Να μείνουν χωρίς νερό κινδυνεύουν χιλιάδες κάτοικοι και επισκέπτες στα νησιά της πολύπαθης άγονης και άνυδρης νησιωτικής ακτογραμμής, περιμένοντας τα υδροφόρα πλοία. Κάθε μέρα που περνάει την ώρα που τα νησιά σφύζουν από κόσμο εν μέσω τουριστικής περιόδου και οι ανάγκες σε νερό τριπλασιάζονται, κάποιοι φαίνεται πως παίζουν με την στρόφιγγα.
Η Πάτμος, η Λέρος, η Σύμη, η Χάλκη και οι Λειψοί είναι μόνο μερικά από τα άνυδρα νησιά που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα στην έλλειψη νερού.
Διαγωνισμοί, οι οποίοι κηρύχθηκαν άγονοι και ποτέ δεν οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Χρήματα, τα οποία έφυγαν από την τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου για την κατασκευή και εγκατάσταση μηχανισμών αφαλάτωσης περιμένουν να λειτουργήσουν ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ή υπολειτουργούν ή δεν μπορούν να συντηρηθούν στερώντας κάθε ελπίδα ανάπτυξης και εξέλιξης στα νησιά αυτά.
Με όρους του παρελθόντος η υδροδότηση
Τη στιγμή που θα έπρεπε να έχουν γίνει έργα υποδομών στα νησιά της άνυδρης ακτογραμμής συνεχίζεται η υδροδότηση τους από υδροφόρα πλοία.
Να δοθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα της υδροδότηση καλεί τους αρμόδιους φορείς ο βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, Μάνος Κόνσολας, μιλώντας στο newpost επισημαίνοντας πως με όλα αυτά τα χρήματα που έχει δαπανήσει το κράτος για μεταφορά νερού, θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί μονάδες αφαλάτωσης.
«Επιβάλλεται να δοθεί μια μόνιμη, βιώσιμη και χαμηλού κόστους λύση στο πρόβλημα της υδροδότησης των άνυδρων νησιών. Με όλα αυτά τα χρήματα που έχει δαπανήσει το Κράτος για μεταφορά νερού, όλα αυτά τα χρόνια, θα μπορούσαν να είχαν δημιουργηθεί σύγχρονες μονάδες αφαλάτωσης» είπε συγκεκριμένα.
Δεν χρειάζονται υπερμεγέθη, πανάκριβα και αμφιβόλου χρησιμότητας έργα, όταν μάλιστα κάποια από αυτά τα έργα ή δεν ολοκληρώνονται ή παραμένουν ημιτελή, αλλά κάποια μικρής κλίμακας που θα δώσουν «ανάσα» στα άνυδρα νησιά, πρόσθεσε καταλήγοντας ο βουλευτής, κ. Κόνσολας.
Τα παράλογα των υδροδοτήσεων των άνυδρων νησιών
Πάτμος: Δύο μονάδες αφαλάτωσης «κάθονται» στα κοντέινερ!
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Πάτμου, Γρηγόρης Στόικος, έχουν παραληφθεί δυο μονάδες αφαλάτωσης αξίας 875.000 ευρώ, 600 κυβικών η κάθε μία, για τις ανάγκες του νησιού, οι οποίες όμως «κάθονται» στα κοντέινερ! Το γιατί; Γιατί όπως μας είπε, οι υπεύθυνοι στην Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής δεν προνόησαν πριν από την παραλαβή να κάνουν τα συνοδευτικά έργα όπως γεωτρήσεις, για να τοποθετηθούν οι μονάδες.
Λέρος: Το φράγμα που κόστισε 3.000.000 ευρώ και δεν γέμισε ποτέ με νερό!
Ενώ και η Λέρος ανήκει στα νησιά που έχουν πρόβλημα με την έλλειψη νερο, το έργο του φράγματος Παρθενίου το οποίο ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε το 2003 δεν γέμισε ποτέ με νερό μέχρι και σήμερα! Το φράγμα που κόστισε 1 δισ. δραχμές (3.000.000 ευρώ) στο ελληνικό κράτος και πλήρωσε ο έλληνας φορολογούμενος δεν λειτούργησε ποτέ καθώς έγινε με λάθος μελέτη.
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Λέρου,Μιχάλης Κόλιας, το έργο που θα υδροδοτούσε ένα μεγάλο μέρος του νησιού είναι μέχρι και σήμερα σε αχρηστία. «Τώρα γίνεται μια μελέτη σε συνεργασία με το Υπουργείο Γεωργίας για μπορέσει το φράγμα να μπει σε λειτουργία τοποθετώντας μεμβράνες στα τοιχία για να μένει το νερό. Η παρέμβαση- διόρθωση αυτή θα κοστίσει 1 εκατ. ευρώ χρήματα τα οποία δεν θα δίνονταν αν καποιοι είχαν κάνει καλά τη δουλεία τους. Πρόσθεσε ο κ. Κόλιας.
Σύμη: «Αδυνατούμε να πληρώσουμε το ρεύμα των μονάδων αφαλάτωσης»
Η Σύμη είναι από τα πρώτα νησιά που τοποθέτησαν μονάδες αφαλάτωσης. Το κόστος του ρεύματος όμως έχει φέρει στα όρια του τον δήμο που αδυνατεί να πληρώσει τη ΔΕΗ. Διαθέτει τέσσερις μονάδες αφαλάτωσης από τις οποίες η μια είναι εκτός λειτουργίας από βλάβη και είναι στα δικαστήρια με την προμηθεύτρια εταιρεία.
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Σύμης, Ελευθέριος Παπακολοδούκας, «Μας έρχεται 500 χιλιάδες ευρώ το ρεύμα κάθε χρόνο ενώ το κράτος κερδίζει 5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο τα τελευταία τέσσερα χρόνια από τις μονάδες αφαλάτωσης που κατέχει το νησί καθώς γλυτώνει τα έξοδα για μεταφορά νερού».
«Εμείς είμαστε μικρός δήμος και τα έξοδα συντήρησης των μονάδων είναι πολλά» πρόσθεσε. Καταλήγοντας ο κ. Παπακολοδούκας είπε πως έχουν ζητήσει να αυτονομηθεί μια ανεμογεννήτρια από μια μονάδα αφαλάτωσης ώστε να πουλάνε ρεύμα για να μπορούν να καλύπτουν τα έξοδα συντήρησης των μονάδων.
Υπουργείο Ναυτιλίας: «Θα ψάξουμε μόνιμες λύσεις»
Μόνιμες λύσεις θα ψάξει να δώσει το υπουργείο Εμπορική Ναυτιλίας και Αιγίου από τον χειμώνα στο πρόβλημα έλλειψης νερού των νησιών της πολύπαθης άγονης και άνυδρης νησιωτικής ακτογραμμής. Ο υπουργός, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έδωσε απαντήσεις για το θέμα που δημοσίευσε το newpost δια του γραφείου τύπου λέγοντας συγκεκριμένα: «Θα λάβει υπ 'όψιν τα όσα γράφονται στο θέμα και θα τα εξετάσει αρμοδίως». Μάλιστα όπως πρόσθεσε «ο υπουργός έδωσε πρόσκαιρα και αναγκαστική λύση με τα υδροφόρα πλοία για να μην αφήσει τα άνυδρα νησιά χωρίς νερό εν μέσω καλοκαιριού. Μέσα στο χειμώνα θα εξετάσουμε μόνιμες λύσεις στο πρόβλημα όπως μπορεί να είναι και οι μονάδες αφαλάτωσης» πρόσθεσε.
Οπως ο ίδιος έχει δεσμευθεί και από το βήμα της Βουλής παλαιότερα, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών, σε συνεργασία με την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου και με την Γενική Γραμματεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα ψάξουν λύση στο πρόβλημα που θα δίνει πολλαπλές επιλογές.
«Νομίζω ότι σε συνεργασία με την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου και με τη Γενική Γραμματεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα μπορέσουμε να βρούμε μια λύση, αλλά πάντοτε μέσα σε ένα master plan που θα δίνει πολλαπλές επιλογές. Δεν πιστεύω ότι τα προβλήματα λύνονται μόνο με έναν τρόπο. Υπάρχει και η ανάγκη και να μεταφέρεις νερό, και να παράξεις νερό, και να αποταμιεύσεις νερό. Και όλα αυτά στον μικρόκοσμο και στη μικροκοινότητα ενός νησιού θα πρέπει να τα κάνεις σε ισορροπία με τις ανάγκες των κατοίκων, τη διατήρηση του φυσικού κάλλους και, βέβαια, με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες που υπάρχουν» είπε.
Παναγιώτης Καρλιώτης
newpost.gr
Η Πάτμος, η Λέρος, η Σύμη, η Χάλκη και οι Λειψοί είναι μόνο μερικά από τα άνυδρα νησιά που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα στην έλλειψη νερού.
Διαγωνισμοί, οι οποίοι κηρύχθηκαν άγονοι και ποτέ δεν οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Χρήματα, τα οποία έφυγαν από την τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου για την κατασκευή και εγκατάσταση μηχανισμών αφαλάτωσης περιμένουν να λειτουργήσουν ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ή υπολειτουργούν ή δεν μπορούν να συντηρηθούν στερώντας κάθε ελπίδα ανάπτυξης και εξέλιξης στα νησιά αυτά.
Με όρους του παρελθόντος η υδροδότηση
Τη στιγμή που θα έπρεπε να έχουν γίνει έργα υποδομών στα νησιά της άνυδρης ακτογραμμής συνεχίζεται η υδροδότηση τους από υδροφόρα πλοία.
Να δοθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα της υδροδότηση καλεί τους αρμόδιους φορείς ο βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, Μάνος Κόνσολας, μιλώντας στο newpost επισημαίνοντας πως με όλα αυτά τα χρήματα που έχει δαπανήσει το κράτος για μεταφορά νερού, θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί μονάδες αφαλάτωσης.
«Επιβάλλεται να δοθεί μια μόνιμη, βιώσιμη και χαμηλού κόστους λύση στο πρόβλημα της υδροδότησης των άνυδρων νησιών. Με όλα αυτά τα χρήματα που έχει δαπανήσει το Κράτος για μεταφορά νερού, όλα αυτά τα χρόνια, θα μπορούσαν να είχαν δημιουργηθεί σύγχρονες μονάδες αφαλάτωσης» είπε συγκεκριμένα.
Δεν χρειάζονται υπερμεγέθη, πανάκριβα και αμφιβόλου χρησιμότητας έργα, όταν μάλιστα κάποια από αυτά τα έργα ή δεν ολοκληρώνονται ή παραμένουν ημιτελή, αλλά κάποια μικρής κλίμακας που θα δώσουν «ανάσα» στα άνυδρα νησιά, πρόσθεσε καταλήγοντας ο βουλευτής, κ. Κόνσολας.
Τα παράλογα των υδροδοτήσεων των άνυδρων νησιών
Πάτμος: Δύο μονάδες αφαλάτωσης «κάθονται» στα κοντέινερ!
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Πάτμου, Γρηγόρης Στόικος, έχουν παραληφθεί δυο μονάδες αφαλάτωσης αξίας 875.000 ευρώ, 600 κυβικών η κάθε μία, για τις ανάγκες του νησιού, οι οποίες όμως «κάθονται» στα κοντέινερ! Το γιατί; Γιατί όπως μας είπε, οι υπεύθυνοι στην Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής δεν προνόησαν πριν από την παραλαβή να κάνουν τα συνοδευτικά έργα όπως γεωτρήσεις, για να τοποθετηθούν οι μονάδες.
Λέρος: Το φράγμα που κόστισε 3.000.000 ευρώ και δεν γέμισε ποτέ με νερό!
Ενώ και η Λέρος ανήκει στα νησιά που έχουν πρόβλημα με την έλλειψη νερο, το έργο του φράγματος Παρθενίου το οποίο ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε το 2003 δεν γέμισε ποτέ με νερό μέχρι και σήμερα! Το φράγμα που κόστισε 1 δισ. δραχμές (3.000.000 ευρώ) στο ελληνικό κράτος και πλήρωσε ο έλληνας φορολογούμενος δεν λειτούργησε ποτέ καθώς έγινε με λάθος μελέτη.
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Λέρου,Μιχάλης Κόλιας, το έργο που θα υδροδοτούσε ένα μεγάλο μέρος του νησιού είναι μέχρι και σήμερα σε αχρηστία. «Τώρα γίνεται μια μελέτη σε συνεργασία με το Υπουργείο Γεωργίας για μπορέσει το φράγμα να μπει σε λειτουργία τοποθετώντας μεμβράνες στα τοιχία για να μένει το νερό. Η παρέμβαση- διόρθωση αυτή θα κοστίσει 1 εκατ. ευρώ χρήματα τα οποία δεν θα δίνονταν αν καποιοι είχαν κάνει καλά τη δουλεία τους. Πρόσθεσε ο κ. Κόλιας.
Σύμη: «Αδυνατούμε να πληρώσουμε το ρεύμα των μονάδων αφαλάτωσης»
Η Σύμη είναι από τα πρώτα νησιά που τοποθέτησαν μονάδες αφαλάτωσης. Το κόστος του ρεύματος όμως έχει φέρει στα όρια του τον δήμο που αδυνατεί να πληρώσει τη ΔΕΗ. Διαθέτει τέσσερις μονάδες αφαλάτωσης από τις οποίες η μια είναι εκτός λειτουργίας από βλάβη και είναι στα δικαστήρια με την προμηθεύτρια εταιρεία.
Όπως καταγγέλλει στο newpost ο δήμαρχος Σύμης, Ελευθέριος Παπακολοδούκας, «Μας έρχεται 500 χιλιάδες ευρώ το ρεύμα κάθε χρόνο ενώ το κράτος κερδίζει 5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο τα τελευταία τέσσερα χρόνια από τις μονάδες αφαλάτωσης που κατέχει το νησί καθώς γλυτώνει τα έξοδα για μεταφορά νερού».
«Εμείς είμαστε μικρός δήμος και τα έξοδα συντήρησης των μονάδων είναι πολλά» πρόσθεσε. Καταλήγοντας ο κ. Παπακολοδούκας είπε πως έχουν ζητήσει να αυτονομηθεί μια ανεμογεννήτρια από μια μονάδα αφαλάτωσης ώστε να πουλάνε ρεύμα για να μπορούν να καλύπτουν τα έξοδα συντήρησης των μονάδων.
Υπουργείο Ναυτιλίας: «Θα ψάξουμε μόνιμες λύσεις»
Μόνιμες λύσεις θα ψάξει να δώσει το υπουργείο Εμπορική Ναυτιλίας και Αιγίου από τον χειμώνα στο πρόβλημα έλλειψης νερού των νησιών της πολύπαθης άγονης και άνυδρης νησιωτικής ακτογραμμής. Ο υπουργός, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έδωσε απαντήσεις για το θέμα που δημοσίευσε το newpost δια του γραφείου τύπου λέγοντας συγκεκριμένα: «Θα λάβει υπ 'όψιν τα όσα γράφονται στο θέμα και θα τα εξετάσει αρμοδίως». Μάλιστα όπως πρόσθεσε «ο υπουργός έδωσε πρόσκαιρα και αναγκαστική λύση με τα υδροφόρα πλοία για να μην αφήσει τα άνυδρα νησιά χωρίς νερό εν μέσω καλοκαιριού. Μέσα στο χειμώνα θα εξετάσουμε μόνιμες λύσεις στο πρόβλημα όπως μπορεί να είναι και οι μονάδες αφαλάτωσης» πρόσθεσε.
Οπως ο ίδιος έχει δεσμευθεί και από το βήμα της Βουλής παλαιότερα, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών, σε συνεργασία με την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου και με την Γενική Γραμματεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα ψάξουν λύση στο πρόβλημα που θα δίνει πολλαπλές επιλογές.
«Νομίζω ότι σε συνεργασία με την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου και με τη Γενική Γραμματεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα μπορέσουμε να βρούμε μια λύση, αλλά πάντοτε μέσα σε ένα master plan που θα δίνει πολλαπλές επιλογές. Δεν πιστεύω ότι τα προβλήματα λύνονται μόνο με έναν τρόπο. Υπάρχει και η ανάγκη και να μεταφέρεις νερό, και να παράξεις νερό, και να αποταμιεύσεις νερό. Και όλα αυτά στον μικρόκοσμο και στη μικροκοινότητα ενός νησιού θα πρέπει να τα κάνεις σε ισορροπία με τις ανάγκες των κατοίκων, τη διατήρηση του φυσικού κάλλους και, βέβαια, με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες που υπάρχουν» είπε.
Παναγιώτης Καρλιώτης
newpost.gr