Σε δυσθεώρητα ύψη έχουν εκτοξευθεί τα χρέη των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων της χώρας, τα οποία υπολογίζεται πως υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ (1,1 δισ. ευρώ). Ανοδικά κινούνται και οι δανειακές υποχρεώσεις τους, οποίες σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της XRTC, εταιρείας οικονομικών συμβούλων για θέματα ναυτιλίας, αυξήθηκαν κατά 1,4% σε σύγκριση με...
το 2012, καθιστώντας την αναδιάρθρωσή τους κάτι περισσότερο από επιτακτική. Οπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, «σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα για βαθιά αναδιάρθρωση των δανείων. Οι διαπραγματεύσεις όλων των εταιρειών έχουν ωριμάσει και μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου θα δρομολογηθούν εξελίξεις στο σύνολο του κλάδου. Παράλληλα με τα παραπάνω, η επίλυση του προβληματικού δανεισμού είναι μονόδρομος. Οι αρχικοί και εναπομείναντες δανειστές της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι κυρίως οι ελληνικές και γερμανικές τράπεζες».
Προσθέτει δε πως «για να μπορέσουν οι τράπεζες να βοηθήσουν τον κλάδο, θα πρέπει τα εναπομείναντα δάνειά τους να αναχρηματοδοτηθούν από επενδυτικές τράπεζες της Ευρωζώνης και μετά την άμεση ελάφρυνσή τους οι ίδιες αυτές τράπεζες να υποχρεωθούν να διαθέσουν κεφάλαια εποχικής στήριξης της αγοράς κυρίως τους χειμερινούς μήνες, αποφεύγοντας έτσι την ισχυρή πιθανότητα κατάρρευσης του κλάδου. Εξάλλου, η ιστορία μέχρι τώρα έχει δείξει ότι οι τράπεζες που στηρίζουν ορθολογικά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν έχουν χάσει». Σύμφωνα με την XRTC, κατά την επταετή περίοδο 2006-2012 τα τραπεζικά δάνεια στο σύνολο των εταιρειών μειώθηκαν περίπου 12%. Μόνο η Minoan Lines παρουσίασε στοιχειώδη μείωση των συνολικών δανειακών της υποχρεώσεων κατά 6%, ενώ και η Attica Group παρουσίασε μείωση, αλλά οριακή, της τάξης του 1,5%.
Μερίδα αγοράς
Τα μερίδια αγοράς του τραπεζικού δανεισμού των βασικότερων παικτών της ακτοπλοϊκής αγοράς φαίνεται να παραμένουν σχεδόν σταθερά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με την Attica Group και ΑΝΕΚ Lines να έχουν τον μεγαλύτερο δανεισμό.
Την ίδια στιγμή, ο κλάδος δεν αναμένεται να ωφεληθεί από την αύξηση στις αφίξεις τουριστών τόσο στην ενδοχώρα όσο και νησιά καθώς μόνο το περίπου 20%-25% υπολογίζεται πως θα χρησιμοποιήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με την έρευνα, το μεταφορικό έργο επιβατών των εισηγμένων και της Hellenic Seaways την περίοδο 2011-2012 παρουσιάζει για μια ακόμη χρονιά συρρίκνωση τόσο στην ελληνική αγορά (με ποσοστό -12%) όσο και στην Αδριατική (με -34%), καταδεικνύοντας την παντελή απουσία ζήτησης, αλλά και την επικίνδυνη συνέχιση αυτής της αρνητικής τάσης. Το μοναδικό καλό σημάδι για τον κλάδο είναι η μείωση των μέσων τιμών του πετρελαίου κατά 10% -κατά μέσα όρο στο επτάμηνο που πέρασε.
imerisia
το 2012, καθιστώντας την αναδιάρθρωσή τους κάτι περισσότερο από επιτακτική. Οπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, «σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα για βαθιά αναδιάρθρωση των δανείων. Οι διαπραγματεύσεις όλων των εταιρειών έχουν ωριμάσει και μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου θα δρομολογηθούν εξελίξεις στο σύνολο του κλάδου. Παράλληλα με τα παραπάνω, η επίλυση του προβληματικού δανεισμού είναι μονόδρομος. Οι αρχικοί και εναπομείναντες δανειστές της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι κυρίως οι ελληνικές και γερμανικές τράπεζες».
Προσθέτει δε πως «για να μπορέσουν οι τράπεζες να βοηθήσουν τον κλάδο, θα πρέπει τα εναπομείναντα δάνειά τους να αναχρηματοδοτηθούν από επενδυτικές τράπεζες της Ευρωζώνης και μετά την άμεση ελάφρυνσή τους οι ίδιες αυτές τράπεζες να υποχρεωθούν να διαθέσουν κεφάλαια εποχικής στήριξης της αγοράς κυρίως τους χειμερινούς μήνες, αποφεύγοντας έτσι την ισχυρή πιθανότητα κατάρρευσης του κλάδου. Εξάλλου, η ιστορία μέχρι τώρα έχει δείξει ότι οι τράπεζες που στηρίζουν ορθολογικά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν έχουν χάσει». Σύμφωνα με την XRTC, κατά την επταετή περίοδο 2006-2012 τα τραπεζικά δάνεια στο σύνολο των εταιρειών μειώθηκαν περίπου 12%. Μόνο η Minoan Lines παρουσίασε στοιχειώδη μείωση των συνολικών δανειακών της υποχρεώσεων κατά 6%, ενώ και η Attica Group παρουσίασε μείωση, αλλά οριακή, της τάξης του 1,5%.
Μερίδα αγοράς
Τα μερίδια αγοράς του τραπεζικού δανεισμού των βασικότερων παικτών της ακτοπλοϊκής αγοράς φαίνεται να παραμένουν σχεδόν σταθερά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με την Attica Group και ΑΝΕΚ Lines να έχουν τον μεγαλύτερο δανεισμό.
Την ίδια στιγμή, ο κλάδος δεν αναμένεται να ωφεληθεί από την αύξηση στις αφίξεις τουριστών τόσο στην ενδοχώρα όσο και νησιά καθώς μόνο το περίπου 20%-25% υπολογίζεται πως θα χρησιμοποιήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με την έρευνα, το μεταφορικό έργο επιβατών των εισηγμένων και της Hellenic Seaways την περίοδο 2011-2012 παρουσιάζει για μια ακόμη χρονιά συρρίκνωση τόσο στην ελληνική αγορά (με ποσοστό -12%) όσο και στην Αδριατική (με -34%), καταδεικνύοντας την παντελή απουσία ζήτησης, αλλά και την επικίνδυνη συνέχιση αυτής της αρνητικής τάσης. Το μοναδικό καλό σημάδι για τον κλάδο είναι η μείωση των μέσων τιμών του πετρελαίου κατά 10% -κατά μέσα όρο στο επτάμηνο που πέρασε.
imerisia