Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013

Μπορεί ένα πλοίο να αλλάξει τη μοίρα ενός νησιού;

Το παράδειγμα της Τήλου και του «SeaStar» έρχεται ακριβώς να απαντήσει στο ερώτημα αυτό.
Το «SeaStar» συνδέει την Τήλο με τη Ρόδο σε καθημερινή βάση (πλην Παρασκευής) με εισιτήριο μόλις 14 ευρώ, όταν η τιμή των ναυτιλιακών εταιρειών είναι τριπλάσια

Του Λουκά Μαστή
Πριν από το 2000 η Τήλος ήταν ένα νησί σαν όλα τα μικρονήσια του Αιγαίου, με φθίνουσα πορεία πληθυσμού, χωρίς αναπτυξιακές προοπτικές και με δεκάδες μικρά και μεγάλα προβλήματα.
Όλα άλλαξαν όταν ο αείμνηστος δήμαρχος Τάσος Αλιφέρης συνέλαβε και υλοποίησε την ιδέα για την αγορά και δρομολόγηση πλοίου στο νησί.

Ολα άλλαξαν προς το καλύτερο. Το νησί, από 270 κατοίκους που είχε τη δεκαετία του 1990, έφτασε στην τελευταία απογραφή να έχει 829, ενώ εντυπωσιακή ήταν και η αύξηση όλων των δεικτών ανάπτυξης, αφού αναπτύχθηκε ο τουρισμός και γενικά η οικονομική δραστηριότητα. «Το πλοίο είναι αναπτυξιακό εργαλείο για το νησί μας», τονίζει στην «Εφ.Συν.» η δήμαρχος του νησιού Μαρία Καμμά, η οποία σήμερα πρόκειται να έχει συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Βαρβιτσιώτη, αντικείμενο της οποίας θα είναι το «SeaStar».

Το «Seastar» συνδέει την Τήλο με τη Ρόδο σε καθημερινή βάση (πλην Παρασκευής) με εισιτήριο μόλις 14 ευρώ, όταν η τιμή εισιτηρίου από τις άλλες ναυτιλιακές εταιρείες είναι τριπλάσια. Ως εκ τούτου, η λειτουργία του πλοίου (διά μέσου της εταιρείας «Τήλος 21ος Αιώνας», το πλειοψηφικό πακέτο της οποίας έχει ο δήμος) παρουσιάζει οικονομικά προβλήματα ρευστότητας, κυρίως τους χειμερινούς μήνες.

Και είναι λογικό αυτό, λέει η κ. Καμμά, διότι το πλοίο παίρνει την ίδια επιδότηση που έπαιρνε πριν από 4 χρόνια, όταν τότε το πετρέλαιο αγοραζόταν με 0,29 ευρώ το λίτρο και τώρα με 0,80 ευρώ. Παρά τα προβλήματα, δεν πρόκειται να το βάλουμε κάτω, διευκρινίζει η δήμαρχος του νησιού. Το χρωστάμε, όπως λέει, στον Τάσο Αλιφέρη, που έδωσε τη ζωή του γι’ αυτό το νησί και δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε κανέναν να παίξει με το μέλλον των παιδιών μας.

«Αυτό που ζητάμε είναι ισονομία και ισοπολιτεία», τονίζει η κ. Καμμά, επισημαίνοντας ότι αν θέλουμε να μιλάμε για υλοποίηση νησιωτικών πολιτικών θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε αυτά τα προβλήματα. «Για να εφαρμοστούν όμως νησιωτικές πολιτικές πρέπει αυτοί που θα τις εφαρμόσουν να καταλάβουν τι σημαίνει νησιώτης, πράγμα που δυστυχώς δεν γίνεται.

Η δήμαρχος Τήλου λέει χαρακτηριστικά πως ζητούν να έχουν ισονομία και ισοπολιτεία και καταγγέλλει πως «υπάρχουν εκπρόσωποι φορέων, επιχειρήσεων, πολίτες ή τοπικοί πολιτικοί που δεν στηρίζουν ένα πλοίο το οποίο αποδεδειγμένα έδωσε φτερά ανάπτυξης στο νησί». Οπως τονίζει, «αντί να στηρίζουν την προσπάθεια, προβαίνουν σε ενέργειες που στόχο έχουν να υπονομεύσουν το πλοίο. Και αυτά από νησιώτες. Επειτα έχουμε την απαίτηση να μας καταλάβει ο κάτοικος του Λεκανοπεδίου Αττικής, που δεν μπορεί να φανταστεί τι σημαίνει να είσαι εγκλωβισμένος σε έναν τόπο!»

Στα σχέδια του Δήμου Τήλου είναι να αποκτήσει κι άλλο πλοίο για να καλύψει τις συγκοινωνιακές ανάγκες των γύρω μικρών νησιών. Ηδη η κ. Καμμά βρέθηκε το προηγούμενο διάστημα στις Βρυξέλλες (με το Δίκτυο μικρών νησιών) και στις συναντήσεις που είχε με την επίτροπο Μ. Δαμανάκη και άλλους παράγοντες της Ευρωπαϊκής Ενωσης συζήτησε το θέμα, παίρνοντας το «πράσινο φως» για τη στήριξη της Ε.Ε., στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος. Είμαστε έτοιμοι να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα, λέει η κ. Καμμά, όχι επειδή θέλουμε να γίνουμε εφοπλιστές, αλλά επειδή έτσι θα αντιμετωπιστούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες των μικρών νησιών.

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ