Η είσοδος στην ελληνική αγορά αερομεταφορών της ιρλανδικής Ryanair δημιουργεί συνθήκες πολέμου όχι μόνο για τον άμεσο ανταγωνιστή της, την Aegean, αλλά ευρύτερα για ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά. Χαρακτηριστικό της βιασύνης των στελεχών της ιρλανδικής εταιρείας είναι το γεγονός ότι μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα, όταν και ανακοινώθηκαν τα...
δρομολόγια από και προς Αθήνα, δεν είχαν ενημερώσει για την κίνησή τους αυτή τη διοίκηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», προσπαθώντας έτσι να κρατήσουν μυστική την πρωτοβουλία.
Η βιασύνη της Ryanair, η οποία σημειωτέον το 2013 μετέφερε 81 εκατομμύρια επιβάτες με αποτέλεσμα να γίνει η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης στη διακίνηση επιβατών, έχει να κάνει με το γεγονός ότι βλέπει, όπως αποκάλυψαν και τα στελέχη της, τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στη ελληνική αγορά και ειδικότερα στο αεροδρόμιο των Αθηνών, του οποίου η κίνηση μπορεί να συγκριθεί όχι με αεροδρόμιο πρωτεύουσας 4 εκατομμυρίων κατοίκων, αλλά με ένα βορειοευρωπαϊκό αεροδρόμιο πόλης ενός εκατομμυρίου κατοίκων.
Από την άλλη, η «δίψα» της Ryanair για είσοδο στην ελληνική αγορά έχει να κάνει και με το γεγονός ότι η κίνηση στις χώρες όπου δραστηριοποιείται έχει φτάσει στα όριά της και η αναζήτηση νέων αγορών είναι για εκείνη ζήτημα επιβίωσης.
Επιπροσθέτως, στελέχη της αγοράς αερομεταφορών θεωρούν ότι η απόβαση στην Ελλάδα του εκκεντρικού επιχειρηματία κ. Μάικλ Κέβιν Ο’ Λίρι δεν είναι παρά το προγεφύρωμα για το επόμενο μεγάλο βήμα που δεν είναι άλλο από την είσοδο και την κατάκτηση της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας, όπου θα έχει να αντιμετωπίσει την κραταιά Turkish Airlines αλλά και αρκετές επιτυχημένες εταιρείες low cost, όπως η Pegasus. Το επιχειρηματικό μοντέλο της ιρλανδικής εταιρείας είναι έτσι δομημένο ώστε η κατάκτηση της πρώτης θέσης στη διακίνηση των επιβατών όπου δραστηριοποιείται να είναι αυτοσκοπός. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου σε λιγότερο από τρία χρόνια παρουσίας της κατάφερε να εκτοπίσει από την πρώτη θέση την κραταιά Alitalia.
Δεν είναι όμως λίγοι αυτοί που κατακρίνουν τη Ryanair για τις ακραίες μεθόδους που χρησιμοποιεί, ειδικά στη συμπίεση του κόστους των πτήσεών της. Για παράδειγμα, έχουν υπάρξει καταγγελίες από πιλότους ότι τα αεροσκάφη της εφοδιάζονται με ακριβώς τόσα καύσιμα όσα χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν την πτήση, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν σε μια απρόβλεπτη εξέλιξη στον αέρα.
Επιπλέον, οι κανόνες όσον αφορά στη μεταφορά των χειραποσκευών από τους επιβάτες είναι ιδιαίτερα αυστηροί και για την οποιαδήποτε παροχή υπηρεσίας μέσα στο αεροσκάφος ο επιβάτης θα πρέπει να βάλει το χέρι στην τσέπη, ακόμη και για μια γουλιά νερό, όπως χαρακτηριστικά λένε επιβάτες που έχουν πετάξει με την εν λόγω εταιρεία. Η πολιτική μάρκετινγκ που εφαρμόζει, επίσης, σε προορισμούς όπου κατακτά ένα κρίσιμο μέγεθος θεωρείται από πολλούς ότι υπερβαίνει τα χρηστά ήθη.
Ήδη τα προηγούμενα χρόνια έχουν υπάρξει αρκετές καταγγελίες από φορείς σε Ρόδο, Κω και Θεσσαλονίκη ότι η εταιρεία, εκμεταλλευόμενη την ισχυρή της θέση, προσπάθησε -και ενίοτε κατάφερε- να παίρνει επιδοτήσεις υπό τη μορφή διαφήμισης, κάτι που αντιβαίνει στους κανόνες της Ε.Ε.
Από την άλλη, θα πρέπει να αναγνωριστεί στη Ryanair ότι έχει μηδενικό αριθμό δυστυχημάτων στα 20 χρόνια που πετά και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στα ολοκαίνουρια αεροσκάφη που χρησιμοποιεί και τα οποία ανανεώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα (ήδη τρέχει η νέα της παραγγελία στην Boeing για 170 νέα αεροσκάφη).
Από την πλευρά της, η Aegean δεν φαίνεται να καταθέτει τα όπλα, αφού το επιχειρηματικό μοντέλο που εφαρμόζει διαφέρει σημαντικά από αυτό της Ryanair τόσο στην εξυπηρέτηση των επιβατών, η οποία είναι κλάσεις ανώτερη, όσο και στη γνώση της ελληνικής αγοράς. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η Aegean μπορεί να αντεπεξέλθει στον ισχυρό ανταγωνισμό που θα δεχτεί κάνοντας τις σωστές κινήσεις, αφού είναι μια υγιής εταιρεία με αποθέματα που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ και ισχυρούς μετόχους, ενώ είναι και καλύτερα τοποθετημένη στην αγορά.
Τα ίδια στελέχη συμπληρώνουν, όμως, πως μεσοπρόθεσμα θα πρέπει η ελληνική εταιρεία να μεγαλώσει σημαντικά αν θέλει να κρατήσει τα ηνία της αγοράς, αφού ο μικρός αριθμητικά στόλος της δεν της επιτρέπει να κάνει σημαντικές οικονομίες κλίμακας για να αντέξει επί μακρόν έναν πόλεμο τιμών που έχει ήδη ξεκινήσει η Ryanair.
Στο πλαίσιο αυτό δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η δημιουργία μιας εταιρείας χαμηλού κόστους (ultra low cost airline) για την εσωτερική αγορά, η οποία θα είναι θυγατρική της Aegean. Τη μέθοδο αυτή εφάρμοσαν και οι μεγαλύτερες εταιρείες στην Ευρώπη, όπως η Lufthansa, η Air France κ.ά. όταν η Ryanair μπήκε στις δικές τους αγορές, αποσπώντας τους σημαντικά μερίδια αγοράς.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση της άλλης μεγάλης εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης, της easyJet, η οποία ενδεχομένως να αναθεωρήσει τα σχέδιά της για την είσοδό της στην ελληνική αγορά με τη δημιουργία βάσης αεροσκαφών στην Αθήνα. Η easyJet αυτή τη στιγμή είναι η δεύτερη μετά την Aegean εταιρεία σε αριθμό επιβατών στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», με μερίδιο που φτάνει το 4% επί του συνόλου των διακινούμενων επιβατών και είναι σίγουρο ότι θα δεχτεί μεγάλη πίεση από τη Ryanair, ειδικά στα δρομολόγια προς Λονδίνο.
H Aegean απαντά με ακόμα πιο φθηνά εισιτήρια
Η δραστηριοποίηση της Ryanair στην ελληνική αγορά -και ειδικότερα στις πτήσεις εσωτερικού- έχει ήδη δημιουργήσει νέα δεδομένα προς όφελος του καταναλωτή, αφού από την περασμένη Τετάρτη, όταν κυκλοφόρησαν στην ιστοσελίδα της τα εισιτήρια προς 12 ευρώ πριν από φόρους για πτήσεις εσωτερικού, η Aegean απάντησε κατεβάζοντας τα εισιτήρια για προορισμούς όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος και τα Χανιά στα 9 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι για να πετάξει ο επιβάτης για Θεσσαλονίκη από την Αθήνα θα πληρώσει μαζί με τους φόρους 43 ευρώ, ενώ για να επιστρέψει στην Αθήνα θα πληρώσει μόνο 23 ευρώ, κάτι που καθιστά την αεροπορική μετάβαση από και προς τη Θεσσαλονίκη την πλέον οικονομική σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς.
Οι εξελίξεις αυτές είναι σίγουρο ότι θα ευνοήσουν άμεσα τον τουρισμό στην Αθήνα, η οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει χάσει πάνω από το 30% των επισκεπτών της. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αεροδρομίου των Χανίων, όπου η Ryanair δημιούργησε πέρυσι την πρώτη βάση της, και τους δύο τελευταίους μήνες του χρόνου -οι οποίοι είναι τουριστικά νεκροί- μετέφερε πάνω από 11.000 τουρίστες, τη στιγμή που τους αντίστοιχους μήνες του 2012 στο ίδιο αεροδρόμιο είχαν διακινηθεί μόνο 2.000 ξένοι τουρίστες.
Πηγή: newmoney.gr
δρομολόγια από και προς Αθήνα, δεν είχαν ενημερώσει για την κίνησή τους αυτή τη διοίκηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», προσπαθώντας έτσι να κρατήσουν μυστική την πρωτοβουλία.
Η βιασύνη της Ryanair, η οποία σημειωτέον το 2013 μετέφερε 81 εκατομμύρια επιβάτες με αποτέλεσμα να γίνει η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης στη διακίνηση επιβατών, έχει να κάνει με το γεγονός ότι βλέπει, όπως αποκάλυψαν και τα στελέχη της, τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στη ελληνική αγορά και ειδικότερα στο αεροδρόμιο των Αθηνών, του οποίου η κίνηση μπορεί να συγκριθεί όχι με αεροδρόμιο πρωτεύουσας 4 εκατομμυρίων κατοίκων, αλλά με ένα βορειοευρωπαϊκό αεροδρόμιο πόλης ενός εκατομμυρίου κατοίκων.
Από την άλλη, η «δίψα» της Ryanair για είσοδο στην ελληνική αγορά έχει να κάνει και με το γεγονός ότι η κίνηση στις χώρες όπου δραστηριοποιείται έχει φτάσει στα όριά της και η αναζήτηση νέων αγορών είναι για εκείνη ζήτημα επιβίωσης.
Επιπροσθέτως, στελέχη της αγοράς αερομεταφορών θεωρούν ότι η απόβαση στην Ελλάδα του εκκεντρικού επιχειρηματία κ. Μάικλ Κέβιν Ο’ Λίρι δεν είναι παρά το προγεφύρωμα για το επόμενο μεγάλο βήμα που δεν είναι άλλο από την είσοδο και την κατάκτηση της μεγάλης αγοράς της Τουρκίας, όπου θα έχει να αντιμετωπίσει την κραταιά Turkish Airlines αλλά και αρκετές επιτυχημένες εταιρείες low cost, όπως η Pegasus. Το επιχειρηματικό μοντέλο της ιρλανδικής εταιρείας είναι έτσι δομημένο ώστε η κατάκτηση της πρώτης θέσης στη διακίνηση των επιβατών όπου δραστηριοποιείται να είναι αυτοσκοπός. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου σε λιγότερο από τρία χρόνια παρουσίας της κατάφερε να εκτοπίσει από την πρώτη θέση την κραταιά Alitalia.
Δεν είναι όμως λίγοι αυτοί που κατακρίνουν τη Ryanair για τις ακραίες μεθόδους που χρησιμοποιεί, ειδικά στη συμπίεση του κόστους των πτήσεών της. Για παράδειγμα, έχουν υπάρξει καταγγελίες από πιλότους ότι τα αεροσκάφη της εφοδιάζονται με ακριβώς τόσα καύσιμα όσα χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν την πτήση, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν σε μια απρόβλεπτη εξέλιξη στον αέρα.
Επιπλέον, οι κανόνες όσον αφορά στη μεταφορά των χειραποσκευών από τους επιβάτες είναι ιδιαίτερα αυστηροί και για την οποιαδήποτε παροχή υπηρεσίας μέσα στο αεροσκάφος ο επιβάτης θα πρέπει να βάλει το χέρι στην τσέπη, ακόμη και για μια γουλιά νερό, όπως χαρακτηριστικά λένε επιβάτες που έχουν πετάξει με την εν λόγω εταιρεία. Η πολιτική μάρκετινγκ που εφαρμόζει, επίσης, σε προορισμούς όπου κατακτά ένα κρίσιμο μέγεθος θεωρείται από πολλούς ότι υπερβαίνει τα χρηστά ήθη.
Ήδη τα προηγούμενα χρόνια έχουν υπάρξει αρκετές καταγγελίες από φορείς σε Ρόδο, Κω και Θεσσαλονίκη ότι η εταιρεία, εκμεταλλευόμενη την ισχυρή της θέση, προσπάθησε -και ενίοτε κατάφερε- να παίρνει επιδοτήσεις υπό τη μορφή διαφήμισης, κάτι που αντιβαίνει στους κανόνες της Ε.Ε.
Από την άλλη, θα πρέπει να αναγνωριστεί στη Ryanair ότι έχει μηδενικό αριθμό δυστυχημάτων στα 20 χρόνια που πετά και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στα ολοκαίνουρια αεροσκάφη που χρησιμοποιεί και τα οποία ανανεώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα (ήδη τρέχει η νέα της παραγγελία στην Boeing για 170 νέα αεροσκάφη).
Από την πλευρά της, η Aegean δεν φαίνεται να καταθέτει τα όπλα, αφού το επιχειρηματικό μοντέλο που εφαρμόζει διαφέρει σημαντικά από αυτό της Ryanair τόσο στην εξυπηρέτηση των επιβατών, η οποία είναι κλάσεις ανώτερη, όσο και στη γνώση της ελληνικής αγοράς. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η Aegean μπορεί να αντεπεξέλθει στον ισχυρό ανταγωνισμό που θα δεχτεί κάνοντας τις σωστές κινήσεις, αφού είναι μια υγιής εταιρεία με αποθέματα που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ και ισχυρούς μετόχους, ενώ είναι και καλύτερα τοποθετημένη στην αγορά.
Τα ίδια στελέχη συμπληρώνουν, όμως, πως μεσοπρόθεσμα θα πρέπει η ελληνική εταιρεία να μεγαλώσει σημαντικά αν θέλει να κρατήσει τα ηνία της αγοράς, αφού ο μικρός αριθμητικά στόλος της δεν της επιτρέπει να κάνει σημαντικές οικονομίες κλίμακας για να αντέξει επί μακρόν έναν πόλεμο τιμών που έχει ήδη ξεκινήσει η Ryanair.
Στο πλαίσιο αυτό δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η δημιουργία μιας εταιρείας χαμηλού κόστους (ultra low cost airline) για την εσωτερική αγορά, η οποία θα είναι θυγατρική της Aegean. Τη μέθοδο αυτή εφάρμοσαν και οι μεγαλύτερες εταιρείες στην Ευρώπη, όπως η Lufthansa, η Air France κ.ά. όταν η Ryanair μπήκε στις δικές τους αγορές, αποσπώντας τους σημαντικά μερίδια αγοράς.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση της άλλης μεγάλης εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης, της easyJet, η οποία ενδεχομένως να αναθεωρήσει τα σχέδιά της για την είσοδό της στην ελληνική αγορά με τη δημιουργία βάσης αεροσκαφών στην Αθήνα. Η easyJet αυτή τη στιγμή είναι η δεύτερη μετά την Aegean εταιρεία σε αριθμό επιβατών στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», με μερίδιο που φτάνει το 4% επί του συνόλου των διακινούμενων επιβατών και είναι σίγουρο ότι θα δεχτεί μεγάλη πίεση από τη Ryanair, ειδικά στα δρομολόγια προς Λονδίνο.
H Aegean απαντά με ακόμα πιο φθηνά εισιτήρια
Η δραστηριοποίηση της Ryanair στην ελληνική αγορά -και ειδικότερα στις πτήσεις εσωτερικού- έχει ήδη δημιουργήσει νέα δεδομένα προς όφελος του καταναλωτή, αφού από την περασμένη Τετάρτη, όταν κυκλοφόρησαν στην ιστοσελίδα της τα εισιτήρια προς 12 ευρώ πριν από φόρους για πτήσεις εσωτερικού, η Aegean απάντησε κατεβάζοντας τα εισιτήρια για προορισμούς όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος και τα Χανιά στα 9 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι για να πετάξει ο επιβάτης για Θεσσαλονίκη από την Αθήνα θα πληρώσει μαζί με τους φόρους 43 ευρώ, ενώ για να επιστρέψει στην Αθήνα θα πληρώσει μόνο 23 ευρώ, κάτι που καθιστά την αεροπορική μετάβαση από και προς τη Θεσσαλονίκη την πλέον οικονομική σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς.
Οι εξελίξεις αυτές είναι σίγουρο ότι θα ευνοήσουν άμεσα τον τουρισμό στην Αθήνα, η οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει χάσει πάνω από το 30% των επισκεπτών της. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αεροδρομίου των Χανίων, όπου η Ryanair δημιούργησε πέρυσι την πρώτη βάση της, και τους δύο τελευταίους μήνες του χρόνου -οι οποίοι είναι τουριστικά νεκροί- μετέφερε πάνω από 11.000 τουρίστες, τη στιγμή που τους αντίστοιχους μήνες του 2012 στο ίδιο αεροδρόμιο είχαν διακινηθεί μόνο 2.000 ξένοι τουρίστες.
Πηγή: newmoney.gr