Ακριβά καύσιμα, μειωμένη επιβατική κίνηση και έλλειψη ρευστότητας αναγκάζουν τις
ακτοπλοϊκές εταιρείες να μειώσουν τις υψηλές ταχύτητες των πλοίων που ταξιδεύουν στα νησιά και να ψαλιδίσουν τα δρομολόγια, με μοναδικό σκοπό τη μείωση του λειτουργικού τους
κόστους. Την ίδια ώρα, με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας πέρασαν ήδη...
αλλαγές στις δρομολογήσεις, που δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν για λιγότερους μήνες
τα πλοία υπό την προϋπόθεση όμως ότι καλύπτεται η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική
χώρα. Με το κόστος των καυσίμων στα ταχύπλοα να αντιπροσωπεύει το 65% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους τους, το
υπουργείο Ναυτιλίας έκανε δεκτό το αίτημα των εταιρειών για τη μείωση του χρόνου υποχρεωτικής δρομολόγησης των
ταχύπλοων. Ετσι, από επτά μήνες που ίσχυε μέχρι σήμερα ο χρόνος δρομολόγησης στα ταχύπλοα μειώνεται πλέον στους
τέσσερις μήνες.
Γενικότερα, με το νέο θεσμικό πλαίσιο επιτρέπονται πιο ελαστικές δρομολογήσεις και αλλαγές πλοίων, δίνοντας
παράλληλα τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν μικρότερα πλοία στις περιόδους που η κίνηση είναι πολύ
μειωμένη. Μπορεί βέβαια για τις εταιρείες που είναι με την πλάτη στον τοίχο, λόγω του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν
περιέλθει, οι περικοπές δρομολογίων να είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου, σε κάθε περίπτωση όμως διαφοροποιούνται και οι
περίοδοι που τα πλοία είναι επανδρωμένα, επηρεάζοντας και την απασχόληση των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα.
Τους μήνες αιχμής Με τα νέα δεδομένα, οι δρομολογήσεις θα γίνονται πλέον μόνο τους μήνες αιχμής, από μέσα Μάη μέχρι μέσα
Σεπτέμβρη, ώστε και οικονομία καυσίμων να γίνεται και καλύτερες πληρότητες να έχουν τα υπόλοιπα συμβατικά πλοία
που είναι δρομολογημένα στις ίδιες γραμμές.
Πάντως ήδη ο περιορισμός των δρομολογίων των γρήγορων πλοίων είχε ξεκινήσει να γίνεται από πέρυσι. Πέρα από το
ότι υπήρξε άμεση ακινησία από τις αρχές Σεπτεμβρίου σε κάποιους προορισμούς, όπως για παράδειγμα στις Δυτικές
Κυκλάδες, το καλοκαίρι έκαναν λιγότερα δρομολόγια με μείωση των ταχυτήτων πλεύσης, ενώ δεν ήταν λίγα τα πλοία που
υιοθέτησαν το καθεστώς πλήρους ακινησίας για όσο μεγαλύτερο διάστημα επιτρέπεται.
Παράλληλα, οι εταιρείες προχωρούν και σε μειώσεις των ταχυτήτων για να εξοικονομηθούν χρήματα επειδή το κόστος
λειτουργίας των πλοίων είναι ασύμφορο. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι ακτοπλόοι, οι τιμές των καυσίμων έχουν
διπλασιασθεί μέσα σε τρία χρόνια.
Η προηγούμενη εξάλλου χρονιά σημαδεύτηκε από μια δραματική πτώση της τάξης του 20% της επιβατικής κίνησης στις
ακτοπλοϊκές μεταφορές, ως αποτέλεσμα της κρίσης που έχει πλήξει τους Ελληνες.
dimokratiki.gr
ακτοπλοϊκές εταιρείες να μειώσουν τις υψηλές ταχύτητες των πλοίων που ταξιδεύουν στα νησιά και να ψαλιδίσουν τα δρομολόγια, με μοναδικό σκοπό τη μείωση του λειτουργικού τους
κόστους. Την ίδια ώρα, με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας πέρασαν ήδη...
αλλαγές στις δρομολογήσεις, που δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν για λιγότερους μήνες
τα πλοία υπό την προϋπόθεση όμως ότι καλύπτεται η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική
χώρα. Με το κόστος των καυσίμων στα ταχύπλοα να αντιπροσωπεύει το 65% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους τους, το
υπουργείο Ναυτιλίας έκανε δεκτό το αίτημα των εταιρειών για τη μείωση του χρόνου υποχρεωτικής δρομολόγησης των
ταχύπλοων. Ετσι, από επτά μήνες που ίσχυε μέχρι σήμερα ο χρόνος δρομολόγησης στα ταχύπλοα μειώνεται πλέον στους
τέσσερις μήνες.
Γενικότερα, με το νέο θεσμικό πλαίσιο επιτρέπονται πιο ελαστικές δρομολογήσεις και αλλαγές πλοίων, δίνοντας
παράλληλα τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν μικρότερα πλοία στις περιόδους που η κίνηση είναι πολύ
μειωμένη. Μπορεί βέβαια για τις εταιρείες που είναι με την πλάτη στον τοίχο, λόγω του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν
περιέλθει, οι περικοπές δρομολογίων να είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου, σε κάθε περίπτωση όμως διαφοροποιούνται και οι
περίοδοι που τα πλοία είναι επανδρωμένα, επηρεάζοντας και την απασχόληση των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα.
Τους μήνες αιχμής Με τα νέα δεδομένα, οι δρομολογήσεις θα γίνονται πλέον μόνο τους μήνες αιχμής, από μέσα Μάη μέχρι μέσα
Σεπτέμβρη, ώστε και οικονομία καυσίμων να γίνεται και καλύτερες πληρότητες να έχουν τα υπόλοιπα συμβατικά πλοία
που είναι δρομολογημένα στις ίδιες γραμμές.
Πάντως ήδη ο περιορισμός των δρομολογίων των γρήγορων πλοίων είχε ξεκινήσει να γίνεται από πέρυσι. Πέρα από το
ότι υπήρξε άμεση ακινησία από τις αρχές Σεπτεμβρίου σε κάποιους προορισμούς, όπως για παράδειγμα στις Δυτικές
Κυκλάδες, το καλοκαίρι έκαναν λιγότερα δρομολόγια με μείωση των ταχυτήτων πλεύσης, ενώ δεν ήταν λίγα τα πλοία που
υιοθέτησαν το καθεστώς πλήρους ακινησίας για όσο μεγαλύτερο διάστημα επιτρέπεται.
Παράλληλα, οι εταιρείες προχωρούν και σε μειώσεις των ταχυτήτων για να εξοικονομηθούν χρήματα επειδή το κόστος
λειτουργίας των πλοίων είναι ασύμφορο. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι ακτοπλόοι, οι τιμές των καυσίμων έχουν
διπλασιασθεί μέσα σε τρία χρόνια.
Η προηγούμενη εξάλλου χρονιά σημαδεύτηκε από μια δραματική πτώση της τάξης του 20% της επιβατικής κίνησης στις
ακτοπλοϊκές μεταφορές, ως αποτέλεσμα της κρίσης που έχει πλήξει τους Ελληνες.
dimokratiki.gr