«Μπορείτε
να το διανοηθείτε; Ο Ερζέ δεν είχε πάει σε καμία χώρα από εκείνες όπου
ταξίδεψε ο Τεντέν από το 1929 έως το 1955. Τα πάντα βασίζονταν σε
βιβλία, περιοδικά, ταινίες», μου αποκαλύπτει ο Αλέν Μπαράν, ο ένας από
τους δύο πιο στενούς συνεργάτες του Ζορζ Ρεμί επί μια πενταετία. Ηταν ο μοναδικός που είχε το προνόμιο να είναι ταυτόχρονα και φίλος
του. Διότι ο βέλγος κομίστας Ερζέ (το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Ρεμί
από τον αναγραμματισμό των αρχιγραμμάτων του ονοματεπώνυμού του) είχε
τραβήξει διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην επαγγελματική και την
προσωπική του ζωή. Στους φίλους του δεν συγκαταλέγονταν οι συνεργάτες
του και το αντίστροφο. Αλλά ο Μπαράν είχε το «ελευθέρας» και στις δύο
«όχθες» της ζωής του Ρεμί.
Την Παρασκευή θα βρεθεί στην Ερμούπολη της Σύρου για να μιλήσει το
Σάββατο για τον «πατέρα» του Τεντέν στο αφιέρωμα (περιλαμβάνει την
προβολή της ταινίας του Σπίλμπεργκ «Οι περιπέτειες του Τεντέν: Το
μυστικό του μονόκερου» και του ντοκιμαντέρ «Ο Τεντέν κι εγώ» του Αντρές
Οστεργκαρντ) που οργανώνει το διεθνές φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων
Aniμαsyros.
Η συνεργασία τους άρχισε τον Ιανουάριο του 1978, όμως γνωρίζονταν
από πιο παλιά. «Η μητέρα μου κι εκείνος ήταν φίλοι», εξηγεί ο Αλέν
Μπαράν. Η μητέρα τού Μπαράν, Ντομινίκ ντε Βεσπίν, δημοσιογράφος,
ποιήτρια και συγγραφέας, γνωρίστηκε το 1937 με τον νεαρό τότε κομίστα
Ζορζ Ρεμί. Εκείνη ετοιμαζόταν για να περάσει δέκα χρόνια στο Πεκίνο, ενώ
το κόμικς «Ο μπλε λωτός» του Ερζέ με τις περιπέτειες του Τεντέν στην
Κίνα (με επίκεντρο τη Σαγκάη των δυνάμεων κατοχής του '30) είχε
προκαλέσει αίσθηση.
Ο Αλέν Μπαράν, που μεγάλωσε διαβάζοντας Τεντέν και Σπίρου,
επηρεασμένος από το επάγγελμα της μητέρας του, σπούδασε δημοσιογραφία
και παράλληλα χορό. Αντί να βαδίσει στα χνάρια της, επέλεξε να γίνει
χορευτής και για μια επταετία, από το 1971, ήταν μέλος των περίφημων
μπαλέτων του Μορίς Μπεζάρ.
Ομως εγκατέλειψε τον χορό για το στούντιο του Ερζέ. «Το δεξί του
χέρι ήταν ο ταλαντούχος Μπομπ ντε Μουρ. Ηταν εκείνος που δημιούργησε το
υπόβαθρο σε όλες τις ιστορίες του Τεντέν. Είχε το εικαστικό κομμάτι κι
επίσης ήταν συγγραφέας σε αρκετές ιστορίες κόμικς. Από την άλλη, εγώ
ήμουν το αριστερό χέρι του Ερζέ. Ο συνδετικός κρίκος του με τους
εκδοτικούς οίκους, τους εμπορικούς αντιπροσώπους, ενώ ασχολιόμουν και με
άλλες δραστηριότητες, όπως η παραγωγή ταινιών του Τεντέν και η οργάνωση
εκθέσεων. Είχα επίσης αναλάβει την αλληλογραφία του Τεντέν με τους
απανταχού αναγνώστες του».
Δούλεψαν μαζί μέχρι τον θάνατο του Ζορζ Ρεμί στις 3 Μαρτίου 1983.
Μέχρι τη δεκαετία του '90 ο Μπαράν ήταν υπεύθυνος για τα αναπτυξιακά
σχέδια του Τεντέν παγκοσμίως και συνιδρυτής του Ιδρύματος Ερζέ, με την
εταιρεία Μουλισάρτ να έχει αναλάβει την εμπορική εκμετάλλευση. Εκείνος
έκανε τις αρχικές συνεννοήσεις με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ για το πέρασμα
του Τεντέν στο σινεμά (που τελικά πραγματοποιήθηκε πέρυσι με την
τρισδιάστατη ταινία «Οι περιπέτειες του Τεντέν: Το μυστικό του
μονόκερου») και διαχειρίστηκε μια επιτυχημένη σειρά ταινιών κινουμένων
σχεδίων στη δεκαετία του '90 για την τηλεόραση.
Το 2003 ίδρυσε την εταιρεία συμβουλευτικού μάνατζμεντ Trainor &
Partner για κλινικές έρευνες επιχειρήσεων της Ινδίας και του Βελγίου,
ενώ από το 2005 είναι επιτελικό στέλεχος στην ινδική Sutra Quality
Managment, υπεύθυνος για τον σχεδιασμό πολιτιστικών παραγωγών, και
μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Βρυξελλών και Τήλου. Κάθε χρόνο, από τον Μάιο
έως τον Οκτώβριο, είναι μόνιμος κάτοικος του νησιού, το οποίο
πρωτοεπισκέφθηκε το 1998. «Η σχέση μου με την Ελλάδα κρατά από τα '70s»,
εξηγεί. «Πρωτοήρθα ως μέλος των μπαλέτων Μπεζάρ και χόρεψα στην Αθήνα.
Το 1977 έκανα το γαμήλιο ταξίδι μου στην Ελλάδα και το '98 πήγα στην
Τήλο. Εκτοτε είμαι εδώ έξι μήνες τον χρόνο γιατί η χώρα σας είναι
κομμάτι της ψυχής μου. Γαληνεύω εδώ ακόμα και τώρα στις δύσκολες στιγμές
που περνάει. Η ελληνική κληρονομιά είναι υπέροχη και πολλοί από εμάς
δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εδώ βρίσκονται οι ρίζες ενός σπουδαίου
πολιτισμού».
tanea.gr
Σέβα Βασιλαρά