδομών, και ιδιαίτερα στη νησιωτική Ελλάδα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των ελλείψεων αυτών, παρατηρούνται στα Δωδεκάνησα. Θα αναφέρω παραδείγματα της απαράδεκτης εικόνας που παρουσιάζουν εκεί οι τουριστικές υποδομές:
Οι κυλιόμενες σκάλες στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Ρόδου, από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, από όπου διακινούνται άνω των 4 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως, δεν λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια, δημιουργώντας ανυπέρβλητα προβλήματα σε ανθρώπους με κινητικές παθήσεις, ηλικιωμένους και ασθενείς, αλλά και αλγεινή εντύπωση στο σύνολο των επιβατών, ημεδαπών και αλλοδαπών. Έχω υποβάλει έως τώρα δύο σχετικές ερωτήσεις στο αρμόδιο υπουργείο αλλά τίποτα δεν έχει αλλάξει.
Ειδικότερα όσον αφορά τον τουρισμό των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου (Χάλκη, Πάτμος, Λειψοί κλπ.) ο τουρισμός δεν παρουσίασε την αναμενόμενη αύξηση όπως στα μεγάλα (Ρόδος-Κως) λόγω κυρίως των κακών τοπικών θαλασσίων συγκοινωνιών. Ανάπτυξη - και μάλιστα τουριστική - των νησιών, χωρίς καλές συγκοινωνίες είναι αδιανόητη.
Οσον αφορά τις μαρίνες, υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας το καλοκαίρι πολυάριθμων γιοτ που επιχείρησαν να αράξουν στη Σύμη και στη Χάλκη και επειδή οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές δεν το επέτρεψαν, αναχώρησαν για τα παράλια της γείτονας χώρας, όπου έχουν αναπτυχθεί δεκάδες μαρίνες. Αντίθετα, επί 50 χρόνια η Ρόδος προσπαθεί να αποκτήσει την πρώτη της μαρίνα και ευτυχώς χάρη σε επιχειρηματικό όμιλο φαίνεται πως τώρα θα το καταφέρει.
Σε μια χώρα όπου η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Λίνδος επίσημα κατατάσσονται ανάμεσα στους πρώτους προορισμούς του κόσμου, οι ανεπαρκείς τουριστικές υποδομές έχουν ως αποτέλεσμα να χάνουμε χιλιάδες τουρίστες και πολύτιμο συνάλλαγμα που θα αποτελούσε ανάσα στη χειμαζόμενη οικονομία της χώρας. Διερωτώμαι ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού προς τα αρμόδια και συναρμόδια υπουργεία. Συγκεκριμένα:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί προς τα αρμόδια και συναρμόδια υπουργεία (Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Οικονομικών) τα τελευταία δύο χρόνια ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι υποδομές που θα επιτρέψουν την αύξηση του τουρισμού για το έτος 2012;
2. Πόσες μαρίνες έχουν κατασκευασθεί στα Δωδεκάνησα τα τελευταία χρόνια και πόσες προγραμματίζονται για το 2012;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτριος Κρεμαστινός»
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Κρεμαστινού έχει ως εξής:
«ΠΡΟΣ τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Παύλο Γερουλάνο
ΘΕΜΑ: Ελλείψεις στις τουριστικές υποδομές των Δωδεκανήσων
Οι κοινωνικές αναταραχές που έπληξαν τον τελευταίο χρόνο τις χώρες της Βόρειας Αφρικής κατάφεραν ισχυρό πλήγμα στον τουρισμό τους και αύξησαν αντίστοιχα τον τουρισμό των άλλων χωρών της Μεσογείου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνουν μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί υπήρξε αύξηση των αριθμών των τουριστών σε όλες τις χώρες της Μεσογείου για το 2011.
Σε σχέση με τις άλλες χώρες, η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, όσον αφορά τις αφίξεις και διανυκτερεύσεις, με πρώτες την Ισπανία, την Ιταλία και την Τουρκία.
Αλλά και γενικότερα όσον αφορά τον αριθμό των τουριστών, η χώρα μας κατατάσσεται μεταξύ των τελευταίων, καίτοι το κλίμα της, οι θάλασσές της και οι φυσικές καλλονές των νησιών της, Αιγαίου και Ιονίου, θα έπρεπε να την κατατάσσουν μεταξύ των πρώτων. Φαίνεται δηλαδή ότι η χώρα μας δεν επωφελείται επαρκώς από τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα ώστε να αυξήσει σημαντικά τον τουρισμό της, γεγονός που κατά κύριο λόγο οφείλεται στην έλλειψη αξιόλογων τουριστικών υποδομών, και ιδιαίτερα στη νησιωτική Ελλάδα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των ελλείψεων αυτών, παρατηρούνται στα Δωδεκάνησα. Θα αναφέρω παραδείγματα της απαράδεκτης εικόνας που παρουσιάζουν εκεί οι τουριστικές υποδομές:
Οι κυλιόμενες σκάλες στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Ρόδου, από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, από όπου διακινούνται άνω των 4 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως, δεν λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια, δημιουργώντας ανυπέρβλητα προβλήματα σε ανθρώπους με κινητικές παθήσεις, ηλικιωμένους και ασθενείς, αλλά και αλγεινή εντύπωση στο σύνολο των επιβατών, ημεδαπών και αλλοδαπών. Έχω υποβάλει έως τώρα δύο σχετικές ερωτήσεις στο αρμόδιο υπουργείο αλλά τίποτα δεν έχει αλλάξει.
Ειδικότερα όσον αφορά τον τουρισμό των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου (Χάλκη, Πάτμος, Λειψοί κλπ.) ο τουρισμός δεν παρουσίασε την αναμενόμενη αύξηση όπως στα μεγάλα (Ρόδος-Κως) λόγω κυρίως των κακών τοπικών θαλασσίων συγκοινωνιών. Ανάπτυξη - και μάλιστα τουριστική - των νησιών, χωρίς καλές συγκοινωνίες είναι αδιανόητη.
Οσον αφορά τις μαρίνες, υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας το καλοκαίρι πολυάριθμων γιοτ που επιχείρησαν να αράξουν στη Σύμη και στη Χάλκη και επειδή οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές δεν το επέτρεψαν, αναχώρησαν για τα παράλια της γείτονας χώρας, όπου έχουν αναπτυχθεί δεκάδες μαρίνες. Αντίθετα, επί 50 χρόνια η Ρόδος προσπαθεί να αποκτήσει την πρώτη της μαρίνα και ευτυχώς χάρη σε επιχειρηματικό όμιλο φαίνεται πως τώρα θα το καταφέρει.
Σε μια χώρα όπου η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Λίνδος επίσημα κατατάσσονται ανάμεσα στους πρώτους προορισμούς του κόσμου, οι ανεπαρκείς τουριστικές υποδομές έχουν ως αποτέλεσμα να χάνουμε χιλιάδες τουρίστες και πολύτιμο συνάλλαγμα που θα αποτελούσε ανάσα στη χειμαζόμενη οικονομία της χώρας. Διερωτώμαι ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού προς τα αρμόδια και συναρμόδια υπουργεία. Συγκεκριμένα:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί προς τα αρμόδια και συναρμόδια υπουργεία (Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Οικονομικών) τα τελευταία δύο χρόνια ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι υποδομές που θα επιτρέψουν την αύξηση του τουρισμού για το έτος 2012;
2. Πόσες μαρίνες έχουν κατασκευασθεί στα Δωδεκάνησα τα τελευταία χρόνια και πόσες προγραμματίζονται για το 2012;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτριος Κρεμαστινός»