Τις επισημάνσεις και τις προτάσεις τους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κρίσης στην ακτοπλοΐα και στις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου, η ομάδα εργασίας που συνέστησε ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών, σε συνεργασία με τον...
... Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Σ.Ε.Ε.Ν.) και το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (Ε.ΔΙ.ΝΑ.Λ.Ε.) του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών Μιχάλης Αδαμαντίδης, επεσήμανε έξι σημεία που αυτή τη στιγμή έχουν δημιουργήσει τα προβλήματα και απειλούν ολόκληρο τον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Υψηλό κόστος λειτουργίας στα ακτοπλοϊκά καύσιμα κατά 100%, έντονη εποχικότητα, μη επαρκής χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, καθυστέρηση της καταβολής αποζημίωσης από το κράτος για τις γραμμές δημόσιες υπηρεσίας(σσ άγονες γραμμές), υποχρεωτικές εκπτώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας για ορισμένες κατηγορίες χωρίς αποζημίωση και υψηλό ποσοστό ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων.
Ο κ.Αδαμαντίδης τόνισε ότι ο μόνος δρόμος που μπορεί να οδηγήσει αυτή τη στιγμή στη βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού συστήματος βασίζεται σε δύο άξονες.
Πρώτον στη μείωση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών που αφορά στην εκμετάλλευση των πλοίων ή και χρησιμοποίηση όπου είναι εφικτό καταλληλότερων κατά περίπτωση πλοίων αλλά και εξορθολογισμό της προσφερόμενης χωρητικότητας και δεύτερον στη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και των προσφερόμενων συγκοινωνιακών συνδέσεων των νησιών, που θα περιλαμβάνει συγκοινωνιακούς κόμβους που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ανά νησιωτική περιφέρεια.
Αναφορικά με το λειτουργικό κόστος σε γενικές γραμμές προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων στα επίπεδα που ισχύουν για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις 6,5%, πιθανή εξάλειψη του ΦΠΑ για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, υλοποίηση κοινοπραξιών μέσω εταιρειών και διοικήσεων λιμανιών, εξέταση τροποποίησης του αριθμού δρομολογίων ή και εξέταση πλήρους κατάργησης γραμμών που υπερκαλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις σύνδεσης των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού.
Για τη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου, τονίστηκε η εφαρμογή του συστήματος «Hup and spoke»(σσ σύστημα ανταποκρίσεων) δηλαδή τον συνδυασμό στο βαθμό που είναι εφικτό σε νησιά κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων αλλά και παράλληλα συνδυασμό άλλων μεταφορικών μέσων .
Οι νησιώτες, όπως προέκυψε από την έρευνα της ομάδας εργασίας, είναι διατεθειμένοι να δεχτούν την αλλαγή της μετεπιβίβασης εάν αυτό γίνεται με συντονισμένα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, πρόσθεσε ο κ. Αδαμαντίδης.
Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μαρία Λεκάκου αναφερόμενη στο σύστημα ανταποκρίσεων στην ακτοπλοΐα, είπε ότι αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι ότι οι αγορές αλλάζουν μορφή και από τον απόλυτο παρεμβατισμό του παρελθόντος, πάμε σε συστήματα που θέλουν να έχουν και τη βιωσιμότητά τους.
Θεωρώ, τόνισε, ότι η μεγαλύτερη έλλειψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη διαχείριση του ακτοπλοϊκού ζητήματος είναι έλλειψη δεδομένων και ολοκληρωμένων συστήματος διαχείρισης.
«Είναι σαν να πάμε να διαχειριστούμε αεροπορικές συγκοινωνίες και να μην έχουμε υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, συστήματα μελετών και στρατηγικό σχεδιασμό» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι «ενώ θα πρέπει να αντιγράψουμε τα αεροπλάνα είμαστε στο επίπεδο του μπακάλικου».
Εμείς στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στην έρευνά μας περιγράφουμε την αποτύπωση των δεδομένων και των στοιχείων με απόλυτη διαφάνεια τόνισε η κ.Λεκάκου και ελπίζω, πρόσθεσε, το κράτος να δείξει ανταπόκριση.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης τόνισε ότι για τον ΟΣΕ και τον ΟΑΣΑ ο κάθε Έλληνας πολίτης φορολογείται με 115 ευρώ το χρόνο, ενώ για την ακτοπλοΐα με 3,5 ευρώ.
Για να μπορέσει να υπάρξει μια δίκαια μοιρασιά θα πρέπει να αυξηθούν οι επιδοτήσεις στην ακτοπλοΐα-εμείς δεν ζητάμε να επιβαρυνθεί ο κάθε Έλληνας πολίτης επιπλέον αλλά να υπάρξει μια ισορροπία, τόνισε και πρόσθεσε παράλληλα ότι ο κάθε επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται επίσης με επίναυλο 3% για τις άγονες γραμμές
Ο κ.Κορκίδης δήλωσε επίσης ότι το 36% του κόστους της αξίας του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου είναι φόροι και κρατήσεις υπέρ του δημοσίου παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα είναι αφορολόγητα τονίζοντας ότι ο Έλληνας νομοθέτης έχει λάθος αντίληψη αναφορικά με το θέμα ακτοπλοΐα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλης κλείνοντας, τόνισε ότι το 2013 στα νησιά διακινήθηκαν περίπου 13 εκ. επιβάτες οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν άψογα παρά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες μας τα 4 τελευταία χρόνια λόγω της πτώσης της κίνησης, των συσσωρευμένων ζημιών , της έλλειψης ρευστότητας και βέβαια και κυρίως λόγω του διπλασιασμού της τιμής των καυσίμων.
Υπογράμμισε επίσης ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών θα είναι και το 2013 ζημιογόνα παρά την μείωση των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε σύγκριση με το 2012.
Ο συνολικές ζημιές του κλάδου της περιόδου 2009-2013 θα πλησιάσουν το 1 δισ. ανέφερε ο κ.Σακέλης και είπε ότι εάν οι γραμμές της ακτοπλοΐας επιδοτούνται όπως οι υπόλοιπες συγκοινωνίες, τα οχήματα των επιβατών στα πλοία θα έμπαιναν δωρεάν αλλά θα δίναμε και 20 ευρώ στον κάθε επιβάτη που έκοβε εισιτήριο.
Πηγή: ΑΠΕ
... Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Σ.Ε.Ε.Ν.) και το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (Ε.ΔΙ.ΝΑ.Λ.Ε.) του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών Μιχάλης Αδαμαντίδης, επεσήμανε έξι σημεία που αυτή τη στιγμή έχουν δημιουργήσει τα προβλήματα και απειλούν ολόκληρο τον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Υψηλό κόστος λειτουργίας στα ακτοπλοϊκά καύσιμα κατά 100%, έντονη εποχικότητα, μη επαρκής χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, καθυστέρηση της καταβολής αποζημίωσης από το κράτος για τις γραμμές δημόσιες υπηρεσίας(σσ άγονες γραμμές), υποχρεωτικές εκπτώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας για ορισμένες κατηγορίες χωρίς αποζημίωση και υψηλό ποσοστό ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων.
Ο κ.Αδαμαντίδης τόνισε ότι ο μόνος δρόμος που μπορεί να οδηγήσει αυτή τη στιγμή στη βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού συστήματος βασίζεται σε δύο άξονες.
Πρώτον στη μείωση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών που αφορά στην εκμετάλλευση των πλοίων ή και χρησιμοποίηση όπου είναι εφικτό καταλληλότερων κατά περίπτωση πλοίων αλλά και εξορθολογισμό της προσφερόμενης χωρητικότητας και δεύτερον στη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και των προσφερόμενων συγκοινωνιακών συνδέσεων των νησιών, που θα περιλαμβάνει συγκοινωνιακούς κόμβους που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ανά νησιωτική περιφέρεια.
Αναφορικά με το λειτουργικό κόστος σε γενικές γραμμές προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων στα επίπεδα που ισχύουν για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις 6,5%, πιθανή εξάλειψη του ΦΠΑ για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, υλοποίηση κοινοπραξιών μέσω εταιρειών και διοικήσεων λιμανιών, εξέταση τροποποίησης του αριθμού δρομολογίων ή και εξέταση πλήρους κατάργησης γραμμών που υπερκαλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις σύνδεσης των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού.
Για τη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου, τονίστηκε η εφαρμογή του συστήματος «Hup and spoke»(σσ σύστημα ανταποκρίσεων) δηλαδή τον συνδυασμό στο βαθμό που είναι εφικτό σε νησιά κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων αλλά και παράλληλα συνδυασμό άλλων μεταφορικών μέσων .
Οι νησιώτες, όπως προέκυψε από την έρευνα της ομάδας εργασίας, είναι διατεθειμένοι να δεχτούν την αλλαγή της μετεπιβίβασης εάν αυτό γίνεται με συντονισμένα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, πρόσθεσε ο κ. Αδαμαντίδης.
Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μαρία Λεκάκου αναφερόμενη στο σύστημα ανταποκρίσεων στην ακτοπλοΐα, είπε ότι αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι ότι οι αγορές αλλάζουν μορφή και από τον απόλυτο παρεμβατισμό του παρελθόντος, πάμε σε συστήματα που θέλουν να έχουν και τη βιωσιμότητά τους.
Θεωρώ, τόνισε, ότι η μεγαλύτερη έλλειψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη διαχείριση του ακτοπλοϊκού ζητήματος είναι έλλειψη δεδομένων και ολοκληρωμένων συστήματος διαχείρισης.
«Είναι σαν να πάμε να διαχειριστούμε αεροπορικές συγκοινωνίες και να μην έχουμε υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, συστήματα μελετών και στρατηγικό σχεδιασμό» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι «ενώ θα πρέπει να αντιγράψουμε τα αεροπλάνα είμαστε στο επίπεδο του μπακάλικου».
Εμείς στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στην έρευνά μας περιγράφουμε την αποτύπωση των δεδομένων και των στοιχείων με απόλυτη διαφάνεια τόνισε η κ.Λεκάκου και ελπίζω, πρόσθεσε, το κράτος να δείξει ανταπόκριση.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης τόνισε ότι για τον ΟΣΕ και τον ΟΑΣΑ ο κάθε Έλληνας πολίτης φορολογείται με 115 ευρώ το χρόνο, ενώ για την ακτοπλοΐα με 3,5 ευρώ.
Για να μπορέσει να υπάρξει μια δίκαια μοιρασιά θα πρέπει να αυξηθούν οι επιδοτήσεις στην ακτοπλοΐα-εμείς δεν ζητάμε να επιβαρυνθεί ο κάθε Έλληνας πολίτης επιπλέον αλλά να υπάρξει μια ισορροπία, τόνισε και πρόσθεσε παράλληλα ότι ο κάθε επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται επίσης με επίναυλο 3% για τις άγονες γραμμές
Ο κ.Κορκίδης δήλωσε επίσης ότι το 36% του κόστους της αξίας του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου είναι φόροι και κρατήσεις υπέρ του δημοσίου παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα είναι αφορολόγητα τονίζοντας ότι ο Έλληνας νομοθέτης έχει λάθος αντίληψη αναφορικά με το θέμα ακτοπλοΐα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλης κλείνοντας, τόνισε ότι το 2013 στα νησιά διακινήθηκαν περίπου 13 εκ. επιβάτες οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν άψογα παρά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες μας τα 4 τελευταία χρόνια λόγω της πτώσης της κίνησης, των συσσωρευμένων ζημιών , της έλλειψης ρευστότητας και βέβαια και κυρίως λόγω του διπλασιασμού της τιμής των καυσίμων.
Υπογράμμισε επίσης ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών θα είναι και το 2013 ζημιογόνα παρά την μείωση των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε σύγκριση με το 2012.
Ο συνολικές ζημιές του κλάδου της περιόδου 2009-2013 θα πλησιάσουν το 1 δισ. ανέφερε ο κ.Σακέλης και είπε ότι εάν οι γραμμές της ακτοπλοΐας επιδοτούνται όπως οι υπόλοιπες συγκοινωνίες, τα οχήματα των επιβατών στα πλοία θα έμπαιναν δωρεάν αλλά θα δίναμε και 20 ευρώ στον κάθε επιβάτη που έκοβε εισιτήριο.
Πηγή: ΑΠΕ