Τουλάχιστον κατά 40 εκατ. ευρώ στοχεύει, σύμφωνα με πληροφορίες, να μειώσει το υπουργείο Ναυτιλίας το ετήσιο κόστος των επιδοτούμενων μισθωμάτων που καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό στην ακτοπλοΐα, προκειμένου να καλύπτονται οι λεγόμενες άγονες γραμμές.
Για το 2013 ο σχετικός προϋπολογισμός του ΥΝΑ έχει προβλέψει κονδύλια έως 84 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία όμως τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας στις τελευταίες τους συναντήσεις με την ηγεσία του ζήτησαν να περικοπούν δραστικά και να περιοριστούν στην κάλυψη βασικών συνδέσεων, ενώ τα επιπλέον δρομολόγια να επιβαρύνουν τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ανάλογα με τις δυνατότητές τους.
Γι' αυτό το λόγο το υπουργείο Ναυτιλίας θέτει από χθες σε διαβούλευση τα νέα κριτήρια με τα οποία θα ορίζεται το Δίκτυο των επιδοτούμενων Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Κριτήρια
Τα ενδεικτικά κριτήρια που προτείνει το ΥΝΑ να ληφθούν υπόψη από όσους συμμετάσχουν στη διαβούλευση είναι, η εδαφική συνοχή της χώρας, η προσβασιμότητα σε δημόσιες υπηρεσίες, η προσαρμοστικότητα στα ειδικά κριτήρια της ευρύτερης περιοχής, η συμπληρωματικότητα των ελεύθερων με τα επιδοτούμενα δρομολόγια, ο συγχρονισμός των δρομολογίων με ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατό, η καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, οι προϋποθέσεις συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις επιδοτούμενες συνδέσεις, με σκοπό την κάλυψη του κόστους για την αύξηση της συχνότητας. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης θα ξεκινήσει θεσμικός κοινωνικός διάλογος για τον ανασχεδιασμό των άγονων γραμμών.
Να σημειωθεί ότι στο πολυνομισχέδιο του ΥΝΑ το οποίο βρίσκεται στη Βουλή προβλέπεται η θέσπιση εισφοράς 5% από τους οργανισμούς λιμένων επί των εσόδων τους για την επιδότηση των άγονων γραμμών, αλλά το σχετικό ποσοστό έχει θεωρηθεί υψηλό από τα άλλα κόμματα της κυβέρνησης. Ένα ποσό της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ εξασφαλίζεται σήμερα για την επιδότηση των άγονων γραμμών από την καταβολή του επίναυλου 3%, ο οποίος επιβαρύνει όλα τα εισιτήρια στην ακτοπλοΐα, γεγονός το οποίο έχει αποτελέσει σημείο που δημιουργεί ερωτήματα στην τρόικα, ενώ οι ακτοπλοϊκές εταιρείες παγίως ζητούν την κατάργησή τους.
Πολυετείς συμβάσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες στο στόχαστρο του ΥΝΑ για περικοπές έχουν τεθεί οι πολυετείς συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2009 με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την εξυπηρέτηση γραμμών στην Κασοκαρπαθία, τα Κύθηρα, το Βόρειο Αιγαίο και εσωτερικές γραμμές των Κυκλάδων. Οι συμβάσεις αυτές που λήγουν το 2020 κρίνεται ότι είναι ασύμφορες και με βάση τα σενάρια που βρίσκονται υπό επεξεργασία από το ΥΝΑ, πρέπει να περικοπούν με «κούρεμα» των προορισμών τους. Οι περισσότερες από αυτές τις συμβάσεις εκτελούνται από πλοία της ΝΕΛ και της ΑΝΕΚ.
e-go.gr
Για το 2013 ο σχετικός προϋπολογισμός του ΥΝΑ έχει προβλέψει κονδύλια έως 84 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία όμως τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας στις τελευταίες τους συναντήσεις με την ηγεσία του ζήτησαν να περικοπούν δραστικά και να περιοριστούν στην κάλυψη βασικών συνδέσεων, ενώ τα επιπλέον δρομολόγια να επιβαρύνουν τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ανάλογα με τις δυνατότητές τους.
Γι' αυτό το λόγο το υπουργείο Ναυτιλίας θέτει από χθες σε διαβούλευση τα νέα κριτήρια με τα οποία θα ορίζεται το Δίκτυο των επιδοτούμενων Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Κριτήρια
Τα ενδεικτικά κριτήρια που προτείνει το ΥΝΑ να ληφθούν υπόψη από όσους συμμετάσχουν στη διαβούλευση είναι, η εδαφική συνοχή της χώρας, η προσβασιμότητα σε δημόσιες υπηρεσίες, η προσαρμοστικότητα στα ειδικά κριτήρια της ευρύτερης περιοχής, η συμπληρωματικότητα των ελεύθερων με τα επιδοτούμενα δρομολόγια, ο συγχρονισμός των δρομολογίων με ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατό, η καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, οι προϋποθέσεις συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις επιδοτούμενες συνδέσεις, με σκοπό την κάλυψη του κόστους για την αύξηση της συχνότητας. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης θα ξεκινήσει θεσμικός κοινωνικός διάλογος για τον ανασχεδιασμό των άγονων γραμμών.
Να σημειωθεί ότι στο πολυνομισχέδιο του ΥΝΑ το οποίο βρίσκεται στη Βουλή προβλέπεται η θέσπιση εισφοράς 5% από τους οργανισμούς λιμένων επί των εσόδων τους για την επιδότηση των άγονων γραμμών, αλλά το σχετικό ποσοστό έχει θεωρηθεί υψηλό από τα άλλα κόμματα της κυβέρνησης. Ένα ποσό της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ εξασφαλίζεται σήμερα για την επιδότηση των άγονων γραμμών από την καταβολή του επίναυλου 3%, ο οποίος επιβαρύνει όλα τα εισιτήρια στην ακτοπλοΐα, γεγονός το οποίο έχει αποτελέσει σημείο που δημιουργεί ερωτήματα στην τρόικα, ενώ οι ακτοπλοϊκές εταιρείες παγίως ζητούν την κατάργησή τους.
Πολυετείς συμβάσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες στο στόχαστρο του ΥΝΑ για περικοπές έχουν τεθεί οι πολυετείς συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2009 με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την εξυπηρέτηση γραμμών στην Κασοκαρπαθία, τα Κύθηρα, το Βόρειο Αιγαίο και εσωτερικές γραμμές των Κυκλάδων. Οι συμβάσεις αυτές που λήγουν το 2020 κρίνεται ότι είναι ασύμφορες και με βάση τα σενάρια που βρίσκονται υπό επεξεργασία από το ΥΝΑ, πρέπει να περικοπούν με «κούρεμα» των προορισμών τους. Οι περισσότερες από αυτές τις συμβάσεις εκτελούνται από πλοία της ΝΕΛ και της ΑΝΕΚ.
e-go.gr