Τη χαριστική βολή στην ελληνική ακτοπλοΐα δίνει η μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων και η προοπτική περαιτέρω ανόδου του σχετικού κόστους, εξαιτίας των εξελίξεων στο Ιράν. Την ίδια στιγμή, οι ζημίες των τεσσάρων ελληνικών εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να ξεπεράσουν τα 110 εκατ. ευρώ το 2011, αν και οι εκτιμήσεις της αγοράς μιλούν για πραγματικές ζημίες που -εάν συμπεριληφθούν και οι μη εισηγμένες επιχειρήσεις- ενδέχεται να αγγίξουν για το 2011 ακόμα και τα 300 εκατομμύρια ευρώ για το σύνολο του κλάδου.
Στο περιβάλλον αυτό ξένοι επενδυτές που στοχεύουν σε απαξιωμένα στοιχεία ενεργητικού έχουν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έλθει σε επαφή με τράπεζες αλλά και επιχειρηματίες του κλάδου, επιζητώντας να αποκτήσουν τον έλεγχο εταιρειών και πλοίων, αλλά σε σημαντικά χαμηλότερα των τρεχόντων επίπεδα. Κάτι για το οποίο δεν είναι ακόμη έτοιμες οι πιστώτριες τράπεζες, αλλά που, εάν η τρέχουσα κατάσταση συνεχιστεί, είναι πιθανόν να προχωρήσει. Προϋπόθεση, όμως, αναφέρουν παράγοντες που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις σχετικές επαφές, αποτελεί η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την ακτοπλοΐα.
«Καίνε» τα καύσιμα
Τη στιγμή που οι τιμές των εισιτηρίων επιβαρύνονται με αυξημένο ΦΠΑ και περιλαμβάνουν κρατήσεις υπέρ τρίτων, όπως τα διαβόητα αχθοφορικά, υπηρεσία που από καιρό έχει εκλείψει, είναι αδύνατον να ανακάμψει η ζήτηση, ακόμα και εάν δεν υπήρχαν τα υπόλοιπα προβλήματα», αναφέρει στέλεχος ακτοπλοϊκής που μίλησε με το «Κ». Σε κάθε περίπτωση, ο συνδυασμός ακριβών καυσίμων (ήδη 40% υψηλότερα από το 2010 για τη χρήση που έκλεισε), η μείωση της επιβατικής κίνησης, οι ολοένα και συχνότερες απεργιακές κινητοποιήσεις, η αδυναμία πρόσβασης σε νέες χρηματοδοτικές γραμμές και η δυσκολία εξυπηρέτησης των σωρευμένων υποχρεώσεων καθιστούν τις προοπτικές της αγοράς ζοφερές, σε μια στιγμή που το ενδεχόμενο επιδοτήσεων φαντάζει άπιαστο.
Είναι χαρακτηριστικό πως η σύνδεση με δεκάδες μικρά και μεγάλα νησιά, βρίσκεται στον αέρα για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες, εξαιτίας της αδυναμίας των εταιρειών να λειτουργήσουν τις γραμμές.
capital.gr