Νέες ανατροπές στο καθεστώς του ΦΠΑ σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εν όψει της επικείμενης φορολογικής μεταρρύθμισης, που θα περιλαμβάνει «πακέτο» ελαφρύνσεων για φυσικά και νομικά πρόσωπα, υπό την προϋπόθεση ότι τα μηνύματα από το Παρίσι, στις αρχές της άλλης εβδομάδος, κατά τη συνάντηση με την τρόικα θα είναι θετικά.
Ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης έχει ήδη ζητήσει και αναμένει εντός των προσεχών ημερών ειδική μελέτη από το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων με τις προτάσεις του επί των αλλαγών στον ΦΠΑ, αλλά κυρίως πώς θα μπορούσε να γίνει σταδιακά η μετάπτωση σε νέο καθεστώς χωρίς τη δημιουργία αναταράξεων στην αγορά και πρωτίστως χωρίς την απώλεια εσόδων.
Στο πλαίσιο αυτό θέμα χρόνου πρέπει να θεωρείται πλέον ο εξορθολογισμός των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ, με απώτερο στόχο, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», την καθιέρωση ενός ενιαίου συντελεστή στα επίπεδα του 19% ή του 21%.
Αλλωστε αποτελεί πάγιο αίτημα των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ, ενώ με βάση και τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει «εντός του καλοκαιριού ένα σχέδιο μεταρρύθμισης του ΦΠΑ, να το νομοθετήσει έως τον Οκτώβριο και να το θέσει σε ισχύ από την 1-1-2015».
Ανεξάρτητα πάντως από το εάν το σχέδιο θα καταστεί δυνατό να εφαρμοστεί από το επόμενο έτος, λόγω και των στρεβλώσεων που επικρατούν στην ελληνική αγορά, η χώρα μας πρέπει να προχωρήσει στην κατάρτιση ενός νέου πλαισίου, αφού και οι πιέσεις από τους εκπροσώπους του Ταμείου είναι «αφόρητες», καθώς υποστηρίζουν ότι το σύστημα πολλαπλών συντελεστών ΦΠΑ, που πρωτοεμφανίσθηκε στη χώρα μας το 1987, αυξάνει το κόστος διοικητικής συμμόρφωσης και δίνει τη δυνατότητα φοροαποφυγής και κατάχρησης, ειδικά μεταξύ νήσων και ηπειρωτικής χώρας, λόγω της διαφοράς συντελεστών.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι η ενοποίηση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 19% ή 21% συνεπάγεται αύξηση της επιβάρυνσης σε ό,τι φορολογείται σήμερα με ΦΠΑ 13%, δηλαδή στα μη παρασκευασμένα είδη διατροφής, στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης και φυσικού αερίου, στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, στα κόμιστρα των ταξί, στην ιατρική και τη νοσοκομειακή περίθαλψη κ.α.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η απόφαση αυτή εκτιμάται ότι θα δώσει μία βαθιά ανάσα στην αγορά, καθώς θα μειωθεί ίσως και κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες ο ΦΠΑ 23% που επιβάλλεται σήμερα στα περισσότερα προϊόντα τα οποία διακινούνται στην αγορά, αλλά και σε όλο το φάσμα της παροχής υπηρεσιών.
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η υιοθέτηση ενός ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ θα «πλήξει» τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου, αφού αυτόματα θα οδηγήσει στην κατάργηση των κατά περίπου 30% μειωμένων συντελεστών που ισχύουν σήμερα.
Το αποτέλεσμα θα είναι να σημειωθούν απότομες αυξήσεις κατά 6% έως και 18% στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών σε όλα τα νησιά του Αιγαίου!
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
Ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης έχει ήδη ζητήσει και αναμένει εντός των προσεχών ημερών ειδική μελέτη από το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων με τις προτάσεις του επί των αλλαγών στον ΦΠΑ, αλλά κυρίως πώς θα μπορούσε να γίνει σταδιακά η μετάπτωση σε νέο καθεστώς χωρίς τη δημιουργία αναταράξεων στην αγορά και πρωτίστως χωρίς την απώλεια εσόδων.
Στο πλαίσιο αυτό θέμα χρόνου πρέπει να θεωρείται πλέον ο εξορθολογισμός των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ, με απώτερο στόχο, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», την καθιέρωση ενός ενιαίου συντελεστή στα επίπεδα του 19% ή του 21%.
Αλλωστε αποτελεί πάγιο αίτημα των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ, ενώ με βάση και τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει «εντός του καλοκαιριού ένα σχέδιο μεταρρύθμισης του ΦΠΑ, να το νομοθετήσει έως τον Οκτώβριο και να το θέσει σε ισχύ από την 1-1-2015».
Ανεξάρτητα πάντως από το εάν το σχέδιο θα καταστεί δυνατό να εφαρμοστεί από το επόμενο έτος, λόγω και των στρεβλώσεων που επικρατούν στην ελληνική αγορά, η χώρα μας πρέπει να προχωρήσει στην κατάρτιση ενός νέου πλαισίου, αφού και οι πιέσεις από τους εκπροσώπους του Ταμείου είναι «αφόρητες», καθώς υποστηρίζουν ότι το σύστημα πολλαπλών συντελεστών ΦΠΑ, που πρωτοεμφανίσθηκε στη χώρα μας το 1987, αυξάνει το κόστος διοικητικής συμμόρφωσης και δίνει τη δυνατότητα φοροαποφυγής και κατάχρησης, ειδικά μεταξύ νήσων και ηπειρωτικής χώρας, λόγω της διαφοράς συντελεστών.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι η ενοποίηση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 19% ή 21% συνεπάγεται αύξηση της επιβάρυνσης σε ό,τι φορολογείται σήμερα με ΦΠΑ 13%, δηλαδή στα μη παρασκευασμένα είδη διατροφής, στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης και φυσικού αερίου, στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, στα κόμιστρα των ταξί, στην ιατρική και τη νοσοκομειακή περίθαλψη κ.α.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η απόφαση αυτή εκτιμάται ότι θα δώσει μία βαθιά ανάσα στην αγορά, καθώς θα μειωθεί ίσως και κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες ο ΦΠΑ 23% που επιβάλλεται σήμερα στα περισσότερα προϊόντα τα οποία διακινούνται στην αγορά, αλλά και σε όλο το φάσμα της παροχής υπηρεσιών.
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η υιοθέτηση ενός ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ θα «πλήξει» τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου, αφού αυτόματα θα οδηγήσει στην κατάργηση των κατά περίπου 30% μειωμένων συντελεστών που ισχύουν σήμερα.
Το αποτέλεσμα θα είναι να σημειωθούν απότομες αυξήσεις κατά 6% έως και 18% στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών σε όλα τα νησιά του Αιγαίου!
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».