Με βραδυφλεγή βόμβα στα χέρια της κυβέρνησης μοιάζει το θέμα των άγονων γραμμών. Η κακή οικονομική κατάσταση του κράτους και το δυσοίωνο μέλλον που βυθίζει τη χώρα στο οικονομικό χάος θέτουν σε κίνδυνο τη συγκοινωνιακή κάλυψη της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα...
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μελετάει περικοπές στις άγονες γραμμές προκειμένου να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου στη δημοσιονομική συγκυρία. Παράλληλα, άμεσος είναι ο κίνδυνος της πτώχευσης ολόκληρου του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας, όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας.
Η επιβατηγός ναυτιλία καταγράφει ζημίες αυξανόμενες κατ’ έτος (2009-215 εκατ. ευρώ, 2010-345 εκατ. ευρώ, το 2011 αναμένεται κακή χρονιά).
Στην περίπτωση αυτή το κράτος θα κληθεί εκ του υστερήματος του μνημονίου και τον υπό διαμόρφωση προϋπολογισμό του 2012 να επιδοτήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με 1,2 δισ. ευρώ!
Η βόμβα με τις άγονες γραμμές θα σκάσει στα τέλη Οκτωβρίου και το θέμα απασχολεί έντονα αυτές τις ημέρες τόσο τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη όσο και τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσειςΟι γραμμές που θα περικοπούν θα είναι προς νησιά τα οποία μπορούν να εξυπηρετηθούν από άλλα μεγαλύτερα νησιά, ενώ θα αραιώσουν οι συνδέσεις με τον Πειραιά.
Οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας για τη δρομολογιακή περίοδο 2010-2011 λήγουν στις 31 Οκτωβρίου, ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για τη νέα περίοδο 2011-2012.
Συνολικά 35 άγονες γραμμές είναι στον αέρα, εκ των οποίων οι 22 αφορούν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και οι υπόλοιπες 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Ελλοχεύει ο κίνδυνος για ένα κονδύλι ύψους μόλις 14 εκατ. ευρώ να μείνουν νησιά χωρίς πλοία τον χειμώνα.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές αναμένεται να ληφθούν τις επόμενες ημέρες εν όψει και της κατάρτισης του Προϋπολογισμού για το 2012.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τις αναγκάζουν να μη δείχνουν ενδιαφέρον για τις άγονες γραμμές, αφού είναι αμφίβολο το πότε ακριβώς θα τα εισπράξουν τα χρήματα από το κράτος. Την ίδια ώρα θα πρέπει να πληρώνουν πετρέλαια, πληρώματα και όλα τα έξοδα, βάζοντας λεφτά από τα ταμεία τους που ήδη αιμορραγούν.
Οι μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία
«Η οικονομική εικόνα των ακτοπλοϊκών εταιριών είναι ιδιαίτερα κακή, καθώς παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία τους. Οι δημοσιονομικές προσαρμογές στην Ελλάδα επηρεάζουν την ακτοπλοϊκή αγορά για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά», επισημαίνει η ετήσια έρευνα της XRTC.
-Στρατηγικές ανανέωσης των στόλων δεν μπορούν να υπάρξουν στην παρούσα φάση.
-Ο αυξανόμενα άκριτος ανταγωνισμός στις γραμμές-φιλέτα περιόρισε σημαντικά τα έσοδα και επομένως τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών και αποτελούν απειλή για τη βιωσιμότητα των εταιρειών και της αγοράς.
-Έκτακτα γεωπολιτικά γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου έδειξαν τα υψηλά επίπεδα αντανακλαστικών των ακτοπλοϊκών εταιρειών και της πολιτικής ηγεσίας.
-Πιο αναγκαίες από ποτέ είναι οι συγχωνεύσεις και συνεργασίες στην εσωτερική αγορά, οι οποίες θα επιτρέψουν τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας.
-Η μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων στις τιμές των εισιτηρίων αποτελεί ένα θετικό βήμα προς την ορθότερη λειτουργία του κλάδου.
-Το κόστος των καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τον κλάδο οδηγώντας σε αποδρομολόγηση πλοίων.
-Η δομή, η οργάνωση και η γενικότερη φιλοσοφία του συστήματος των άγονων γραμμών δεν έχει επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα με αρκετές γραμμές να μην καλύπτονται με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.
-Η διάσπαση του ανθρώπινου δυναμικού του πρώην υπουργείου Ναυτιλίας μεταξύ του ΥΘΥΝΑΛ και του ΥΠΡΟΠΟ έχει δημιουργήσει σύγχυση στην αγορά και δεν αποτελεί βιώσιμο σύστημα.
«Η αβεβαιότητα στην οποία είχαμε κάνει αναφορά πριν από έναν χρόνο όχι μόνο δεν έχει περιοριστεί, αλλά μάλλον έχει επιδεινωθεί σε βαθμό που όποιες σε βάθος αναλύσεις και αν γίνουν το σίγουρο είναι ότι δεν θα μας οδηγήσουν σε συμπεράσματα που θα μας δώσουν μία κατεύθυνση για το πώς θα πρέπει να κινηθεί ο κλάδος της ακτοπλοΐας με σχετική ασφάλεια στο άμεσο μέλλον», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης.
«Η επιδείνωση του κλίματος αβεβαιότητας οφείλεται σε μια σειρά εξωγενών παραγόντων που επικρατούν σε εθνικό, περιφερειακό, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε εθνικό επίπεδο η οικονομική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας συνεχίζει να δημιουργεί σειρά προβλημάτων στους ακτοπλόους τα οποία οφείλονται μεταξύ άλλων: (α) στη μείωση της ζήτησης που είναι αποτέλεσμα της περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής που έχει επιφέρει σημαντική μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών. (β)
Στην έλλειψη στρατηγικής διεύθυνσης από μεριάς της πολιτικής ηγεσίας σε θέματα ακτοπλοΐας που έχει οδηγήσει σε απόγνωση αρκετές εταιρείες και ειδικά τις εταιρείες που εμπλέκονται στην προσφορά υπηρεσιών άγονων γραμμών. (γ) Στις κοινωνικές αναταραχές που έχουν αρνητικές συνέπειες και οι οποίες περιόρισαν τις φαινομενικά θετικές εξελίξεις που αναμένονταν για το φετινό καλοκαίρι από τον τουρισμό καθώς και (δ) στον πιστωτικό κίνδυνο που προέρχεται από τις απαιτήσεις προς τους πελάτες των ακτοπλοϊκών εταιριών, αρκετοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες λόγω των οικονομικών συνθηκών.
sky.gr
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μελετάει περικοπές στις άγονες γραμμές προκειμένου να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου στη δημοσιονομική συγκυρία. Παράλληλα, άμεσος είναι ο κίνδυνος της πτώχευσης ολόκληρου του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας, όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας.
Η επιβατηγός ναυτιλία καταγράφει ζημίες αυξανόμενες κατ’ έτος (2009-215 εκατ. ευρώ, 2010-345 εκατ. ευρώ, το 2011 αναμένεται κακή χρονιά).
Στην περίπτωση αυτή το κράτος θα κληθεί εκ του υστερήματος του μνημονίου και τον υπό διαμόρφωση προϋπολογισμό του 2012 να επιδοτήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με 1,2 δισ. ευρώ!
Η βόμβα με τις άγονες γραμμές θα σκάσει στα τέλη Οκτωβρίου και το θέμα απασχολεί έντονα αυτές τις ημέρες τόσο τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη όσο και τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσειςΟι γραμμές που θα περικοπούν θα είναι προς νησιά τα οποία μπορούν να εξυπηρετηθούν από άλλα μεγαλύτερα νησιά, ενώ θα αραιώσουν οι συνδέσεις με τον Πειραιά.
Οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας για τη δρομολογιακή περίοδο 2010-2011 λήγουν στις 31 Οκτωβρίου, ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για τη νέα περίοδο 2011-2012.
Συνολικά 35 άγονες γραμμές είναι στον αέρα, εκ των οποίων οι 22 αφορούν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και οι υπόλοιπες 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Ελλοχεύει ο κίνδυνος για ένα κονδύλι ύψους μόλις 14 εκατ. ευρώ να μείνουν νησιά χωρίς πλοία τον χειμώνα.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές αναμένεται να ληφθούν τις επόμενες ημέρες εν όψει και της κατάρτισης του Προϋπολογισμού για το 2012.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τις αναγκάζουν να μη δείχνουν ενδιαφέρον για τις άγονες γραμμές, αφού είναι αμφίβολο το πότε ακριβώς θα τα εισπράξουν τα χρήματα από το κράτος. Την ίδια ώρα θα πρέπει να πληρώνουν πετρέλαια, πληρώματα και όλα τα έξοδα, βάζοντας λεφτά από τα ταμεία τους που ήδη αιμορραγούν.
Οι μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία
«Η οικονομική εικόνα των ακτοπλοϊκών εταιριών είναι ιδιαίτερα κακή, καθώς παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία τους. Οι δημοσιονομικές προσαρμογές στην Ελλάδα επηρεάζουν την ακτοπλοϊκή αγορά για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά», επισημαίνει η ετήσια έρευνα της XRTC.
-Στρατηγικές ανανέωσης των στόλων δεν μπορούν να υπάρξουν στην παρούσα φάση.
-Ο αυξανόμενα άκριτος ανταγωνισμός στις γραμμές-φιλέτα περιόρισε σημαντικά τα έσοδα και επομένως τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών και αποτελούν απειλή για τη βιωσιμότητα των εταιρειών και της αγοράς.
-Έκτακτα γεωπολιτικά γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου έδειξαν τα υψηλά επίπεδα αντανακλαστικών των ακτοπλοϊκών εταιρειών και της πολιτικής ηγεσίας.
-Πιο αναγκαίες από ποτέ είναι οι συγχωνεύσεις και συνεργασίες στην εσωτερική αγορά, οι οποίες θα επιτρέψουν τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας.
-Η μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων στις τιμές των εισιτηρίων αποτελεί ένα θετικό βήμα προς την ορθότερη λειτουργία του κλάδου.
-Το κόστος των καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τον κλάδο οδηγώντας σε αποδρομολόγηση πλοίων.
-Η δομή, η οργάνωση και η γενικότερη φιλοσοφία του συστήματος των άγονων γραμμών δεν έχει επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα με αρκετές γραμμές να μην καλύπτονται με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.
-Η διάσπαση του ανθρώπινου δυναμικού του πρώην υπουργείου Ναυτιλίας μεταξύ του ΥΘΥΝΑΛ και του ΥΠΡΟΠΟ έχει δημιουργήσει σύγχυση στην αγορά και δεν αποτελεί βιώσιμο σύστημα.
«Η αβεβαιότητα στην οποία είχαμε κάνει αναφορά πριν από έναν χρόνο όχι μόνο δεν έχει περιοριστεί, αλλά μάλλον έχει επιδεινωθεί σε βαθμό που όποιες σε βάθος αναλύσεις και αν γίνουν το σίγουρο είναι ότι δεν θα μας οδηγήσουν σε συμπεράσματα που θα μας δώσουν μία κατεύθυνση για το πώς θα πρέπει να κινηθεί ο κλάδος της ακτοπλοΐας με σχετική ασφάλεια στο άμεσο μέλλον», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης.
«Η επιδείνωση του κλίματος αβεβαιότητας οφείλεται σε μια σειρά εξωγενών παραγόντων που επικρατούν σε εθνικό, περιφερειακό, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε εθνικό επίπεδο η οικονομική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας συνεχίζει να δημιουργεί σειρά προβλημάτων στους ακτοπλόους τα οποία οφείλονται μεταξύ άλλων: (α) στη μείωση της ζήτησης που είναι αποτέλεσμα της περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής που έχει επιφέρει σημαντική μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών. (β)
Στην έλλειψη στρατηγικής διεύθυνσης από μεριάς της πολιτικής ηγεσίας σε θέματα ακτοπλοΐας που έχει οδηγήσει σε απόγνωση αρκετές εταιρείες και ειδικά τις εταιρείες που εμπλέκονται στην προσφορά υπηρεσιών άγονων γραμμών. (γ) Στις κοινωνικές αναταραχές που έχουν αρνητικές συνέπειες και οι οποίες περιόρισαν τις φαινομενικά θετικές εξελίξεις που αναμένονταν για το φετινό καλοκαίρι από τον τουρισμό καθώς και (δ) στον πιστωτικό κίνδυνο που προέρχεται από τις απαιτήσεις προς τους πελάτες των ακτοπλοϊκών εταιριών, αρκετοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες λόγω των οικονομικών συνθηκών.
sky.gr