Μια ιδέα που γεννήθηκε από την ανάγκη αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος της Μεσσηνίας, μαζί με τη διορατικότητα μιας μικρής ομάδας ανθρώπων που ερμήνευσαν τα ελπιδοφόρα μηνύματα του τουρισμού, συνδυασμένη με μπόλικο μεράκι, έμπνευση και αρκετή “τρέλα”, στάθηκαν η αφορμή να υλοποιηθεί το “1ο Σχολείο Τουρισμού 2014″ στην Καλαμάτα λίγο πριν τα...
...Χριστούγεννα του 2014, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι για τα μεγάλα εγχειρήματα δεν χρειάζονται χρήματα, παρά μόνο ιδέες, αγάπη για τον τόπο σου και όρεξη.
Η αιτία βέβαια προϋπήρχε, αφού οι πρόεδροι του Συλλόγου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Δήμου Καλαμάτας, Ανδρέας Ζαγάκος και του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Μεσσηνίας, Κωνσταντίνος Ανδριανόπουλος, παραμερίζοντας τα “αντιφατικά” τους συμφέροντα, είχαν αντιληφθεί έγκαιρα ότι ο τουρισμός είναι ο πιο σημαντικός κλάδος της εθνικής οικονομίας της χώρας που απαιτεί συνεχή αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, κάτι που επιτυγχάνεται από τη συνεχή εκπαίδευση των τουριστικών στελεχών.
Το «1ο Σχολείο Τουρισμού» ιδρύθηκε στη Καλαμάτα
“Η ιδέα γεννήθηκε στις αρχές του φθινοπώρου όταν είχαμε ηρεμήσει λίγο από την τρέλα της τουριστικής περιόδου του καλοκαιριού και είχαμε χρόνο. “Στήθηκε” μέσα σε ένα μήνα, αποκλειστικά και μόνο με τρείς αναρτήσεις στα social media. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι δύο φορείς που φαινομενικά δεν έχουν κοινές διεκδικήσεις και συμφέροντα (εργοδότες και εργαζόμενοι), συνειδητοποιούν την ύπαρξη μιας και μοναδικής διεκδίκησης, αυτής της επιτυχίας στον τουρισμό και ενώνουν τις δυνάμεις τους. Με αυτή τη λογική και με έντονη τη διαπίστωση της έλλειψης προγραμμάτων διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης (γεγονός που θα έπρεπε να αποτελεί κρατική μέριμνα),αλλά και του ενδιαφέροντος από τη μεριά των εργαζομένων στο χώρο του τουρισμού, βάλαμε μπροστά ένα “δειλό” σχέδιο, που γνώρισε μεγάλη αποδοχή, σημείωσε τεράστια επιτυχία και που όπως όλα δείχνουν, γιγαντώθηκε σε χρόνο ρεκόρ και τείνει να γίνει θεσμός.
Να διευκρινίσουμε ότι δεν ήρθαμε να υποκαταστήσουμε δημόσιες ή ιδιωτικές σχολές, αλλά να συμπληρώσουμε αυτό που δεν προσφέρεται εύκολα στη Μεσσηνία και το οποίο έχει να κάνει με την εκπαίδευση ανθρώπων που, έστω και περιστασιακά, ασχολούνται με τον τουρισμό” εξηγεί ο Ανδρέας Ζαγάκος, ο οποίος μαζί με την υπόλοιπη ομάδα προσπάθησε να καλύψει τα κενά που αφήνει η αδιαφορία της πολιτείας.
Ο ίδιος τονίζει ότι με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ,που όλα δείχνουν πως θα επαναληφθεί σύντομα, επιτυγχάνεται η εκπαίδευση του προσωπικού των τουριστικών επιχειρήσεων και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, αλλά ενισχύεται και η σφυρηλάτηση δεσμών που είναι καθοριστικοί για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος, μεταξύ των εργαζομένων, που είναι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι, των εργοδοτών που είναι οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και του επιμελητηριακού φορέα της περιοχής.
Η ιδέα του “1ου Σχολείου Τουρισμού 2014″ ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις των εμπνευστών του, αφού η συμμετοχή στην διοργάνωση υπερέβη τις προσδοκίες τους. Ενώ οι αρχικοί υπολογισμοί προέβλεπαν τη συμμετοχή 150 ατόμων περίπου, τελικά οι συμμετοχές από τη Μεσσηνία, την Τριφυλία, την Αθήνα, τη Λακωνία, την Αργολίδα, τη Κορινθία, ακόμη και τη Θεσσαλονίκη, από την πρώτη κιόλας εβδομάδα, ξεπέρασαν τις 500 με αποτέλεσμα οι διοργανωτές να σταματήσουν απότομα την ενημερωτική καμπάνια και να αναγκαστούν να απορρίψουν πολλές αιτήσεις συμμετοχής.
“Είναι χαρακτηριστικό ότι εξαντλήθηκαν τα πιστοποιητικά παρακολούθησης που είχαμε ετοιμάσει και τυπώσαμε κι άλλα”, συμπληρώνει ο Κώστας Ανδριανόπουλος και συνεχίζει: ” Η διοργάνωση βασίστηκε σε μια ομάδα 7-8 ατόμων, τα οποία με τη σειρά τους στηρίχτηκαν στην εθελοντική βοήθεια φίλων και γνωστών. Η αρχική μας εντύπωση ήταν ότι απευθυνόμαστε κυρίως σε άτομα από τα τμήματα των ΙΕΚ της Καλαμάτας (δημόσιο, ΟΑΕΔ και “Ορίζων”) και όχι σε άτομα εκτός της πόλης μας. Η πραγματικότητα όμως μας διέψευσε και μας εξέπληξε ευχάριστα. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να δεχτούμε όλους όσους εκδήλωσαν ενδιαφέρον”
Η πρωτοβουλία των δύο συλλόγων αποτελεί τη ζωντανή απόδειξη ότι με διάθεση και έμπνευση μπορούν να επιτευχθούν σοβαρά εγχειρήματα, χωρίς ιδιαίτερο κεφάλαιο (το κόστος της διοργάνωσης δεν ξεπέρασε τα 1500 ευρώ) και, το κυριότερο, χωρίς την εμπλοκή της πολιτείας. Ο μόνος φορέας που συμμετείχε ήταν το Επιμελητήριο της Μεσσηνίας, ενώ ως χορηγοί λειτούργησαν πολλές τοπικές επιχειρήσεις που παρείχαν τα προϊόντα τους για τις ανάγκες του διήμερου σεμιναρίου. Οι έντεκα εκπαιδευτές της διήμερης αυτής επιμορφωτικής συνάντησης ανήκαν στο δυναμικό της “Costa Navarino”, ενώ την ίδια ώρα το ξενοδοχείο “Elite City Resort” προσέφερε δωρεάν τις εγκαταστάσεις του για την πραγματοποίησης της.
Κατά τη διάρκεια του Σχολείου Τουρισμού οι συμμετέχοντες πέρασαν από μια 30ωρη εκπαίδευση σχετικά με ό, τι περιλαμβάνει η εργασία σε μια ξενοδοχειακή μονάδα και στο χώρο της εστίασης.
“Θα πρέπει να τονιστεί ότι η ανταπόκριση από όλα τα μέρη της Ελλάδας (ακόμη και από Θράκη) ήταν σημαντική πράγμα που δείχνει ότι ο κόσμος που απασχολείται στον τομέα του τουρισμού “διψάει” για μάθηση.
Εκτός όμως από αυτό, το σεμινάριο ήταν πολύ επιτυχημένο για τον επιπλέον λόγο ότι στάθηκε η αιτία να ζωντανέψει η Καλαμάτα δύο νεκρές τουριστικά μέρες του χειμώνα, αφού επωφελήθηκε από τους συμμετέχοντες που διέμειναν στα ξενοδοχεία και έφαγαν στα εστιατόρια της πόλης. Από μια και μόνο ιδιωτική σχολή της Αθήνας συμμετείχαν 150 άτομα. Δηλαδή η εκδήλωση αυτή προσφέρει και συνεδριακό τουρισμό στην πόλη”, συμπληρώνει ο Ανδρέας Ζαγάκος.
Η προσπάθεια δεν σταμάτησε με την ολοκλήρωση του “1ου Σχολείου Τουρισμού” στην Καλαμάτα. Αντίθετα από εκεί άρχισε, καθώς όλα δείχνουν πως θα επαναληφθεί. Ήδη σχεδιάζεται το “2ο Σχολείο Τουρισμού” που προγραμματίζεται για τις αρχές του Μαρτίου 2015 και που ,αυτή τη φορά, βάζει ψηλά τον πήχη στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος μέσω της διαρκούς εκπαίδευσης και ενημέρωσης. ” Σε ένα τριήμερο γνώσης αυτή τη φορά θα προσπαθήσουμε να δώσουμε αυτή τη δυνατότητα σε παιδιά που θέλουν να την αποκομίσουν και μετά να την μεταφέρουν στις επιχειρήσεις όπου θα απασχοληθούν.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για αυτούς τους ανθρώπους, που απασχολούνται σε τουριστικές επιχειρήσεις και καταστήματα να εκπαιδευτούν σωστά. Και όταν μιλάμε για εκπαίδευση εννοούμε από το απλό και καθημερινό κομμάτι της συμπεριφοράς, μέχρι το πιο εξειδικευμένο, όπως τη γευσιγνωσία και την προώθηση των τοπικών προϊόντων. Θα αφήσουμε έξω και πάλι την πολιτεία και αυτό αποτελεί θέση και επιλογή μας, γιατί το σεμινάριο έχει καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα και δεν προσφέρεται για χαιρετισμούς και ομιλίες. Η Μεσσηνία μπορεί με τις ομορφιές της να προσελκύσει επισκέπτες, αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της είναι οι άνθρωποι, οι οποίοι πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικοί μέσα από τη γνώση”, συμπληρώνει ο Κώστας Ανδριανόπουλος.
Βάσω Μιχοπούλου
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
...Χριστούγεννα του 2014, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι για τα μεγάλα εγχειρήματα δεν χρειάζονται χρήματα, παρά μόνο ιδέες, αγάπη για τον τόπο σου και όρεξη.
Η αιτία βέβαια προϋπήρχε, αφού οι πρόεδροι του Συλλόγου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Δήμου Καλαμάτας, Ανδρέας Ζαγάκος και του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Μεσσηνίας, Κωνσταντίνος Ανδριανόπουλος, παραμερίζοντας τα “αντιφατικά” τους συμφέροντα, είχαν αντιληφθεί έγκαιρα ότι ο τουρισμός είναι ο πιο σημαντικός κλάδος της εθνικής οικονομίας της χώρας που απαιτεί συνεχή αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, κάτι που επιτυγχάνεται από τη συνεχή εκπαίδευση των τουριστικών στελεχών.
Το «1ο Σχολείο Τουρισμού» ιδρύθηκε στη Καλαμάτα
“Η ιδέα γεννήθηκε στις αρχές του φθινοπώρου όταν είχαμε ηρεμήσει λίγο από την τρέλα της τουριστικής περιόδου του καλοκαιριού και είχαμε χρόνο. “Στήθηκε” μέσα σε ένα μήνα, αποκλειστικά και μόνο με τρείς αναρτήσεις στα social media. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι δύο φορείς που φαινομενικά δεν έχουν κοινές διεκδικήσεις και συμφέροντα (εργοδότες και εργαζόμενοι), συνειδητοποιούν την ύπαρξη μιας και μοναδικής διεκδίκησης, αυτής της επιτυχίας στον τουρισμό και ενώνουν τις δυνάμεις τους. Με αυτή τη λογική και με έντονη τη διαπίστωση της έλλειψης προγραμμάτων διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης (γεγονός που θα έπρεπε να αποτελεί κρατική μέριμνα),αλλά και του ενδιαφέροντος από τη μεριά των εργαζομένων στο χώρο του τουρισμού, βάλαμε μπροστά ένα “δειλό” σχέδιο, που γνώρισε μεγάλη αποδοχή, σημείωσε τεράστια επιτυχία και που όπως όλα δείχνουν, γιγαντώθηκε σε χρόνο ρεκόρ και τείνει να γίνει θεσμός.
Να διευκρινίσουμε ότι δεν ήρθαμε να υποκαταστήσουμε δημόσιες ή ιδιωτικές σχολές, αλλά να συμπληρώσουμε αυτό που δεν προσφέρεται εύκολα στη Μεσσηνία και το οποίο έχει να κάνει με την εκπαίδευση ανθρώπων που, έστω και περιστασιακά, ασχολούνται με τον τουρισμό” εξηγεί ο Ανδρέας Ζαγάκος, ο οποίος μαζί με την υπόλοιπη ομάδα προσπάθησε να καλύψει τα κενά που αφήνει η αδιαφορία της πολιτείας.
Ο ίδιος τονίζει ότι με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ,που όλα δείχνουν πως θα επαναληφθεί σύντομα, επιτυγχάνεται η εκπαίδευση του προσωπικού των τουριστικών επιχειρήσεων και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, αλλά ενισχύεται και η σφυρηλάτηση δεσμών που είναι καθοριστικοί για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος, μεταξύ των εργαζομένων, που είναι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι, των εργοδοτών που είναι οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και του επιμελητηριακού φορέα της περιοχής.
Η ιδέα του “1ου Σχολείου Τουρισμού 2014″ ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις των εμπνευστών του, αφού η συμμετοχή στην διοργάνωση υπερέβη τις προσδοκίες τους. Ενώ οι αρχικοί υπολογισμοί προέβλεπαν τη συμμετοχή 150 ατόμων περίπου, τελικά οι συμμετοχές από τη Μεσσηνία, την Τριφυλία, την Αθήνα, τη Λακωνία, την Αργολίδα, τη Κορινθία, ακόμη και τη Θεσσαλονίκη, από την πρώτη κιόλας εβδομάδα, ξεπέρασαν τις 500 με αποτέλεσμα οι διοργανωτές να σταματήσουν απότομα την ενημερωτική καμπάνια και να αναγκαστούν να απορρίψουν πολλές αιτήσεις συμμετοχής.
“Είναι χαρακτηριστικό ότι εξαντλήθηκαν τα πιστοποιητικά παρακολούθησης που είχαμε ετοιμάσει και τυπώσαμε κι άλλα”, συμπληρώνει ο Κώστας Ανδριανόπουλος και συνεχίζει: ” Η διοργάνωση βασίστηκε σε μια ομάδα 7-8 ατόμων, τα οποία με τη σειρά τους στηρίχτηκαν στην εθελοντική βοήθεια φίλων και γνωστών. Η αρχική μας εντύπωση ήταν ότι απευθυνόμαστε κυρίως σε άτομα από τα τμήματα των ΙΕΚ της Καλαμάτας (δημόσιο, ΟΑΕΔ και “Ορίζων”) και όχι σε άτομα εκτός της πόλης μας. Η πραγματικότητα όμως μας διέψευσε και μας εξέπληξε ευχάριστα. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να δεχτούμε όλους όσους εκδήλωσαν ενδιαφέρον”
Η πρωτοβουλία των δύο συλλόγων αποτελεί τη ζωντανή απόδειξη ότι με διάθεση και έμπνευση μπορούν να επιτευχθούν σοβαρά εγχειρήματα, χωρίς ιδιαίτερο κεφάλαιο (το κόστος της διοργάνωσης δεν ξεπέρασε τα 1500 ευρώ) και, το κυριότερο, χωρίς την εμπλοκή της πολιτείας. Ο μόνος φορέας που συμμετείχε ήταν το Επιμελητήριο της Μεσσηνίας, ενώ ως χορηγοί λειτούργησαν πολλές τοπικές επιχειρήσεις που παρείχαν τα προϊόντα τους για τις ανάγκες του διήμερου σεμιναρίου. Οι έντεκα εκπαιδευτές της διήμερης αυτής επιμορφωτικής συνάντησης ανήκαν στο δυναμικό της “Costa Navarino”, ενώ την ίδια ώρα το ξενοδοχείο “Elite City Resort” προσέφερε δωρεάν τις εγκαταστάσεις του για την πραγματοποίησης της.
Κατά τη διάρκεια του Σχολείου Τουρισμού οι συμμετέχοντες πέρασαν από μια 30ωρη εκπαίδευση σχετικά με ό, τι περιλαμβάνει η εργασία σε μια ξενοδοχειακή μονάδα και στο χώρο της εστίασης.
“Θα πρέπει να τονιστεί ότι η ανταπόκριση από όλα τα μέρη της Ελλάδας (ακόμη και από Θράκη) ήταν σημαντική πράγμα που δείχνει ότι ο κόσμος που απασχολείται στον τομέα του τουρισμού “διψάει” για μάθηση.
Εκτός όμως από αυτό, το σεμινάριο ήταν πολύ επιτυχημένο για τον επιπλέον λόγο ότι στάθηκε η αιτία να ζωντανέψει η Καλαμάτα δύο νεκρές τουριστικά μέρες του χειμώνα, αφού επωφελήθηκε από τους συμμετέχοντες που διέμειναν στα ξενοδοχεία και έφαγαν στα εστιατόρια της πόλης. Από μια και μόνο ιδιωτική σχολή της Αθήνας συμμετείχαν 150 άτομα. Δηλαδή η εκδήλωση αυτή προσφέρει και συνεδριακό τουρισμό στην πόλη”, συμπληρώνει ο Ανδρέας Ζαγάκος.
Η προσπάθεια δεν σταμάτησε με την ολοκλήρωση του “1ου Σχολείου Τουρισμού” στην Καλαμάτα. Αντίθετα από εκεί άρχισε, καθώς όλα δείχνουν πως θα επαναληφθεί. Ήδη σχεδιάζεται το “2ο Σχολείο Τουρισμού” που προγραμματίζεται για τις αρχές του Μαρτίου 2015 και που ,αυτή τη φορά, βάζει ψηλά τον πήχη στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος μέσω της διαρκούς εκπαίδευσης και ενημέρωσης. ” Σε ένα τριήμερο γνώσης αυτή τη φορά θα προσπαθήσουμε να δώσουμε αυτή τη δυνατότητα σε παιδιά που θέλουν να την αποκομίσουν και μετά να την μεταφέρουν στις επιχειρήσεις όπου θα απασχοληθούν.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για αυτούς τους ανθρώπους, που απασχολούνται σε τουριστικές επιχειρήσεις και καταστήματα να εκπαιδευτούν σωστά. Και όταν μιλάμε για εκπαίδευση εννοούμε από το απλό και καθημερινό κομμάτι της συμπεριφοράς, μέχρι το πιο εξειδικευμένο, όπως τη γευσιγνωσία και την προώθηση των τοπικών προϊόντων. Θα αφήσουμε έξω και πάλι την πολιτεία και αυτό αποτελεί θέση και επιλογή μας, γιατί το σεμινάριο έχει καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα και δεν προσφέρεται για χαιρετισμούς και ομιλίες. Η Μεσσηνία μπορεί με τις ομορφιές της να προσελκύσει επισκέπτες, αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της είναι οι άνθρωποι, οι οποίοι πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικοί μέσα από τη γνώση”, συμπληρώνει ο Κώστας Ανδριανόπουλος.
Βάσω Μιχοπούλου
ΗΜΕΡΗΣΙΑ