Η 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων σας προσκαλεί στα εγκαίνια της
έκθεσης φωτογραφίας με τίτλο «Giuseppe Gerola: Αρχαιολογικές διαδρομές
από το Αιγαίο στη Ραβέννα», που θα πραγματοποιηθούν στο Κατάλυμα της
Γλώσσας της Ισπανίας, στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, τη Δευτέρα 11
Ιουνίου, στις 19.00.
Η έκθεση φωτογραφιών του ιταλού αρχαιολόγου διοργανώθηκε από το Τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Μπολόνιας και παρουσιάστηκε αρχικά στη Ραβέννα (29.10.2011-28.01.2012). Περιλαμβάνει σπάνιο φωτογραφικό υλικό από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στην Ελλάδα και στην Ιταλία καθώς και από τα ταξίδια του στο Αιγαίο. Η Ρόδος αποτελεί τον δεύτερο σταθμό της έκθεσης στην Ελλάδα, μετά τη Θεσσαλονίκη, όπου μεταφέρθηκε με πρωτοβουλία του Κέντρου Βυζαντινών Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (14.03.2012-20.04.2012). Τον Σεπτέμβριο του 2012 προγραμματίζεται η μεταφορά της έκθεσης στο Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών στην Αθήνα.
O Giuseppe Gerola (Αρσιέρο, 1877-Τρέντο, 1938) σπούδασε στην Πάδοβα, τη Φλωρεντία, το Βερολίνο και το Φράιμπουργκ και διετέλεσε διευθυντής των Μουσείων του Μπασάνο ντελ Γκράπα και της Βερόνας και Έφορος των Μνημείων της Ρομάνιας, με έδρα τη Ραβέννα, του Τρέντο, του Τρεντίνο και του Άλτο Άντιτζε. Η ζωή του υπήρξε περιπετειώδης και τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα ποικίλα, περιλαμβάνοντας την αρχαιολογία, τη μελέτη του βυζαντινού πολιτισμού, την επιγραφική, την παλαιογραφία, τη νομισματική, την εραλδική.
Η σχέση του με τα Δωδεκάνησα ξεκίνησε στις 7 Μαΐου του 1912, όταν του δόθηκε εντολή από το ιταλικό Υπουργείο Παιδείας να αναχωρήσει για τη Δωδεκάνησο, που τρεις μέρες νωρίτερα είχε περιέλθει στην ιταλική κατοχή, προκειμένου να διεξάγει προκαταρκτικές έρευνες και να συντάξει κατάλογο των μεσαιωνικών μνημείων της περιοχής. Η αποστολή διήρκεσε τρεις περίπου μήνες, από τις 20 Μαΐου έως τις 10 Αυγούστου, και σε αυτό το σύντομο διάστημα ο Gerola, χρησιμοποιώντας ως έδρα του τη Ρόδο, κατάφερε να περιηγηθεί την Κάσο, το Καστελόριζο, την Πάτμο, τους Λειψούς, την Κάλυμνο, την Κω, τη Νίσυρο, τη Σύμη, την Αστυπάλαια, την Κάρπαθο, την Τήλο, τη Χάλκη και την Αλιμνιά. Τα πορίσματα των ερευνών του αποτέλεσαν τη βάση για τις ανασκαφές και τις εργασίες αναστήλωσης και συντήρησης που ακολούθησαν κατά τα επόμενα χρόνια, με ευθύνη της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, του Σώματος Μηχανικών του Ιταλικού Στρατού και της Αρχαιολογικής Αποστολής, και ανατέθηκαν το 1914 στον Amedeo Maiuri. Στη Ρόδο, πέραν της ερευνητικής του δράσης, συμμετείχε στην αναστήλωση του Νοσοκομείου του Ιπποτών και τη μετατροπή του σε Αρχαιολογικό Μουσείο, εγκαινιάζοντας έτσι τις εκτεταμένες αρχιτεκτονικές επεμβάσεις της δεκαετίας του 1930.
Οι σπάνιες φωτογραφίες του Giuseppe Gerola αποτελούν εργαλείο αρχαιολογικής τεκμηρίωσης, αλλά μαρτυρούν και μια ευαίσθητη και καλλιτεχνική ματιά, καθώς ο ίδιος έστρεψε τον φακό του στο ανθρώπινο στοιχείο, στους κατοίκους με τις παραδοσιακές φορεσιές, σε τοπία και σε παιδικά πρόσωπα, διασώζοντας τα στιγμιότυπα μιας εποχής. Στο Φωτογραφικό Αρχείο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου φυλάσσονται περίπου 250 γυάλινες πλάκες από τις λήψεις του.
rodosalarm
Η έκθεση φωτογραφιών του ιταλού αρχαιολόγου διοργανώθηκε από το Τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Μπολόνιας και παρουσιάστηκε αρχικά στη Ραβέννα (29.10.2011-28.01.2012). Περιλαμβάνει σπάνιο φωτογραφικό υλικό από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στην Ελλάδα και στην Ιταλία καθώς και από τα ταξίδια του στο Αιγαίο. Η Ρόδος αποτελεί τον δεύτερο σταθμό της έκθεσης στην Ελλάδα, μετά τη Θεσσαλονίκη, όπου μεταφέρθηκε με πρωτοβουλία του Κέντρου Βυζαντινών Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (14.03.2012-20.04.2012). Τον Σεπτέμβριο του 2012 προγραμματίζεται η μεταφορά της έκθεσης στο Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών στην Αθήνα.
O Giuseppe Gerola (Αρσιέρο, 1877-Τρέντο, 1938) σπούδασε στην Πάδοβα, τη Φλωρεντία, το Βερολίνο και το Φράιμπουργκ και διετέλεσε διευθυντής των Μουσείων του Μπασάνο ντελ Γκράπα και της Βερόνας και Έφορος των Μνημείων της Ρομάνιας, με έδρα τη Ραβέννα, του Τρέντο, του Τρεντίνο και του Άλτο Άντιτζε. Η ζωή του υπήρξε περιπετειώδης και τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα ποικίλα, περιλαμβάνοντας την αρχαιολογία, τη μελέτη του βυζαντινού πολιτισμού, την επιγραφική, την παλαιογραφία, τη νομισματική, την εραλδική.
Η σχέση του με τα Δωδεκάνησα ξεκίνησε στις 7 Μαΐου του 1912, όταν του δόθηκε εντολή από το ιταλικό Υπουργείο Παιδείας να αναχωρήσει για τη Δωδεκάνησο, που τρεις μέρες νωρίτερα είχε περιέλθει στην ιταλική κατοχή, προκειμένου να διεξάγει προκαταρκτικές έρευνες και να συντάξει κατάλογο των μεσαιωνικών μνημείων της περιοχής. Η αποστολή διήρκεσε τρεις περίπου μήνες, από τις 20 Μαΐου έως τις 10 Αυγούστου, και σε αυτό το σύντομο διάστημα ο Gerola, χρησιμοποιώντας ως έδρα του τη Ρόδο, κατάφερε να περιηγηθεί την Κάσο, το Καστελόριζο, την Πάτμο, τους Λειψούς, την Κάλυμνο, την Κω, τη Νίσυρο, τη Σύμη, την Αστυπάλαια, την Κάρπαθο, την Τήλο, τη Χάλκη και την Αλιμνιά. Τα πορίσματα των ερευνών του αποτέλεσαν τη βάση για τις ανασκαφές και τις εργασίες αναστήλωσης και συντήρησης που ακολούθησαν κατά τα επόμενα χρόνια, με ευθύνη της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, του Σώματος Μηχανικών του Ιταλικού Στρατού και της Αρχαιολογικής Αποστολής, και ανατέθηκαν το 1914 στον Amedeo Maiuri. Στη Ρόδο, πέραν της ερευνητικής του δράσης, συμμετείχε στην αναστήλωση του Νοσοκομείου του Ιπποτών και τη μετατροπή του σε Αρχαιολογικό Μουσείο, εγκαινιάζοντας έτσι τις εκτεταμένες αρχιτεκτονικές επεμβάσεις της δεκαετίας του 1930.
Οι σπάνιες φωτογραφίες του Giuseppe Gerola αποτελούν εργαλείο αρχαιολογικής τεκμηρίωσης, αλλά μαρτυρούν και μια ευαίσθητη και καλλιτεχνική ματιά, καθώς ο ίδιος έστρεψε τον φακό του στο ανθρώπινο στοιχείο, στους κατοίκους με τις παραδοσιακές φορεσιές, σε τοπία και σε παιδικά πρόσωπα, διασώζοντας τα στιγμιότυπα μιας εποχής. Στο Φωτογραφικό Αρχείο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου φυλάσσονται περίπου 250 γυάλινες πλάκες από τις λήψεις του.
rodosalarm