Η καθημερινότητα αναζητά υποκατάστατα για να αναπληρώσουν το κενό από την ανεπάρκεια των ανθρώπινων σχέσεων. Το κενό συνήθως, αναπληρώνεται με την υπερκατανάλωση η οποία στις δυτικές κοινωνίες, θα παραμένει όπως φαίνεται, για χρόνια ένα άλυτο πρόβλημα που φέρνει μόνο...
...πρόσκαιρη ικανοποίηση οδηγώντας με βεβαιότητα την φύση σε μαζική καταστροφή.
Η ακατάπαυστη και ανεξέλεγκτη αγορά προϊόντων είναι ένα ζήτημα που θυμίζει ατέρμονο κύκλο στην Ελλάδα. Ακόμη και αν η απόλαυση που προσφέρει η αγορά μιας ηλεκτρονικής συσκευής για παράδειγμα, στους καταναλωτές, είναι πρόσκαιρη, το κυνήγι απόκτησής κάθε νέας συσκευής παραμένει αναλλοίωτο. Το φαινόμενο της καταναλωτικής συμπεριφοράς και συγκεκριμένα του υπερκαταναλωτισμού, μοιάζει τρόπος διεξόδου από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος.
Οι αγορές υλικών αντικειμένων θεωρείται ότι μας αποφορτίζουν από προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία ξανά και ξανά. Μόνο και μόνο γιατί θεωρούμε ότι η αγορά ενός προϊόντος είναι πιο εύκολη και ανώδυνη από την προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Παρότι η χαρά που μας εξασφαλίζουν οι αγορές είναι παροδική, υποβάλλουμε τον εαυτό μας ξανά στην ίδια διαδικασία. Το κυνήγι του άκρατου καταναλωτισμού δεν τελειώνει ποτέ.
Οι ελκυστικές διαφημίσεις, η ταχεία παραγωγή νέων προϊόντων “φωνάζουν” από τις βιτρίνες ότι πρέπει να αγοραστούν. Αν τελικά υποκύψουμε στον πειρασμό, η χαρά από την απόκτηση θα διαρκέσει μέχρι την επόμενη αγορά. Το φαινόμενο περιγράφεται με έναν εξαιρετικό τρόπο στο βίντεο που φέρει τον εύστοχο τίτλο, “Wake Up Call” και αποτελεί έμπνευση του ιδρύματος Gaia Foundation. Με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από τη μανία μας με το υπερκαταναλωτικό πνεύμα, διαπιστώνουμε πως τελικά η ανάγκη μας για κάτι καινούριο εξαντλείται όταν αυτό θεωρηθεί παλιό και αντικατασταθεί γρήγορα από καινούρια μοντέλα.
Οι έρευνες δείχνουν ότι εκείνο που μένει στο τέλος από τον υπερκαταναλωτισμό δεν είναι άλλο πέρα από κάποιες "πρόσκαιρες και σύντομες συγκινήσεις". Μάλιστα, το αποτέλεσμα μετά από πολλές αγορές είναι η πρόκληση έντονης θλίψης και η έντονη αίσθηση ότι ο καταναλωτής πείστηκε να ακολουθήσει την τάση της υπερκατανάλωσης.
Το βίντεο δημιουργήθηκε τέτοια εποχή πριν από έναν χρόνο και κρίνεται πιο επίκαιρο από ποτέ.
Πηγή: pathfinder