Έμφραγμα στην ελληνική ακτοπλοΐα αφού ο κίνδυνος να μπει λουκέτο σε επιχειρήσεις του κλάδου είναι ορατός γεγονός που θα επιφέρει ανυπολόγιστη ζημιά για την ελληνική οικονομία.
Μάλιστα η κατάσταση χειροτερεύει με την αλματώδη αύξηση των καυσίμων. Ήδη από σήμερα θα γίνει νέα αύξηση και ο τόνος θα πωλείται 620 ευρώ αντί 599 που ήταν μέχρι χθες αφού αυξήθηκε το κόστος της διύλισης κατά 20 δολάρια όπως ανακοίνωσαν χθες οι εταιρείες πετρελαίου στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Ήδη οι κάτοικοι της Λήμνου, της Ικαρίας και της Σάμου διαμαρτύρονται έντονα για την παλαιότητα των πλοίων που συνδέουν τα νησιά τους με την ηπειρωτική χώρα. Επίσης, οι κάτοικοι της Σύρου διαμαρτύρονται με τη σειρά τους γιατί μειώνονται τα δρομολόγια από και προς τον Πειραιά.
Οι εταιρείες σε μία προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος κόβουν δρομολόγια, αποδρομολογούν πλοία. Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων ολοένα και λιγοστεύουν με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ελπίδες για το άμεσο μέλλον. Υπάρχουν σκέψεις ακόμη και για πώληση πλοίων σε μία αγορά όμως που είναι ήδη πολύ πεσμένη και οι τιμές είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί από 30% έως και 50% και το ίδιο συμβαίνει και στη μεταφορά οχημάτων. Παράλληλα οι τιμές καυσίμων αυξήθηκαν έως και 12%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων έχει μειωθεί κατά 36% με 37%, ενώ το 2010 οι ζημιές του κλάδου ξεπέρασαν τα 310 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση μελετά τρόπους να παρέμβει και να λάβει προστατευτικά μέτρα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ρευστότητα. Γιατί εάν μία εταιρεία δεν θα έχει ρευστό να πάρει καύσιμα. Θα σταματήσει τα δρομολόγια και θα πρέπει το κράτος να βρει καράβια.
Όμως ενδεικτικό του τρόπου που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ακτοπλοΐα είναι το γεγονός ότι για την υποδοχή του πρώτου ακτοπλοϊκού πλοίου για το 2012, που έχει ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, παρέστη στην τελετή μόνο ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, ενώ για την υποδοχή του πρώτου κρουαζιερόπλοιου που έχει ξένη σημαία και ξένα πληρώματα κατέβηκε ένας υπουργός και ένας υφυπουργός.
«Η ακτοπλοΐα λειτουργεί σήμερα ως «κλειστό επάγγελμα» σε βάρος της οικονομίας." Τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρο του ΝΕΕ, Γ. Γράτσο ο οποίος εξηγεί την κατάσταση στον νευραλγικό αυτό επιχειρηματικό κλάδο.
"Με καλύτερη και φθηνότερη προσβασιμότητα, τα νησιά μας θα αναπτύσσονταν τουριστικώς πολύ περισσότερο, με σημαντικά οφέλη για την οικονομία. Σύμφωνα με μελέτη που έκανε το ΝΕΕ για κάθε €1 μείωση του κόστους εισιτηρίου αυξάνονται κατά €10 τα έσοδα.
Αν εφαρμοζόταν ο κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι διατάξεις της STCW του ΙΜΟ, το κόστος των εισιτηρίων θα μειωνόταν από 11% έως 18%, αναλόγως του πλοίου. Δεν νοείται πλοίο που είχε επάνδρωση 17 άτομα στην Δυτική Ευρώπη να έχει 31 άτομα στην Ελλάδα» και προσέθεσε:
«Τα νησιά εισάγουν μεγάλες ποσότητες υλικών, τροφίμων και καυσίμων με πλοία της ακτοπλοϊας. Όπως έχει σήμερα, πληρώνεται διπλό ΦΠΑ στον θαλάσσιο σκέλος της μεταφοράς. Ένα στο εισιτήριο και άλλο ένα στον λογαριασμό του μεταφορέα. Έτσι ακριβαίνει δυσανάλογα το κόστος ζωής στα νησιά που απωθεί τον τουρισμό και ως εκ τούτου την ανάπτυξή τους.
Παρά τα ακριβά εισιτήρια η ακτοπλοΐα για τρίτη χρονιά καταγράφει σημαντικές ζημιές. Όπως πάει σε λίγο τα νησιά δεν θα εξυπηρετούνται.
Η ακτοπλοΐα χρειάζεται ελαστικές συνθέσεις και λειτουργικό πλαίσιο. Η καλή, προσιτή εξυπηρέτηση και η ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας, όπου ζουν περίπου 1.300.000 άνθρωποι, είναι πολύ σημαντικότερη από τις επαγγελματικές διεκδικήσεις μερικών χιλιάδων βοηθητικού προσωπικού. Δεν νοείται να έχουν την ίδια σύνθεση τα ακτοπλοϊκά χειμώνα/καλοκαίρι. Μεταφέρουν πολύ λιγότερο κόσμο όταν τελειώνει το καλοκαίρι.
Σε αντίστοιχες περιπτώσεις οι αεροπορικές εταιρείες εξυπηρετούν δρομολόγια σε συνδυασμό με άλλες εταιρείες η και δρομολογούν μικρότερα αεροπλάνα. Το ίδιο θα μπορούσε να εφαρμοσθεί και στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες"
protothema
Μάλιστα η κατάσταση χειροτερεύει με την αλματώδη αύξηση των καυσίμων. Ήδη από σήμερα θα γίνει νέα αύξηση και ο τόνος θα πωλείται 620 ευρώ αντί 599 που ήταν μέχρι χθες αφού αυξήθηκε το κόστος της διύλισης κατά 20 δολάρια όπως ανακοίνωσαν χθες οι εταιρείες πετρελαίου στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Ήδη οι κάτοικοι της Λήμνου, της Ικαρίας και της Σάμου διαμαρτύρονται έντονα για την παλαιότητα των πλοίων που συνδέουν τα νησιά τους με την ηπειρωτική χώρα. Επίσης, οι κάτοικοι της Σύρου διαμαρτύρονται με τη σειρά τους γιατί μειώνονται τα δρομολόγια από και προς τον Πειραιά.
Οι εταιρείες σε μία προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος κόβουν δρομολόγια, αποδρομολογούν πλοία. Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων ολοένα και λιγοστεύουν με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ελπίδες για το άμεσο μέλλον. Υπάρχουν σκέψεις ακόμη και για πώληση πλοίων σε μία αγορά όμως που είναι ήδη πολύ πεσμένη και οι τιμές είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί από 30% έως και 50% και το ίδιο συμβαίνει και στη μεταφορά οχημάτων. Παράλληλα οι τιμές καυσίμων αυξήθηκαν έως και 12%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων έχει μειωθεί κατά 36% με 37%, ενώ το 2010 οι ζημιές του κλάδου ξεπέρασαν τα 310 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση μελετά τρόπους να παρέμβει και να λάβει προστατευτικά μέτρα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ρευστότητα. Γιατί εάν μία εταιρεία δεν θα έχει ρευστό να πάρει καύσιμα. Θα σταματήσει τα δρομολόγια και θα πρέπει το κράτος να βρει καράβια.
Όμως ενδεικτικό του τρόπου που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ακτοπλοΐα είναι το γεγονός ότι για την υποδοχή του πρώτου ακτοπλοϊκού πλοίου για το 2012, που έχει ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, παρέστη στην τελετή μόνο ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, ενώ για την υποδοχή του πρώτου κρουαζιερόπλοιου που έχει ξένη σημαία και ξένα πληρώματα κατέβηκε ένας υπουργός και ένας υφυπουργός.
«Η ακτοπλοΐα λειτουργεί σήμερα ως «κλειστό επάγγελμα» σε βάρος της οικονομίας." Τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρο του ΝΕΕ, Γ. Γράτσο ο οποίος εξηγεί την κατάσταση στον νευραλγικό αυτό επιχειρηματικό κλάδο.
Ειδικότερα ανέφερε:
"Με καλύτερη και φθηνότερη προσβασιμότητα, τα νησιά μας θα αναπτύσσονταν τουριστικώς πολύ περισσότερο, με σημαντικά οφέλη για την οικονομία. Σύμφωνα με μελέτη που έκανε το ΝΕΕ για κάθε €1 μείωση του κόστους εισιτηρίου αυξάνονται κατά €10 τα έσοδα.
Αν εφαρμοζόταν ο κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι διατάξεις της STCW του ΙΜΟ, το κόστος των εισιτηρίων θα μειωνόταν από 11% έως 18%, αναλόγως του πλοίου. Δεν νοείται πλοίο που είχε επάνδρωση 17 άτομα στην Δυτική Ευρώπη να έχει 31 άτομα στην Ελλάδα» και προσέθεσε:
«Τα νησιά εισάγουν μεγάλες ποσότητες υλικών, τροφίμων και καυσίμων με πλοία της ακτοπλοϊας. Όπως έχει σήμερα, πληρώνεται διπλό ΦΠΑ στον θαλάσσιο σκέλος της μεταφοράς. Ένα στο εισιτήριο και άλλο ένα στον λογαριασμό του μεταφορέα. Έτσι ακριβαίνει δυσανάλογα το κόστος ζωής στα νησιά που απωθεί τον τουρισμό και ως εκ τούτου την ανάπτυξή τους.
Παρά τα ακριβά εισιτήρια η ακτοπλοΐα για τρίτη χρονιά καταγράφει σημαντικές ζημιές. Όπως πάει σε λίγο τα νησιά δεν θα εξυπηρετούνται.
Η ακτοπλοΐα χρειάζεται ελαστικές συνθέσεις και λειτουργικό πλαίσιο. Η καλή, προσιτή εξυπηρέτηση και η ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας, όπου ζουν περίπου 1.300.000 άνθρωποι, είναι πολύ σημαντικότερη από τις επαγγελματικές διεκδικήσεις μερικών χιλιάδων βοηθητικού προσωπικού. Δεν νοείται να έχουν την ίδια σύνθεση τα ακτοπλοϊκά χειμώνα/καλοκαίρι. Μεταφέρουν πολύ λιγότερο κόσμο όταν τελειώνει το καλοκαίρι.
Σε αντίστοιχες περιπτώσεις οι αεροπορικές εταιρείες εξυπηρετούν δρομολόγια σε συνδυασμό με άλλες εταιρείες η και δρομολογούν μικρότερα αεροπλάνα. Το ίδιο θα μπορούσε να εφαρμοσθεί και στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες"
protothema