Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Ένα δισ. ευρώ για έργα στα νησιά. Τί προβλέπεται για το Νότιο Αιγαίο

Η πολυνησιακή μορφολογία της Ελλάδας δημιουργεί τεράστιες ανάγκες για τους κατοίκους των νησιών, οι περισσότεροι εκ των οποίων «φυλάττουν Θερμοπύλες». Με αφορμή την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ, τα προβλήματα των νησιών έρχονται στην πρώτη γραμμή και γίνεται προσπάθεια επίλυσης πολλών εξ αυτών.

Μόνο στο Αιγαίο έχουν ξεκινήσει, συνεχίζουν ή ολοκληρώνονται περίπου 1.000 έργα, προϋπολογισμού πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, πήρε την πρωτοβουλία και θέτει για πρώτη φορά στην ατζέντα των πολιτικών της Ε.Ε την ιδέα της «νησιωτικότητας».
Με τα στοιχεία που διαθέτουν οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί 710 έργα συνολικού προϋπολογισμού 718,9 εκ. ευρώ.
Αναλυτικότερα:
1. Από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου 340 έργα συνολικού προϋπολογισμού 103,8 εκ. ευρώ.
2. Από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΕΠ) 90 έργα συνολικού προϋπολογισμού 104,1 εκ. ευρώ.
Από αυτά, πέντε σημαντικά και σχεδόν ολοκληρωμένα ή προχωρημένα έργα είναι τα εξής:
• Κατασκευή κλειστού Γυμναστηρίου στο Φαληράκι (7,7 εκ. ευρώ)
• Βελτίωση Ασφαλτόστρωση Επαρχιακής Οδού ΣΠΟΑ ΟΛΥΜΠΟΣ Καρπάθου (5,7 εκ. ευρώ)
• Αποκατάσταση Δημοσίων Δικτύων και Κοινοχρήστων Υποδομών νήσου Κω (3,9 εκ. ευρώ)
• Αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από θεομηνία την 28/1/2011 στο Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο και αντιπλημμυρικά έργα νήσου Ροδου (4,3 εκ. ευρώ)
• Αποκατάσταση ζημιών Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2011 στα νησιά των Κυκλάδων(1,5 εκ. ευρώ)
3. Από ΕΣΠΑ 280 έργα συνολικού προϋπολογισμού 511 εκ. ευρώ
Από αυτά, πέντε σημαντικά και σχεδόν ολοκληρωμένα ή προχωρημένα έργα είναι τα εξής:
1. Ολοκλήρωση της βελτίωσης - διαπλάτυνσης εθνικής οδού Ρόδου - Λίνδου από Φαληράκι έως Κολύμπια (16,5 εκ. ευρώ)
2. Διαμόρφωση χερσαίων χώρων παραπλεύρως του παλαιού λιμένα Μυκόνου (8,3 εκ. ευρώ)
3. Κατασκευή Επαγγελματικού Λυκείου Θήρας (4,3 εκ. ευρώ)
4. Αποκατάσταση κτιρίου Β΄ κτηριακού συγκροτήματος Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο (4,2 εκ. ευρώ)
5. Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Κεφάλου στην Κω (2,1 εκ. ευρώ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμόδιων υπουργείων οι παρεμβάσεις στα νησιά έχουν χωριστεί σε τομείς εκ των οποίων:
Στην ακτοπλοΐα
- Ενοποιήθηκαν όλες οι επιδοτήσεις. Στο εξής, η επιδότηση των άγονων γραμμών γίνεται από μία και μόνο υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας.
- Ελαττώθηκε ο όγκο της γραφειοκρατίας που απαιτείται, προκειμένου μια ακτοπλοϊκή εταιρεία να προσέλθει στους δημόσιους διαγωνισμούς για την κάλυψη άγονων γραμμών.
- Αξιολογείται η ανταποδοτικότητα των ποσών που επιδότησης και γι αυτό το λόγο προστέθηκε συμβατικός όρο στους αναδόχους, προκειμένου υποβάλουν μηνιαίως πίνακα με στατιστικά στοιχεία κίνησης επιβατών και οχημάτων, ενώ
- Δόθηκε, σε πολλές γραμμές, τη δυνατότητα στην ακτοπλοϊκή εταιρεία να επιλέξει ως αφετήριο λιμένα είτε τον Πειραιά είτε το Λαύριο. Και αυτό με σκοπό να δημιουργηθούν δρομολόγια με λιγότερα ναυτικά μίλια, μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και, συνεπώς, μειωμένες τιμές στα εισιτήρια.
Αξιοποίηση Λιμενικών Υποδομών
Στόχος είναι η διαμόρφωση των λιμανιών ώστε να προσελκύουν επενδύσεις, κρουαζιερόπλοια, αλλά και σκάφη αναψυχής.
Στο πλαίσιο του γενικού σχεδιασμού και χάραξης της Λιμενικής ανάπτυξης, ήδη, στην παρούσα φάση, βρίσκονται σε εξέλιξη προγραμματισμένα έργα επέκτασης, αναμόρφωσης, αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού και βελτίωσης των λιμενικών υποδομών, τόσο στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας όσο και σε μικρότερα.
Υδροδότηση στα νησιά
Η κυβέρνηση έθεσε σε προτεραιότητα την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας των άνυδρων νησιών ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο της κοστοβόρας μεταφοράς νερού σε αυτά που σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κοστίζει ετησίως 10 εκατομμύρια ευρώ στους Έλληνες φορολογούμενους. Ήδη έχει δρομολογηθεί η χρηματοδότηση και κατασκευή έξι μονάδων αφαλάτωσης σε νησιά του Αιγαίου, με στόχο να αποκτήσουν επάρκεια σε πόσιμο νερό, ενώ παρέχετε πλήρη τεχνογνωσία και υποστήριξη σε όλα τα νησιά και ειδικά τους μικρούς Δήμους του αιγαίου. Παράλληλα, εκπονείται σχέδιο συντήρησης όλων των μονάδων αφαλάτωσης με ορίζοντα 10 ετίας. Στόχος του ΥΝΑ είναι το 2014 να είναι η τελευταία χρονιά που γίνεται μεταφορά νερού σε νησί, επειδή υπάρχει ανάγκη.
«Παρεμβαίνουμε διαρκώς προκειμένου να διατηρήσουμε την παρουσία κατοίκων στα μικρά νησιά του Αιγαίου. Γι αυτό, στο πλαίσιο ενεργειών για τη βελτίωση των υποδομών τους, έχουν τοποθετηθεί υβριδικά συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, όπως Πλάτη, Κίναρο, Λέβιθα κλπ , ενώ εφοδιάζονται διαρκώς με πετρέλαιο» επισημαίνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης:
«Παράλληλα, έχουν κατασκευαστεί 33 ελικοδρόμια σε μικρά απομονωμένα νησιά Αιγαίου , προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση παροχή κάθε είδους βοήθειας στους κατοίκους. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι με τις ενέργειες αυτές διατηρούμε ζωντανή την ΑΟΖ στα νησιά αυτά» και καταλήγει:
«Δε στοχεύουμε σε μια απλή βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης. Στοχεύουμε να βάλουμε τέλος σε περιφερειακούς αποκλεισμούς και να προσφέρουμε ισότιμες ευκαιρίες ανάπτυξης για όλα τα νησιά, ακόμη και τα μικρά, ακόμη και τα πιο απομακρυσμένα».
rodosalarm.gr