Μπαίνοντας πια σιγά-σιγά στην τελική ευθεία για τις εκλογές, περιμένουμε φυσικά τις τοποθετήσεις των κομμάτων για να δούμε αν και σε τι δεσμεύονται για τον Τουρισμό. Ωστόσο, ανεξαρτήτως θέσεων και προτάσεων, έτσι όπως προδιαγράφονται οι εξελίξεις αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, το οποίο είναι...
...εξαιρετικά σημαντικό καθώς σε αυτό πραγματοποιείται ο κύριος όγκος των κρατήσεων και οριστικοποιούνται και τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών, η πορεία του τουρισμού μας προβλέπεται μάλλον... μοναχική.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι και τον Μάρτιο, κατά τα φαινόμενα, ο τουριστικός κόσμος δεν θα μπορεί να στηριχθεί ιδιαίτερα σε κάποια ουσιαστική και αποτελεσματική κυβερνητική υποστήριξη και παρέμβαση, ακόμα και αν την εβδομάδα μετά τις εκλογές - που θα είμαστε πια αρχές Φεβρουαρίου - προκύψει κυβέρνηση, αν δηλαδή θα έχουμε το θετικό σενάριο.
«Ορόσημο», αν μπορούμε να το πούμε έτσι, για τον τουρισμό, στο διάστημα αυτό, είναι η έκθεση του Βερολίνου, στις αρχές Μαρτίου. Τότε κρίνονται και θα κριθούν πολλά για την εξέλιξη της χρονιάς αλλά, όπως ξέρουμε, γίνονται και κάποιες πρώτες διερευνητικές επαφές με τους tour operators και για την περίοδο του 2016.
Πολύ σημαντικό θα είναι και το όλο κλίμα που θα υπάρχει για τη χώρα μας, εκείνη την περίοδο, ανάλογα με το πως θα έχουν εξελιχθεί και οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Από τις οποίες διαπραγματεύσεις, μπορεί να προκύψουν πρόσθετα επίμαχα ζητήματα, π.χ. το αν θα έχουμε αύξηση στον συντελεστή ΦΠΑ των υπηρεσιών διαμονής και το από πότε θα ισχύσει αυτή...
Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος με τον οποίο θα εμφανιστεί η Ελλάδα στο Βερολίνο και από πλευράς πολιτικής ηγεσίας, θα είναι ουσιαστικά τα πρώτα «διαπιστευτήρια» της νέας κατάστασης στην οποία θα οδεύει η Ελλάδα.
Ένα ερώτημα που ήδη ακούμε στους τουριστικούς κύκλους, είναι αν θα υπάρχει αυτόνομο υπουργείο Τουρισμού ή αν θα έχουν γίνει αλλαγές και σε τι βαθμό σε όλο το σχήμα της διοίκησης, δηλαδή υπουργείο και ΕΟΤ. Και το πότε θα είναι σε θέση η νέα πολιτική ηγεσία, να αρχίσει να παράγει έργο και να προχωρήσει στις παρεμβάσεις που θα απαιτούνται. Ας μην ξεχνάμε ότι η περίοδος του Πάσχα φέτος είναι σχετικά νωρίς – 5 Απριλίου για τους Καθολικούς και 12 για τους Ορθόδοξους - και πως λόγω της δυναμικής της ζήτησης, οι πρώτες πτήσεις της νέας περιόδου προς αρκετούς προορισμούς είναι προγραμματισμένες για τον ίδιο μήνα.
Επομένως ακόμα και αν υιοθετήσουμε το θετικό σενάριο με τις δύο κυριότερες προυποθέσεις του - σχηματισμό κυβέρνησης αμέσως μετά τις εκλογές και υπουργείο Τουρισμού - ο ίδιος ο τουριστικός κόσμος καλείται να έχει επωμιστεί το μεγάλο βάρος της διαχείρισης των εξελίξεων, των τάσεων αλλά και των μηνυμάτων που θα εκπέμπει η χώρα, στη διεθνή τουριστική αγορά.
Αυτό σημαίνει ότι για μία ακόμα φορά, ύστερα από μερικά χρόνια, ο τουρισμός θα στηρίζεται πρωτίστως σε ίδιες δυνάμεις, τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον του. Η διαφορά που υπάρχει, είναι ότι τουλάχιστον η Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην οποία υπάρχουν πλέον πολλές ευθύνες και αρμοδιότητες, σχετικά με την τουριστική αγορά, θα βρίσκεται σε κανονικούς ρυθμούς.
Όσο για τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές, ελάχιστα μπορεί να «δει» κανείς αυτήν τη στιγμή. Σε αυτό το πεδίο, χρειάζεται υπομονή και καρτερία μέχρι να διαφανούν οι πρώτες ενδείξεις...
Tourism Lobby
...εξαιρετικά σημαντικό καθώς σε αυτό πραγματοποιείται ο κύριος όγκος των κρατήσεων και οριστικοποιούνται και τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών, η πορεία του τουρισμού μας προβλέπεται μάλλον... μοναχική.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι και τον Μάρτιο, κατά τα φαινόμενα, ο τουριστικός κόσμος δεν θα μπορεί να στηριχθεί ιδιαίτερα σε κάποια ουσιαστική και αποτελεσματική κυβερνητική υποστήριξη και παρέμβαση, ακόμα και αν την εβδομάδα μετά τις εκλογές - που θα είμαστε πια αρχές Φεβρουαρίου - προκύψει κυβέρνηση, αν δηλαδή θα έχουμε το θετικό σενάριο.
«Ορόσημο», αν μπορούμε να το πούμε έτσι, για τον τουρισμό, στο διάστημα αυτό, είναι η έκθεση του Βερολίνου, στις αρχές Μαρτίου. Τότε κρίνονται και θα κριθούν πολλά για την εξέλιξη της χρονιάς αλλά, όπως ξέρουμε, γίνονται και κάποιες πρώτες διερευνητικές επαφές με τους tour operators και για την περίοδο του 2016.
Πολύ σημαντικό θα είναι και το όλο κλίμα που θα υπάρχει για τη χώρα μας, εκείνη την περίοδο, ανάλογα με το πως θα έχουν εξελιχθεί και οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Από τις οποίες διαπραγματεύσεις, μπορεί να προκύψουν πρόσθετα επίμαχα ζητήματα, π.χ. το αν θα έχουμε αύξηση στον συντελεστή ΦΠΑ των υπηρεσιών διαμονής και το από πότε θα ισχύσει αυτή...
Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος με τον οποίο θα εμφανιστεί η Ελλάδα στο Βερολίνο και από πλευράς πολιτικής ηγεσίας, θα είναι ουσιαστικά τα πρώτα «διαπιστευτήρια» της νέας κατάστασης στην οποία θα οδεύει η Ελλάδα.
Ένα ερώτημα που ήδη ακούμε στους τουριστικούς κύκλους, είναι αν θα υπάρχει αυτόνομο υπουργείο Τουρισμού ή αν θα έχουν γίνει αλλαγές και σε τι βαθμό σε όλο το σχήμα της διοίκησης, δηλαδή υπουργείο και ΕΟΤ. Και το πότε θα είναι σε θέση η νέα πολιτική ηγεσία, να αρχίσει να παράγει έργο και να προχωρήσει στις παρεμβάσεις που θα απαιτούνται. Ας μην ξεχνάμε ότι η περίοδος του Πάσχα φέτος είναι σχετικά νωρίς – 5 Απριλίου για τους Καθολικούς και 12 για τους Ορθόδοξους - και πως λόγω της δυναμικής της ζήτησης, οι πρώτες πτήσεις της νέας περιόδου προς αρκετούς προορισμούς είναι προγραμματισμένες για τον ίδιο μήνα.
Επομένως ακόμα και αν υιοθετήσουμε το θετικό σενάριο με τις δύο κυριότερες προυποθέσεις του - σχηματισμό κυβέρνησης αμέσως μετά τις εκλογές και υπουργείο Τουρισμού - ο ίδιος ο τουριστικός κόσμος καλείται να έχει επωμιστεί το μεγάλο βάρος της διαχείρισης των εξελίξεων, των τάσεων αλλά και των μηνυμάτων που θα εκπέμπει η χώρα, στη διεθνή τουριστική αγορά.
Αυτό σημαίνει ότι για μία ακόμα φορά, ύστερα από μερικά χρόνια, ο τουρισμός θα στηρίζεται πρωτίστως σε ίδιες δυνάμεις, τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον του. Η διαφορά που υπάρχει, είναι ότι τουλάχιστον η Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην οποία υπάρχουν πλέον πολλές ευθύνες και αρμοδιότητες, σχετικά με την τουριστική αγορά, θα βρίσκεται σε κανονικούς ρυθμούς.
Όσο για τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές, ελάχιστα μπορεί να «δει» κανείς αυτήν τη στιγμή. Σε αυτό το πεδίο, χρειάζεται υπομονή και καρτερία μέχρι να διαφανούν οι πρώτες ενδείξεις...
Tourism Lobby