Στην... απομόνωση επιστρέφουν χιλιάδες νησιώτες καθώς ο χειμώνας επιβάλλει τους δικούς του κανόνες σε Αιγαίο και Ιόνιο.
«Η εικόνα είναι κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική για τις θαλάσσιες μεταφορές στα μικρά νησιά. Η κυβέρνηση δείχνει να επιθυμεί κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας να σηκώσει το θέμα ψηλά. Η ΕΕ είναι θετική», τονίζει ο Λ. Κεχαγιόγλου, πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών
Τώρα που οι καλοκαιρινές διακοπές είναι ανάμνηση, οι άνθρωποι που μένουν πίσω στα νησιά αντιμετωπίζουν για άλλη μια φορά τα ίδια προβλήματα.
Ενας Σπετσιώτης, για παράδειγμα, πρέπει να πληρώσει 70 ευρώ για να πάει στον Πειραιά και να επιστρέψει. Στη Σίφνο, αν κάποιος αρρωστήσει Πέμπτη βράδυ, πρέπει να περιμένει μέχρι την Κυριακή για να ταξιδέψει στην Αθήνα, ενώ στους Παξούς οι κάτοικοι μένουν συχνά αποκομμένοι λόγω καιρού.
Οι πλέον ριγμένοι στη... ναυμαχία του χειμώνα είναι οι μικρονησιώτες. «Ασθενείς μένουν μέρες αποκλεισμένοι, τα χρήματα των άγονων γραμμών μειώνονται, πλοία μας λείπουν, το εισιτήριο πανάκριβο και ο χειμώνας προβλέπεται βαρύς», σχολιάζει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών (ΕΔΜΝ), Λευτέρης Κεχαγιόγλου.
Το ΕΔΜΝ ολοκλήρωσε μεγάλη έρευνα που περιγράφει με γλαφυρότητα την κατάσταση. Είκοσι εφτά δήμοι και 10 φορείς (σύλλογοι, ενώσεις κ.λπ.) από 35 μικρά νησιά σε Αργοσαρωνικό, Ιόνιο και Αιγαίο τοποθετήθηκαν για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τον χειμώνα. Το 53% απαντά πως δεν έχει τακτική σύνδεση με το κέντρο.
Στο έλεος της αδιαφορίας τα μικρά νησιά
Το 35% θεωρεί κακή τη σύνδεση με το κέντρο, το 18% πολύ κακή και το 13% μέτρια. Αλλο ένα θέμα που «καίει» είναι το κόστος του εισιτηρίου. Το 40% απαντά πως το εισιτήριο είναι «πολύ ακριβό», το 16% το χαρακτηρίζει «ακριβό», ενώ ένα 21% «μέτριο». Το υπόλοιπο 23% προέρχεται κυρίως από νησιά που εξυπηρετούνται με μικρές πορθμειακού τύπου γραμμές.
Οι μικρονησιώτες δεν δείχνουν ικανοποιημένοι ούτε από τη φέρουσα ικανότητα των πλοίων με τα οποία εξυπηρετούνται. Το 63% απαντά πως ικανοποιείται μετρίως ή καθόλου ο μεταφορικός όγκος του νησιού σε επιβάτες, ενώ το 52% υποστηρίζει πως τα πλοία τους δεν επαρκούν ούτε για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Το 50% επίσης χαρακτηρίζει από μέτρια ως πολύ κακή την ασφάλεια που του παρέχουν τα καράβια του.
Πόροι από το ΕΣΠΑ
«Στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες ανά νησί, ώστε να προβλεφθεί ο σωστός τύπος πλοίου ανά περιοχή και εποχή», τονίζει ο κ. Κεχαγιόγλου και συμπληρώνει: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διευκρινίσει πως μπορεί μια χώρα να αποκτήσει πλοία με εθνικά ή κοινοτικά κονδύλια και να επιδοτεί τη λειτουργία τους σε γραμμές δημόσιου συμφέροντος. Θα μπορούσαμε με το νέο ΕΣΠΑ να δρομολογήσουμε μικρά πλοία που θα ανήκουν σε δήμους, περιφέρειες κ.λπ. σε άγονες γραμμές μικρών νησιών».
Η μικρή Τήλος είναι η πρώτη που εφάρμοσε αυτό το μοντέλο με ένα πλοίο που ανήκει στον δήμο, την περιφέρεια και τους Τηλιακούς. Τον χειμώνα όμως η συντήρηση τριών δρομολογίων την εβδομάδα για Ρόδο είναι ασύμφορη. Πέρυσι άντεξε μέχρι τέλος Νοέμβρη.
«Τα χρήματα της επιδότησης είναι τα ίδια εδώ και χρόνια και δεν επαρκούν. Ας ενεργοποιηθούν κοινοτικά κονδύλια», ζητά η δήμαρχος, Μαρία Καμμά. Διαφορετικά η Τήλος θα μείνει με τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα, δύο για Πειραιά και δύο για Ρόδο.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Αραιά δρομολόγια, «αλμυρά» εισιτήρια
Με ένα πλοίο, που εκτελεί τρία δρομολόγια «αλέ ρετούρ» την εβδομάδα, έχουν μείνει οι δυτικές Κυκλάδες. Με αυτό εξυπηρετούνται περίπου 5.000 άνθρωποι σε Σίφνο, Σέριφο, Σίκινο, Φολέγανδρο κ.ά. «Εκτός από το ότι δεν υπάρχουν δρομολόγια, τα πλοία είναι παλαιού τύπου», σημειώνει ο δήμαρχος Σίφνου, Α. Μπαμπούνης.
Το μόνο που ελπίζει είναι να έρθουν σύγχρονα πλοία με την πρόσφατη αύξηση της επιδότησης για την άγονη γραμμή Σικίνου - Φολεγάνδρου. «Δεν είμαστε μόνο απομονωμένοι. Χάνουμε χρήματα επειδή τα δρομολόγια δημοσιοποιούνται τελευταία στιγμή», προσθέτει ο πρόεδρος επαγγελματιών Θοδωρής Πολενάκης. Χωρίς συμβατικό πλοίο έχουν μείνει οι Σπέτσες.
Οι περίπου 4.000 κάτοικοι βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να φτάσουν στον Πειραιά. Το εισιτήριο με το ταχύπλοο κοστίζει 35 ευρώ. «Για οποιαδήποτε διοικητική δουλειά πρέπει να πάμε στον Πειραιά. Απέχουμε 52 μίλια από το πρώτο λιμάνι και έχουμε γίνει άγονη γραμμή», σχολιάζει ο δήμαρχος Σπετσών, Σπύρος Φαρδέλλος.
«Εχει αυξηθεί κατακόρυφα το τίμημα, ενώ έχει μειωθεί η ποιότητα των υπηρεσιών», προσθέτει ο πρόεδρος επαγγελματιών, Ιάσονας Ορλάνδος. Η μόνη εναλλακτική που έχει ο Σπετσιώτης είναι να πάει με πλοίο στην Κόστα κι από εκεί με λεωφορείο στο Κρανίδι και τον Πειραιά...
Στο Ιόνιο, οι Παξοί των 2.500 κατοίκων εξυπηρετούνται με οκτώ δρομολόγια για Κέρκυρα και Ηγουμενίτσα την εβδομάδα. Αλλά όπως σημειώνει ο δήμαρχος Σπύρος Μπογδάνος «και τα δύο πλοία δεν είναι εύκολο να δέσουν λόγω καιρού. Συνήθως δεν ταξιδεύουν με περισσότερα από έξι μποφόρ». Οι Παξινοί θέλουν πλοίο κλειστού τύπου που να αντέχει στα μποφόρ. «Το κόστος ζωής εδώ είναι 40%-50% υψηλότερο επειδή τα εμπορεύματα μεταφέρονται όποτε θέλει ο... Θεός», προσθέτει ο Χριστόδουλος Μακρής, κάτοικος Παξών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ
ethnos.gr
«Η εικόνα είναι κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική για τις θαλάσσιες μεταφορές στα μικρά νησιά. Η κυβέρνηση δείχνει να επιθυμεί κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας να σηκώσει το θέμα ψηλά. Η ΕΕ είναι θετική», τονίζει ο Λ. Κεχαγιόγλου, πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών
Τώρα που οι καλοκαιρινές διακοπές είναι ανάμνηση, οι άνθρωποι που μένουν πίσω στα νησιά αντιμετωπίζουν για άλλη μια φορά τα ίδια προβλήματα.
Ενας Σπετσιώτης, για παράδειγμα, πρέπει να πληρώσει 70 ευρώ για να πάει στον Πειραιά και να επιστρέψει. Στη Σίφνο, αν κάποιος αρρωστήσει Πέμπτη βράδυ, πρέπει να περιμένει μέχρι την Κυριακή για να ταξιδέψει στην Αθήνα, ενώ στους Παξούς οι κάτοικοι μένουν συχνά αποκομμένοι λόγω καιρού.
Οι πλέον ριγμένοι στη... ναυμαχία του χειμώνα είναι οι μικρονησιώτες. «Ασθενείς μένουν μέρες αποκλεισμένοι, τα χρήματα των άγονων γραμμών μειώνονται, πλοία μας λείπουν, το εισιτήριο πανάκριβο και ο χειμώνας προβλέπεται βαρύς», σχολιάζει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών (ΕΔΜΝ), Λευτέρης Κεχαγιόγλου.
Το ΕΔΜΝ ολοκλήρωσε μεγάλη έρευνα που περιγράφει με γλαφυρότητα την κατάσταση. Είκοσι εφτά δήμοι και 10 φορείς (σύλλογοι, ενώσεις κ.λπ.) από 35 μικρά νησιά σε Αργοσαρωνικό, Ιόνιο και Αιγαίο τοποθετήθηκαν για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τον χειμώνα. Το 53% απαντά πως δεν έχει τακτική σύνδεση με το κέντρο.
Στο έλεος της αδιαφορίας τα μικρά νησιά
Το 35% θεωρεί κακή τη σύνδεση με το κέντρο, το 18% πολύ κακή και το 13% μέτρια. Αλλο ένα θέμα που «καίει» είναι το κόστος του εισιτηρίου. Το 40% απαντά πως το εισιτήριο είναι «πολύ ακριβό», το 16% το χαρακτηρίζει «ακριβό», ενώ ένα 21% «μέτριο». Το υπόλοιπο 23% προέρχεται κυρίως από νησιά που εξυπηρετούνται με μικρές πορθμειακού τύπου γραμμές.
Οι μικρονησιώτες δεν δείχνουν ικανοποιημένοι ούτε από τη φέρουσα ικανότητα των πλοίων με τα οποία εξυπηρετούνται. Το 63% απαντά πως ικανοποιείται μετρίως ή καθόλου ο μεταφορικός όγκος του νησιού σε επιβάτες, ενώ το 52% υποστηρίζει πως τα πλοία τους δεν επαρκούν ούτε για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Το 50% επίσης χαρακτηρίζει από μέτρια ως πολύ κακή την ασφάλεια που του παρέχουν τα καράβια του.
Πόροι από το ΕΣΠΑ
«Στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες ανά νησί, ώστε να προβλεφθεί ο σωστός τύπος πλοίου ανά περιοχή και εποχή», τονίζει ο κ. Κεχαγιόγλου και συμπληρώνει: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διευκρινίσει πως μπορεί μια χώρα να αποκτήσει πλοία με εθνικά ή κοινοτικά κονδύλια και να επιδοτεί τη λειτουργία τους σε γραμμές δημόσιου συμφέροντος. Θα μπορούσαμε με το νέο ΕΣΠΑ να δρομολογήσουμε μικρά πλοία που θα ανήκουν σε δήμους, περιφέρειες κ.λπ. σε άγονες γραμμές μικρών νησιών».
Η μικρή Τήλος είναι η πρώτη που εφάρμοσε αυτό το μοντέλο με ένα πλοίο που ανήκει στον δήμο, την περιφέρεια και τους Τηλιακούς. Τον χειμώνα όμως η συντήρηση τριών δρομολογίων την εβδομάδα για Ρόδο είναι ασύμφορη. Πέρυσι άντεξε μέχρι τέλος Νοέμβρη.
«Τα χρήματα της επιδότησης είναι τα ίδια εδώ και χρόνια και δεν επαρκούν. Ας ενεργοποιηθούν κοινοτικά κονδύλια», ζητά η δήμαρχος, Μαρία Καμμά. Διαφορετικά η Τήλος θα μείνει με τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα, δύο για Πειραιά και δύο για Ρόδο.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Αραιά δρομολόγια, «αλμυρά» εισιτήρια
Με ένα πλοίο, που εκτελεί τρία δρομολόγια «αλέ ρετούρ» την εβδομάδα, έχουν μείνει οι δυτικές Κυκλάδες. Με αυτό εξυπηρετούνται περίπου 5.000 άνθρωποι σε Σίφνο, Σέριφο, Σίκινο, Φολέγανδρο κ.ά. «Εκτός από το ότι δεν υπάρχουν δρομολόγια, τα πλοία είναι παλαιού τύπου», σημειώνει ο δήμαρχος Σίφνου, Α. Μπαμπούνης.
Το μόνο που ελπίζει είναι να έρθουν σύγχρονα πλοία με την πρόσφατη αύξηση της επιδότησης για την άγονη γραμμή Σικίνου - Φολεγάνδρου. «Δεν είμαστε μόνο απομονωμένοι. Χάνουμε χρήματα επειδή τα δρομολόγια δημοσιοποιούνται τελευταία στιγμή», προσθέτει ο πρόεδρος επαγγελματιών Θοδωρής Πολενάκης. Χωρίς συμβατικό πλοίο έχουν μείνει οι Σπέτσες.
Οι περίπου 4.000 κάτοικοι βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να φτάσουν στον Πειραιά. Το εισιτήριο με το ταχύπλοο κοστίζει 35 ευρώ. «Για οποιαδήποτε διοικητική δουλειά πρέπει να πάμε στον Πειραιά. Απέχουμε 52 μίλια από το πρώτο λιμάνι και έχουμε γίνει άγονη γραμμή», σχολιάζει ο δήμαρχος Σπετσών, Σπύρος Φαρδέλλος.
«Εχει αυξηθεί κατακόρυφα το τίμημα, ενώ έχει μειωθεί η ποιότητα των υπηρεσιών», προσθέτει ο πρόεδρος επαγγελματιών, Ιάσονας Ορλάνδος. Η μόνη εναλλακτική που έχει ο Σπετσιώτης είναι να πάει με πλοίο στην Κόστα κι από εκεί με λεωφορείο στο Κρανίδι και τον Πειραιά...
Στο Ιόνιο, οι Παξοί των 2.500 κατοίκων εξυπηρετούνται με οκτώ δρομολόγια για Κέρκυρα και Ηγουμενίτσα την εβδομάδα. Αλλά όπως σημειώνει ο δήμαρχος Σπύρος Μπογδάνος «και τα δύο πλοία δεν είναι εύκολο να δέσουν λόγω καιρού. Συνήθως δεν ταξιδεύουν με περισσότερα από έξι μποφόρ». Οι Παξινοί θέλουν πλοίο κλειστού τύπου που να αντέχει στα μποφόρ. «Το κόστος ζωής εδώ είναι 40%-50% υψηλότερο επειδή τα εμπορεύματα μεταφέρονται όποτε θέλει ο... Θεός», προσθέτει ο Χριστόδουλος Μακρής, κάτοικος Παξών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ
ethnos.gr