Ε, πιο ξεκάθαρο και «λιανό», δεν γίνεται! Η προσδοκία είσπραξης 280-300 εκατ. ευρώ των εμπνευστών του προτεινόμενου μέτρου διπλασιασμού του συντελεστή ΦΠΑ στη διαμονή, τελικά μπορεί να αποδώσει μέχρι 200 εκατ. ευρώ αλλά θα φθάσει να «κοστίζει» στην εθνική οικονομία έως και 1,4% στο ΑΕΠ ή έως 3 δις. ευρώ ετησίως! Αυτό δείχνει...
... η ανεξάρτητη – και ιδιαίτερα σύνθετη - μελέτη που εκπόνησε η Ernst & Young για τις επιπτώσεις από την πιθανή αύξηση του ΦΠΑ και μόνον από αυτήν, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Η μελέτη παρουσιάστηκε σήμερα από τον ΣΕΤΕ και στελέχη της εταιρείας και εν ολίγοις, μεταξύ πολλών άλλων, αναφέρει:
Εκτιμάται ότι η συνολική αύξηση εσόδων ΦΠΑ θα ανέλθει έως τα 200 εκατ. ευρώ το 2015.
Οι απώλειες του τουριστικού τομέα για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου υπολογίζονται από 415 εκατ. ευρώ έως 680 εκατ. ευρώ.
Μακροπρόθεσμα, η απώλεια φθάνει από 1 έως 1,7 δισ. ευρώ, ετησίως, επιφέροντας συνολική επίπτωση έως -1,4% του ΑΕΠ ή έως -3 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά στις θέσεις απασχόλησης (μετρημένες σε ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης), οι απώλειες που θα προκύψουν είναι εξαιρετικά σημαντικές και υπολογίζονται από 18.500 έως 30.000 για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου, ενώ σε βάθος πενταετίας, από 44.000 έως 73.000 θέσεις. Σημειώνουμε εδώ ότι στις εκτιμήσεις της μελέτης, δεν έχει συνυπολογιστεί το «κόστος» της ανεργίας που θα προκληθεί (επιδόματα, απώλειες ασφαλιστικών ταμείων κοκ).
Σε επίπεδο διανυκτερεύσεων, βάσει της μελέτης θα χαθούν 4 εκατ. - 6,7 εκατ. διανυκτερεύσεις το 2015 και μακροπρόθεσμα μέχρι το 2020 έως και 15 εκατ. διανυκτερεύσεις κάθε χρόνο.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Α. Ανδρεάδης, η αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία θα βγάλει το ελληνικό τουριστικό προϊόν στη διεθνή αγορά με ένα ποσοστό ΦΠΑ αρκετά υψηλότερο από όλες τις ανταγωνίστριες χώρες, οι οποίες διαθέτουν το προϊόν τους με ΦΠΑ 7% ως 10%.
Το συγκεκριμένο μέτρο θα πλήξει, όπως τονίστηκε, ως επί το πλείστον τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες προσπαθούν να επιβιώσουν, να αποδώσουν τις εισφορές τους, να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργήσει. Επίσης, θα πλήξει πολύ περισσότερο τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν βρίσκονται σε περιοχές της Ελλάδας που έχουν μεγάλη τουριστική απήχηση, καθώς και τις επιχειρήσεις εκείνες που απευθύνονται στον εσωτερικό τουρισμό ο οποίος αν και έδειξε φέτος τα πρώτα σημάδια ανάπτυξης, είναι δεδομένο ότι με την αύξηση του ΦΠΑ θα χάσει τη δυναμική του.
Το τραγελαφικό, όπως προδιαγράφονται τα πράγματα, είναι ότι αν και όταν αποφασιστεί η εφαρμογή του μέτρου από την όποια νέα κυβέρνηση - κατά πάσα πιθανότητα όχι πριν από τον Μάρτιο ή Απρίλιο - θα έχουν αλλάξει σε ικανό βαθμό και τα δεδομένα βάσει των οποίων υπολογίσθηκε, καθώς θα έχουν προχωρήσει αρκετά οι πωλήσεις με τον ισχύοντα συντελεστή...
Tourism Lobby
... η ανεξάρτητη – και ιδιαίτερα σύνθετη - μελέτη που εκπόνησε η Ernst & Young για τις επιπτώσεις από την πιθανή αύξηση του ΦΠΑ και μόνον από αυτήν, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Η μελέτη παρουσιάστηκε σήμερα από τον ΣΕΤΕ και στελέχη της εταιρείας και εν ολίγοις, μεταξύ πολλών άλλων, αναφέρει:
Εκτιμάται ότι η συνολική αύξηση εσόδων ΦΠΑ θα ανέλθει έως τα 200 εκατ. ευρώ το 2015.
Οι απώλειες του τουριστικού τομέα για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου υπολογίζονται από 415 εκατ. ευρώ έως 680 εκατ. ευρώ.
Μακροπρόθεσμα, η απώλεια φθάνει από 1 έως 1,7 δισ. ευρώ, ετησίως, επιφέροντας συνολική επίπτωση έως -1,4% του ΑΕΠ ή έως -3 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά στις θέσεις απασχόλησης (μετρημένες σε ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης), οι απώλειες που θα προκύψουν είναι εξαιρετικά σημαντικές και υπολογίζονται από 18.500 έως 30.000 για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου, ενώ σε βάθος πενταετίας, από 44.000 έως 73.000 θέσεις. Σημειώνουμε εδώ ότι στις εκτιμήσεις της μελέτης, δεν έχει συνυπολογιστεί το «κόστος» της ανεργίας που θα προκληθεί (επιδόματα, απώλειες ασφαλιστικών ταμείων κοκ).
Σε επίπεδο διανυκτερεύσεων, βάσει της μελέτης θα χαθούν 4 εκατ. - 6,7 εκατ. διανυκτερεύσεις το 2015 και μακροπρόθεσμα μέχρι το 2020 έως και 15 εκατ. διανυκτερεύσεις κάθε χρόνο.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Α. Ανδρεάδης, η αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία θα βγάλει το ελληνικό τουριστικό προϊόν στη διεθνή αγορά με ένα ποσοστό ΦΠΑ αρκετά υψηλότερο από όλες τις ανταγωνίστριες χώρες, οι οποίες διαθέτουν το προϊόν τους με ΦΠΑ 7% ως 10%.
Το συγκεκριμένο μέτρο θα πλήξει, όπως τονίστηκε, ως επί το πλείστον τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες προσπαθούν να επιβιώσουν, να αποδώσουν τις εισφορές τους, να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργήσει. Επίσης, θα πλήξει πολύ περισσότερο τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν βρίσκονται σε περιοχές της Ελλάδας που έχουν μεγάλη τουριστική απήχηση, καθώς και τις επιχειρήσεις εκείνες που απευθύνονται στον εσωτερικό τουρισμό ο οποίος αν και έδειξε φέτος τα πρώτα σημάδια ανάπτυξης, είναι δεδομένο ότι με την αύξηση του ΦΠΑ θα χάσει τη δυναμική του.
Το τραγελαφικό, όπως προδιαγράφονται τα πράγματα, είναι ότι αν και όταν αποφασιστεί η εφαρμογή του μέτρου από την όποια νέα κυβέρνηση - κατά πάσα πιθανότητα όχι πριν από τον Μάρτιο ή Απρίλιο - θα έχουν αλλάξει σε ικανό βαθμό και τα δεδομένα βάσει των οποίων υπολογίσθηκε, καθώς θα έχουν προχωρήσει αρκετά οι πωλήσεις με τον ισχύοντα συντελεστή...
Tourism Lobby