Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

Ειδικό Χωροταξικό: Οι προβλέψεις ανά κατηγορία προορισμών, ποιες είναι οι κατευθύνσεις για επενδύσεις και υποδομές

Πολλά και ενδιαφέροντα αλλά και πρόσφορα για σχολιασμό και για προβληματισμό, περιλαμβάνει το σχέδιο του ΥΠΕΚΑ για την ΚΥΑ τροποποίησης του Ειδικού Χωροταξικού. Κατ’ αρχάς, το νέο χωροταξικό του τουρισμού κατηγοριοποιεί τους προορισμούς ανάλογα με το επίπεδο τουριστικής ανάπτυξης σε «αναπτυγμένες» και «αναπτυσσόμενες» περιοχές, δίνοντας έμφαση στις λιγότερο αναπτυγμένες ζώνες.
Το πλαίσιο, μεταξύ άλλων, υιοθετεί και εισάγει την έννοια των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, στα οποία υπαρχει δυνατότητα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών, παρέχει κίνητρα για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων, αξιοποίηση κτηρίων του Δημοσίου, αυξάνει την αρτιότητα στα εκτός σχεδίου οικόπεδα από 15 σε 20 στρέμματα, χωροθετεί οργωμένα camping, προβλέπει κίνητρα μετατροπής παραδοσιακών κτηρίων σε ξενοδοχεία καθώς και για την “απόσυρση” παλαιών και απαξιωμένων κτισμάτων και επιτρέπει τη δόμηση νέων μονάδων σε ζώνη πλάτους 500 μέτρων γύρω από οικισμούς.
Παράλληλα, καταργεί την προηγούμενη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία απαγορευόταν η δόμηση στα 50 μέτρα από την ακτή, ρύθμιση που θα οριστικοποιηθεί με νόμο από το υπουργείο Τουρισμού.
Ειδικότερα, κάποια βασικά σημεία ενδιαφέροντος, τροποποιήσεις και αλλαγές που ξεχωρίσαμε:

Σε αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές, επιτρέπεται η αναβάθμιση των καταλυμάτων σε 4 και 5 αστέρων και για δυνατότητα επέκτασης και συμπληρώσεις, ενώ λαμβάνεται μέριμνα και για μετατροπή παραδοσιακών και διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες, καθώς επίσης και η δυνατότητα μετατροπής ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα, όπως και η παροχή κινήτρων για μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων και εγκαταστάσεων χρήσης τουρισμού.
Στις ίδιες περιοχές, σε εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές, η δόμηση κύριων τουριστικών καταλυμάτων είναι δυνατή σε γήπεδα ελάχιστης επιφάνειας 20 στρεμμάτων και με μέγιστη πυκνότητα για ξενοδοχεία πέντε και τεσσάρων αστέρων με 8 και 9 κλίνες ανά στρέμμα για ξενοδοχεία 5 και 4 αστέρων αντιστοίχως, ενώ προβλέπεται η χωροθέτηση οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping).
Στις περιοχές αυτές, ο μικτός συντελεστής δόμησης στους οργανωμένους υποδοχείς και στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα ορίζεται σε 0,10.

Στις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές, προωθούνται οργανωμένοι υποδοχείς, γίνεται αύξηση της αρτιότητας στην εκτός σχεδίου δόμηση από 15 σε 20 στρέμματα, ενώ γίνεται ειδική αναφορά και σε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.
Ως προς την κατασκευή νέων καταλυμάτων 3, 4 και 5 αστέρων:
i) εντός σχεδίου, εντός ορίων οικισμών και εντός ζωνών χρήσεων γης που επιτρέπουν τη χωροθέτηση τουριστικών δραστηριοτήτων με τους εκάστοτε ισχύοντες όρους δόμησης.
ii) Εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές η δόμηση κύριων τουριστικών καταλυμάτων είναι δυνατή σε γήπεδα ελάχιστης επιφάνειας είκοσι (20) στρεμμάτων και με μέγιστη πυκνότητα 8, 9 και 10 κλίνες / στρέμμα για ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων αντιστοίχως.
Επιπρόσθετα:
Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφισταμένων τουριστικών μονάδων παρόντος με παράλληλη αναβάθμιση σε τύπους και τάξεις καταλυμάτων (3, 4 και 5 αστέρες) ή επέκταση αυτών (υπό προυποθέσεις) και συμπληρώσεις με ειδικές τουριστικές υποδομές.
Παροχή κινήτρων για μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων και εγκαταστάσεων χρήσης τουρισμού, συνδυαζόμενη με τη σκοπιμότητα χορήγησης νέων αδειών, καθώς και παροχή κινήτρων για κατεδάφιση μη αξιόλογων ή μη απαραίτητων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων που προσβάλλουν το τοπίο.


Για παράκτιες περιοχές και νησιά γίνεται λόγος για βελτίωση της προσβασιμότητας, ενώ λαμβάνονται μέτρα για περιορισμό της υπέρμετρης τουριστικής ανάπτυξης, με παράλληλη παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφισταμένων τουριστικών μονάδων.
Ταυτόχρονα, αίρεται ο περιορισμός του 5% και ισχύουν οι προϋποθέσεις της εντός σχεδίου και στην εκτός σχεδίου αρτιότητα 15 στρέμματα και μέγιστη πυκνότητα 8, 9 και 10 κλίνες/στρέμμα για ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων αντιστοίχως.
Ο συντελεστής δόμησης για οργανωμένους υποδοχείς και σύνθετα τουριστικά καταλύματα στα νησιά άν των 70 τ.χλμ. ορίζεται σε 0,05, πλην Κρήτης, Ρόδου, Κέρκυρας και Εύβοιας.

Για ορεινές περιοχές που εκτείνονται σε υψόμετρο άνω των 800 μέτρων, προβλέπεται η αξιοποίηση του οικιστικού πλεονάσματος των φθινόντων και εγκαταλελειμμένων οικισμών και προβολή των προορισμών. Επίσης, επιτρέπονται οι οργανωμένοι υποδοχείς και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα με ήπιους όρους δόμησης και με περιορισμούς για την προστασία των χαρακτηριστικών των περιοχών αυτών.
Και εδώ ο συντελεστής δόμησης για οργανωμένους υποδοχείς και σύνθετα τουριστικά καταλύματα ορίζεται σε 0,05.

Επιπρόσθετα, για τα μικρότερα νησιά:
Αίρεται το όριο κορεσμού των 100 κλινών που ισχύει σήμερα για τις ξενοδοχειακές μονάδες σε 76 μικρά κατοικημένα νησιά.
Εξαλείφεται η διάταξη η οποία προβλέπει ότι σε ακατοίκητα νησιά η κάλυψη των τουριστικών εγκαταστάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 3% της έκτασης του νησιού.
Περιορίζεται από τα 500 στα 300 στρέμματα το όριο έκτασης σε βραχονησίδες και ακατοίκητα νησιά που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν τουριστικά.
Τα υπόλοιπα ακατοίκητα νησιά μπορούν να αξιοποιηθούν τουριστικά αφού πλέον θα επιτρέπεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων ως εξής:
Για έκταση από 300 ως 2.000 στρέμματα ορίζεται ανώτατος μεικτός συντελεστής δόμησης 0,05.
Για έκταση από 2.000 ως 4.000 στρέμματα ορίζεται ανώτατος μεικτός συντελεστής δόμησης 0,03.
Για το υπόλοιπο της έκτασης ορίζεται ανώτατος μεικτός συντελεστής δόμησης 0,01.

Σε περιοχές natura
Σε περιοχές και ζώνες απολύτου προστασίας της φύσης, προστασίας της φύσης και στα εθνικά πάρκα απαγορεύεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και συνθέτων τουριστικών καταλυμάτων. Ωστόσο, ειδικά για τα εθνικά πάρκα, η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων μπορεί να είναι δυνατή εφόσον προβλέπεται από τα διαχειριστικά τους σχέδια.

Αναβάθμιση καταλυμμάτων
Σημαντικές παρεμβάσεις αναμένονται επίσης για την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος και του τοπίου με την αναγνώριση και συνδυασμένη προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε περιοχής και τη διαφύλαξη και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο προβλέπεται ακόμη η επίσπευση της κατάρτισης και θεσμοθέτησης των διαχειριστικών σχεδίων των περιοχών του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών, ενώ στους παραδοσιακούς οικισμούς περιλαμβάνονται πλέον και οι εγκαταλελειμμένοι στο πλαίσιο της αναγέννησης της περιφέρειας.
Τέλος υπάρχει ειδική μέριμνα για το τοπίο με τις προβλέψεις ειδικής κατηγορίας, ιδιαίτερα και αξιόλογα τοπία, ενώ καταργούνται οι διατάξεις για τον περιορισμό της διατιθέμενης για την ανάπτυξη των υποδομών επιφάνειας των νήσων.

Και προτάσεις για τον Επενδυτικό Νόμο (όπου διαπιστώνονται και αποκλίσεις από αυτά που τελικά ίσχυσαν):
Προτείνεται να περιληφθούν στα κίνητρα του επενδυτικού νόμου:
α) Οι επενδύσεις που αφορούν την ίδρυση, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3*) αστέρων.
β) Οι επενδύσεις που αφορούν σε εγκαταστάσεις Ειδικής Τουριστικής Υποδομής.
γ) Οι επενδύσεις που αφορούν οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα εκτός των τμημάτων τους που προορίζονται για μεταβίβαση ή μακροχρόνια εκμίσθωση.
δ) Οι επενδύσεις μετατροπής χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον δύο (2*) αστέρων, καθώς και οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που λειτουργούν σε χαρακτηρισμένα παραδοσιακά ή διατηρητέα κτίρια και ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο (2*) αστέρων.
ε) Οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού Τουριστικών Οργανωμένων Κατασκηνώσεων (camping) κατηγορίας Γ τάξης και άνω.
στ) Τουριστικές επενδύσεις οι φιλικές προς το περιβάλλον (ηλιακή ενέργεια, ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, οικολογικά υλικά, σύγχρονες μορφές βιολογικού καθαρισμού κλπ).
Σε λίγο, ορισμένες ειδικές προβλέψεις για καταδυτικά πάρκα, αεροδρόμια και άλλα.

Tourism Lobby